Șahul – instrument de predare

Parlamentul European propunea în 2011 introducerea șahului în școli. Prin această inițiativă se dorea rezolvarea mai multor probleme întâlnite în societate. Argumentele care au stat la baza acestei inițiative au fost următoarele: accesibilitatea acestui joc pentru copii din toate mediile sociale, puterea acestui joc de a ameliora concentrarea, creativitatea, memoria, răbdarea, puterea de decizie. Cercetări făcute în peste 40 de ani de studiu au demonstrat că șahul nu este doar un joc, doar un sport al minții, el este un facilitator al dezvoltării cognitive, dar și un instrument de predare. Șahul poate fi văzut din două perspective diferite: șahul sportiv și șahul educațional. În șahul sportiv,  mediul educațional este instrumentul,  pe când în șahul educațional, chiar șahul este instrumentul.

Mulți dintre noi am învățat șah cu ajutorul părinților, bunicilor, profesorilor de sport sau a altor persoane care au prețuit acest joc. Școala românească a oferit oportunitate elevilor să joace șah mai mult ca activitate extracuriculară sau în cadrul orelor de educație fizică. La ciclul primar, puțini învățători au avut curajul să integreze șahul în cadrul activităților de predare, din mai multe motive: nu știau să joace șah deloc, știau foarte puțin șah sau nu au avut deschiderea de se gândi la modalități de integrare a șahului în predarea unor discipline.

Ca profesori, este foarte important să înțelegem că șahul este un instrument valoros, ce poate fi utilizat la toate disciplinele și în toate momentele lecției. Ar trebui să proiectăm lecția ținând cont  de beneficiile jocului de șah și de acea valoarea suplimentară pe care o poate aduce lecției noastre. Cu viziune și creativitate, acest joc poate să producă multe schimbări, atât la nivelul intelectual al elevului, cât și la nivel comportamental.

În cazul unui curs de formare , am avut ocazia să aflu lucruri interesante și să pot gândi strategii de integrare a jocului de șah atât în cadrul unor activități extracurriculare, dar mai ales în predarea unor discipline. De asemenea, am conceput un opțional  în care am integrat elemente șahiste, acesta devenind mult mai atractiv pentru copii. Am descoperit și redescoperit multe beneficii pe care șahul le aduce în procesul instructiv-educativ:

  • dezvoltă memoria, abilitățile de citit și abilitățile matematice;
  • învață elevii să selecteze cea mai bună variantă din cele posibile;
  • dezvoltă gândirea critică;
  • îi învață pe elevi să piardă într-un mod elegant;
  • contribuie la creșterea încrederii în forțele proprii;
  • îmbunătățește relațiile colegiale;
  • contribuie la reducerea abandonului școlar;
  • îi ajută pe elevi să ia decizii responsabile;
  • contribuie la stăpânirea reacțiilor impulsive.

Șahul își poate găsi locul în toate disciplinele din ciclul primar:

  • Matematică și explorarea mediului – organizarea și reprezentarea datelor în tabele, identificarea coordonatelor, orientarea spațială, efectuarea unor calcule, aflarea perimetrului și a ariei;
  • Comunicare în limba română – descrierea pieselor de șah, alcătuirea unor texte în care personajele să fie piesele de șah, jocuri de rol în care personajele să fie piesele de șah;
  • Muzică și mișcare – să se deplaseze pe muzică, în sensul mutării unei piese de șah;
  • Arte vizuale și abilități practice –  să decupeze piese de șah, să deseneze tabla de șah, să modeleze din plastilină piese de șah, să prezinte materialele din care pot fi confecționate piesele de șah;
  • Dezvoltare personală – exprimarea preferințelor pentru o anumită piesă de șah, găsirea unor argumente pro și contra pentru o anumită preferință;
  • Istorie – informații despre descoperirea jocului de șah;

De asemenea, șahul poate fi introdus și în programul  activităților extracurriculare, fiind foarte bine primit de către elevi, indiferent de nivelul de joc la care au ajuns. Un lucru foarte important este faptul că se pot introduce jocuri cu elemente șahiste  și se poate juca șah online, pe o platformă dedicată (chesskid.com). Depinde de noi, educatorii,  să îi atragem către acest joc,  pentru a putea schimba ceva în bine. Să nu uităm: șahul poate fi un instrument eficient de predare, dacă vrem să ieșim din zona de confort!

 

prof. Verginica Deaconeasa

Școala Gimnazială Nr. 37, Constanța (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/verginica.deaconeasa

Articole asemănătoare