Stresul școlar și starea de bine a elevilor

Parcursul educațional al elevilor în zilele noastre nu este lipsit de provocări, cu atât mai mult cu cât, competiția existentă la propriu între elevi și părinți în ceea ce privește activitățile școlare, dar mai ales cele extrașcolare, prin participarea elevilor la o multitudine de activități de voluntariat, ateliere, activități sportive, culturale etc., nu fac altceva decât să aducă un stres pentru aceștia.

Stresul are un rol negativ asupra sănătății mentale și nu poate fi trecut cu vederea.

Unul din motivele pentru care presiunea activităților provoacă stres și afectează sănătatea mentală este capacitatea de concentrare și  frica de eșec.

Presiunea părinților și dorința elevilor de a excela din punct de vedere educațional, așteptările nerealiste existente câteodată, sunt factori care cresc gradul de teamă, de îngrijorare, de îndoială în propriile puteri,  de a nu face față provocărilor cotidiene, scade capacitatea de concentrare și bucuria de a petrece altfel timpul în afara școlii.

Poziționarea elevilor în ierarhia clasei după numărul activităților desfășurate, calificativele/ notele obținute, îi forțează să îndeplinească standarde ridicate, uneori prea ridicate pentru capacitățile educaționale, standarde stabilite de nivelul clasei, de cadre didactice, de părinți, de comunitate etc.

Frica de eșec induce elevilor sentimentul de neputință, competiția la nivel de clasă și școală îi determină să-și compare  abilitățile,  rezultatele obținute, competențele formate și îi plasează constant într-o stare de alertă.

Problemele care aduc stres în viața elevilor mai sunt și cele legate de conflicte, etichetări, hărțuiri și de modul cum ei încearcă să gestioneze aceste provocări. Deseori stresul este însoțit de obiceiuri nesănătoase cum ar fi: lipsa somnului, schimbarea obiceiurilor alimentare, izolare sau experimentarea unor vicii.   Își fac griji pentru felul cum care arată, cum sunt acceptați în diferite cercuri sociale, au teama de respingere  și de neadaptare.

Starea de stres poate fi îmbunătățită  adoptând situații favorabile pentru starea de bine, pentru creșterea capacității de concentrare, pentru participarea cu bucurie la activitățile educaționale.

Înțelegerea, încurajarea, încrederea acordată pe de o parte, gestionarea timpului, proritizarea acțiunilor, eficientizarea modului de lucru,  pe de altă parte,  sunt esențiale pentru a avea elevi bine echilibrați.

Starea de bine, de siguranță a elevilor le influențează rezultatele școlare, modul de lucru și  capacitatea de a acționa, iar părinții și școala, cadrele didactice au un rol deosebit în susținerea tinerilor elevi, în promovarea unei  stil de viață sănătos, în crearea unui mediu educațional echilibrat, proactiv.

Resurse suplimentare
clearforkacademy.com/
gpseducation.oecd.org/

 

prof. Liliana Stanciu

Școala Gimnazială, Potlogi (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liliana.stanciu

Articole asemănătoare