Tehnologia a câștigat un teren tot mai vast, chiar și pe tărâmul fermecat al copilăriei, concurând în mod serios cu magia creată de poveștile așternute pe hârtii foșnitoare, cu miros specific, de tipografie, însoțite de imagini colorate, ce se vor a fi ferestre ale imaginației copilului. Importantă în evoluția ulterioară a copilului și imposibil de a fi închisă în cutia Pandorei pentru totdeauna, tehnologia trebuie înțeleasă și prezentată copilului treptat, îmbinând avantajele acesteia cu metodele și mijloacele tradiționale de cunoaștere și descoperire a lumii de către cei mici.
Copilăria este etapa în care puiul de om absoarbe cea mai mare cantitate de informație, de aceea este esențial să i se ofere o varietate de experiențe de calitate, variate, adaptate vârstei și interesului acestuia. Cum reușim să facem acest lucru ține de dorința noastră, ca și cadre didactice, de a ne apropia de interesele copilului și a-l ajuta pe acesta să se dezvolte pe deplin.
Pentru a nu bloca dezvoltarea socială și emoțională a copilului, adulții (părinți, educatori) trebuie să evite expunerea acestuia la gadgeturi de la vârste fragede, oferindu-i, în schimb, cât mai multe experiențe senzoriale, implicare în activități distractiv (educative), comunicare deschisă, eurirstică, jocuri în aer liber, explorare și experimentare.
Dincolo de limite și permisiuni stă modelul personal, al părintelui, pe care copilul îl vede folosind telefonul, laptopul, aplicații în timpul deplasărilor cu mașina, ceea ce îi creionează copilului realitatea cu privire la necesitatea tehnologiei în viața de zi cu zi. Astfel, tehnologia este parte integrată activităților cotidiene.
Folosite responsabil, ca și completare a învățării, experiențele cu mediile digitale formează copiilor modul de gândire și creează conexiuni neuronale specifice.
Unele aplicații permit explicarea unor concepte pe care mintea concret- intuitivă a copilului preșcolar nu ar putea să le înțeleagă.
Adăugarea de voce și text la imagini reprezintă o modalitatea distractivă de a prezenta informații, a sădi semințe în imaginația copilului de vârstă preșcolară. Important este să le lăsăm spațiu de creștere și dezvoltare, permițându-le șă-și cultive propriul univers cu personaje fantastice și aventuri ce își încep firul în realitatea zilnică.
În perioada pandemiei, am avut ocazia să testez ceea ce părea imposibil până atunci: să continuăm demersul didactic în format online, la nivel preșcolar. Am descoperit atunci, o mulțime de aplicații prin intermediul cărora le captam interesul copiilor – WorldWord, Jigsaw Planet. Una dintre lecțiile toamnei începea cu animații ale mascotelor pe care copiii le realizaseră din legume și care le transmitea diverse mesaje educative. ChatterPix Kids m-a ajutat atunci să dau viață personajelor din morcovi și verdeață și să îi încânt pe cei mici, vorbindu-le… cu vocea cunoscută a educatoarei lor. Surpriza și încântarea copiilor m-au făcut să înțeleg avantajele folosirii aplicațiilor digitale în completarea cu succes a unei activități didactice realizate atât față în față, cât și online. Revenind la formatul fizic, nu am abandonat tehnologia și am aprofundat modalitățile prin care proiectarea didactică devine mai atractivă și mai eficientă. Am dobândit noi competențe și le-am integrat în practica mea zilnică. Astfel, alături de jocurile clasice, (ce promovează cooperarea, atenția voluntară, mișcarea, manipularea obiectelor, folosirea simțurilor), putem crea mascote sau provocări digitale.
Joculețele video scurte ne pot susține în evaluarea cunoștințelor copiilor în mod distractiv și simulând destul de fidel realitatea. Atenția le este ușor captată, abilitățile de reacție rapidă le permit rezolvarea facilă a sarcinilor, iar grija profesorului este de a nu pierde din sfera de interes a copilului natura, interacțiunea directă cu semenii, exprimarea emoțiilor și comunicarea directă.
Într-o lume aflată în plin progres tehnologic, personajul negativ ce amenință lumea copilăriei nu este „ecranul”, ci neștiința, negarea, nepăsarea sau… dezinteresul, abuzul, exagerarea.
Important este să învățăm și noi, ca adulți, să ne informăm, căutând metode și mijloace eficiente și atractive de susținere a învățării și să acceptăm că activitățile realizate cu și pentru copii pot include tehnologia, atâta vreme cât aceasta apare ca parte subordonată educației și nu invers!
Bibliografie
Cury, A., Părinți străluciți, profesori fascinanți. II. București, Ed. For You, 2018.
Gardner, H., Generația APP. Cum navighează tinerii prin universul digital al identității, intimității și imaginației. București, Ed. Sigma, 2015.