Rolul poveștilor în educația copiilor

„A fost odată ca niciodată, că de n-ar fi, nu s-ar mai povesti…” sunt cuvintele care ne transpun într-o lume magică. Din cele mai vechi timpuri, poveștile ne-au îmbogățit viețile, ne-au alinat, ne-au bucurat. Poveștile au puterea magică de a apropia oamenii. Adulți sau copii, ascultăm povești cu încântare, le spunem pentru a transmite valori morale, pentru a oferi un model de conduită. Din cele mai vechi timpuri, poveștile au jucat un rol important și puternic în educație, au ajutat copiii să își dezvolte abilități și să interacționeze cu lumea înconjurătoare.

„La orice vârstă, omul este o ființă care se hrănește cu povești. De aceea, avuția  poveștilor, strânsă de oamenii de pe tot globul, din casă în casă, din secol în secol, fie  oral, fie în scris, a depășit celelalte avuții omenești.” – Rabindranath Tagore

Rolul nostru, al cadrelor didactice este de a pătrunde în inimile copiilor noștri, iar prin intermediul poveștilor, putem realiza acest lucru, printr-un dialog bazat pe culoare, imagini, fantezie și metafore.

Poveștile reprezintă un mijloc excelent de a ne adresa copiilor, fie pentru a transmite anumite modele comportamentale, fie pentru a înlătura anumite comportamente nedorite, fiind una din cele mai eficiente și mai plăcute mijloace de rezolvare a unor probleme cu care aceștia se confruntă. Lumea poveștilor este una magică pentru copii, iar această lume este plină de imaginație.

Cu ajutorul poveștilor, copiii descoperă lumea.

„Dacă vrei copii inteligenți, citește-le povești. Dacă vrei să fie și mai inteligenți, citește-le și mai multe povești.” –  Albert Einstein

Într-o poveste, copiii se identifică ușor cu personajele si cu problemele pe care acestea le au, își mărturisesc trăirile, învață să gestioneze anumite situații, sunt încurajați să ia singuri anumite decizii, asemenea personajului din poveste. Poveștile favorizează transpunerea soluţiei din poveste şi în situaţia sa, iar copilul are capacitatea de a recepta mesajul poveștii, care îl poate ajuta efectiv să-și asume responsabilitatea propriei schimbări.

Poveștile au puterea de a invita copiii la o luare independentă a deciziilor. Din punct de vedere afectiv, povestirile oferă o modalitate prin care copilul poate să-şi conștientizeze propriile emoţii, stări afective. Tot prin intermediul poveștilor, copiii reușesc să își gestioneze aceste emoții și să își depășească fricile. Ele se axează foarte mult pe empatie și pe a-l ajuta pe erou să-și descopere propriile resurse.

Atitudinile personajelor reprezintă un model pentru copii, arătându-le calea cea mai potrivită de raportare faţă de sine şi faţă de cei din jurul lor. Prin intermediul poveștilor, avem prilejul de a ajuta copiii să devină stăpâni pe situațiile cu care se confruntă, să aibă relații sănătoase cu semenii. Așadar, poveștile au rol extrem de important în dezvoltarea copiilor deoarece:

  • transmit informații prețioase;
  • dezvoltă abilități;
  • îmbogățesc experiența copiilor;
  • propun soluții la diverse probleme cu care aceștia se confruntă;
  • transmit valori morale;
  • oferă modele demne de urmat;
  • disciplinează;
  • ajută la dezvoltarea și îmbogățirea imaginației;
  • dezvoltă limbajul;
  • vindecă.

Poveștile pe care le folosim în mediul școlar reprezintă cel mai eficient mijloc prin care ne putem conecta emoțional cu copiii noștri, deoarece lumea poveștilor este o lume magică care nu cunoaște limite.

 

prof. Bianca Laura Cuțin

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (Satu-Mare) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/bianca.cutin

Articole asemănătoare