Strategii de învățare. Tehnici de învățare eficientă

Competența cheie denumită „a învăța să înveți” se urmărește a se îndeplini în procesul educațional pentru a dobândi „competențe, cunoștințe, abilități și calificări cerute de o anumită activitate sau profesie”. Un obiectiv al cadrului didactic este de a face învățarea vizibilă în mintea elevilor săi. Predarea la clasă ar trebui să fie însoțită de „oferirea de strategii de învățare și de oportunități pentru a exersa aceste strategii”. Apoi, se verifică dacă strategiile de învățare oferite sunt eficiente.

Pentru a oferi și practica strategii de învățare eficiente, este necesar a se cunoaște modalitatea de gândire și etapa de evoluție a gândirii fiecărui elev. Gândirea elevilor clasei se dezvoltă prin provocare sau „conflict cognitiv”, având „efecte pozitive asupra memorării pe termen lung”.

Învățarea prin descoperire sau prin cercetare are nevoie de întărirea care vine din asimilarea mai multor idei corecte și concrete.

Învățarea vizibilă în rândul elevilor presupune ca aceștia să ajungă să fie capabili să asocieze și să dezvolte idei în legătură cu diferite subiecte ale disciplinelor de studiu. Învățarea vizibilă începe de la înțelegerea ideilor de asimilat, continuă cu asocierea dintre ideile deja asimilate și ideile de asimilat și ajunge să dezvolte metacogniția în etapa finală de ,,autoreglare” prin ,,învățarea continuă”. „Autoreglarea” în învățare se bazează pe înțelegerea de suprafață și de profunzime.

Elevii pot parcurge cel puțin trei etape ale învățării care se suprapun și sunt legate de competențe. Parcursul celui ce învață vizibil este de la debutant la capabil și, apoi, la expert.

Învățarea prin colaborare îi provoacă pe elevi să explice ei înșiși, prin rotație, colegilor din grup, noțiunile pe care mintea le simplifică și, totodată, le consolidează în memoria pe termen lung.

Schițarea, integrarea și sistematizarea informațiilor, precum și povestirea și exemplele de cazuri reprezintă strategii active de învățare. Rememorarea activă este importantă pentru consolidarea cunoștințelor asimilate pe termen lung, iar simplificarea cunoștințelor duce la consolidarea înțelegerii. Aceasta se face prin împărtășirea achizițiilor învățării cu alți colegi și prieteni, facilitând întărirea legăturilor cerebrale în memoria pe termen lung. Amintirea informațiilor învățate se poate face cu ușurință, dacă informațiile, chiar și complexe, sunt repetate după o noapte de somn odihnitor, somn care „întărește zidul învățării”. Pentru a consolida învățarea putem ruga alte persoane să ne supună unor teste. Este demonstrat științific faptul că învățarea unor noțiuni noi printr-o concentrare serioasă, precum și somnul odihnitor duc la formarea și dezvoltarea sinapselor interneuronale, precum și a „spinilor dendritici”.

„Tehnica Feynman” este denumită astfel în onoarea domnului fizician Richard Feynman și se folosește pentru a ușura învățarea prin explicarea unui concept utilizând termeni simpli.

Autorul cărții „Ține minte!”, domnul Nelson Dellis, oferă câteva recomandări pentru memorarea eficientă pe termen lung, recomandări care se referă la concentrarea însoțită de multă atenție, exersarea memorării, vizualizarea termenilor prin transformarea a ceea ce avem de învățat în imagini mentale și rememorarea. Concentrarea și memoria se întăresc reciproc, fiind interdependente. În întărirea memoriei putem folosi metafore amuzante, dezvoltând creativitatea și lărgind spectrul imaginației.

Tehnica Pomodoro a fost descoperită de către domnul Francesco Cirillo în anul 1980 și se utilizează în învățarea eficientă, fiind de mult ajutor persoanelor care apelează la procrastinare. Domnul Francesco Cirillo a creat un cronometru în formă de pătlăgea-roșie. În prezent, mulți oameni utilizează aplicații Pomodoro pe telefoane sau tablete. Aplicarea în învățarea eficientă a tehnicii Pomodoro respectă reguli bine stabilite care se referă la înlăturarea oricărui factor care distrage atenția, setarea cronometrului la 25 de minute de învățare concentrată, rezolvarea sarcinii de lucru printr-o concentrare cât mai bună și relaxarea sistemului nervos pentru 5-10 minute după cele 25 de minute de concentrare.

În învățarea eficientă, creierul uman utilizează atât „modul concentrat”, cât și „modul difuz”. Modul difuz al creierului uman este necesar pentru relaxare și pentru stimularea creativității. Factorii care activează modul difuz al creierului pot fi reprezentați atât de somnul profund și suficient, cât și de activități armonioase precum: jocurile sportive, dansul, plimbarea, înotul, alergarea, mersul pe bicicletă, călătoriile cu autobuzul sau cu automobilul familiei, desenul, pictura, a face baie pentru asigurarea igienei corporale, meditația, rugăciunile, ascultarea muzicii instrumentale și interpretarea instrumentală a unor piese muzicale bine cunoscute. Efectuarea de exerciții fizice permite hrănirea corespunzătoare a neuronilor și stimulează dezvoltarea de sinapse interneuronale noi.

Este indicat ca în efectuarea sarcinilor de lucru și în învățare să se înceapă cu cele mai dificile sarcini pentru a permite modului difuz al creierului să ajute la clarificarea rezolvării sarcinii de lucru, atunci când se ia pauză.

Sinapsele interneuronale durabile din rețelele neuronale se formează pe parcursul mai multor zile printr-o învățare treptată, practicând exercițiul, repetarea și rememorarea. Pentru învățarea eficientă a matematicii se poate practica „interpunerea prin utilizarea de tehnici diverse pentru rezolvarea problemelor”.

Învățarea activă continuă în afara orelor de clasă prin citirea altor cărți, căutarea de explicații ale conceptelor pe internet și înscrierea într-un club sau înființarea unui club pentru subiectul de interes.

Bibliografie
– Anexa 1 – Descrierea competențelor cheie conform Recomandării Parlamentului European și a Consiliului, 18 decembrie 2006 în Official Journal of the European Union, L394/10, 30.12.2006;
– John Hattie, Învățarea vizibilă: ghid pentru profesori, editura Trei, București, 2014;
– Barbara Oakley, Terrence Sejnowski, Alistair McConville, Învăță să înveți, editura Curtea Veche Publishing, București, 2022;
– https://youtu.be/_FUtKV8wOxA?si=JG_97bK0m414rOuy

 

prof. Daniela-Monica Împușcătoiu

Liceul Tehnologic Dierna, Orșova (Mehedinţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.impuscatoiu

Articole asemănătoare