Interdisciplinaritatea matematică – educarea limbajului în educația preșcolarilor

Activitățile interdisciplinare oferă educatoarei oportunitatea de a proiecta actul didactic în forme variate şi complexe, care să asigure implicarea activă a preșcolarilor și să conducă la progres real, evidențiat în evaluările sumative şi finale.

Metodele folosite cu precădere în activitățile de educarea limbajului pot fi utilizate şi la activităţile matematice. Cele mai întâlnite sunt: memorizarea, povestirea, ghicitorile.

De exemplu, poezia Zilele săptămânii de Constantin Dragomir, unde reţin zilele saptămânii, dar şi ordinea lor, poezia În noaptea de Crăciun  de George Coşbuc. Copiilor li se va citi poezia, vor discuta despre naşterea Domnului, pregătirea şi împodobirea pomului de Crăciun şi alcătuirea unei scrisori colective pentru Moş Crăciun. Ca sarcină, enumeră darurile din cutie şi spun ce ştiu despre ele. Spun în ce cutie sunt mai multe podoabe și unde sunt mai puţine. Exerciţii joc: Ajută-l pe Moş Crăciun să găsească drumul la căsuţă din poezia Sfatul degetelor; copiii îşi însuşesc şi compară mărimi (mare, mic, mijlociu). Cu ajutorul poeziilor, preşcolarii pot învăţa să numere, să efectueze operaţii de adunare şi scădere, să compună probleme simple.

Pentru consolidarea-evaluarea numeraţiei, se pot antrena prin poveşti care oferă ocazia efectuării unor numărători, precum şi a operaţiilor cu cifre. Exemple: Poveştile precum Capra cu 3 iezi, Albă ca Zăpada şi cei 7 pitici, 7 dintr-o lovitură, Cei 3 purceluşi, Iedul cu 3 capre,  Roţi diferite  pot fi mijloc de consolidare-evaluare a numeraţiei în concentrul 1-3, 1-7.

Interdisciplinaritatea matematică – educație fizică: Educaţia fizică este o activitate care asigură dezvoltarea armonioasă a preşcolarilor pe plan fizic. Mişcarea şi exerciţiile constituie una dintre activităţile cele mai îndrăgite de copii, şi această idee trebuie exploatată de educatoare în sensul utilizării ei cât mai dese, implicit în cadrul activităţilor interdisciplinare. Activitățile de educație fizică pot fi corelate cu activitățile matematice pentru atingerea obiectivelor matematice. În momentul în care se efectuează exerciţiile de orientare în spaţiu de la începutul activităţii, când preşcolarii, aşezaţi în şir, efectuează întoarceri spre stânga şi spre dreapta, se consolidează concepte prematematice: poziții spațiale, orientarea în spațiu.

În cadrul orelor de educaţie fizică, efectuează sărituri în faţă şi în spate, merg sau aleargă cu ocolirea unor obstacole prin stânga sau prin dreapta, iau distanţă între ei  (o lungime de braţ), aleargă pe o distanţă dată, se întrec la alergare, stabilind cine a avut timpul cel mai bun. Consolidarea-evaluarea numeraţiei: se pot realiza şi în exerciţiile de gimnastică sau în exercițiile în care se urmărește păstarea ritmului.

În timpul exerciţiilor de încălzire, copiii merg ca soldaţii în pas cadenţat 1-2, aşezaţi în formaţii ei efectuază alergări pe loc, îndoiri, răsuciri, aplecări, sărituri şi menţin ritmul numărând în limitele 1-8. La alergările de viteză şi la săriturile în lungime ei îşi măsoară distanţa, compară rezultatul cu al colegilor, la aşezarea în şir sau în diferite formaţii educatoarea poate stabili un număr dat de copii pe ficare rând. Exemple de jocuri: Mal –lac; Broscuţele sar pe lac; Caii şi călăreţii; Să scape cine poate; Câinele ciufulit; La ursul din pădure; Cântecul cocoşului; Sacii la moară; Cine alergă mai repede; Treci peste ladă.

Interdisciplinaritatea activități matematice – educație muzicală: Activităţile de educaţie muzicală  au teme cu cântece şi jocuri muzicale din viaţa oamenilor, plantelor, animalelor. Unele cântece pot fi utilizate în activităţile matematice, cum ar fi cântecele-numărători. Aceste cântece asigură într-un mod plăcut consolidarea număratului, sunt preluate din folclorul copiilor sau pot fi create de copii sau educatoare. Educatoarea poate introduce într-o activitate muzicală elemente de adunare şi scădere, de consolidare a cifrelor. Cântecele care au în conţinut cifre sunt numeroase. De exemplu pentru consolidarea număratului educatoarea poate apela la cântece precum: 10 elefanţi,  Hai să zicem una, 10 negrii mititei, pentru consolidarea numeraţiei în limitele 1-10 – Cântecul numerelor, 10 degeţele.

Interdisciplinaritatea activități matematice – activități artistico-plastice și practice: Activităţile artistico-plastice (desenul, pictura, modelajul) și cele practice sunt activităţi care dezvolta gustul şi simţul practic şi estetic, cunoaşterea şi înţelegerea frumosului în natură .

Spre exemplu, prin desen, pictură, modelaj se evaluează culori, forme, poziţii spaţiale, mărimi, lungimi, scrierea cifrelor, mulţimi.
Prin îndoirea unei coli de hârtie de formă pătrată sau dreptunghiulară, copiii pot obţine obiecte cunoscute, realizând diferite teme ca: Batista, Paharul, Solniţa, sau pot să-şi confecţioneze jucării: Barca, Avionul, Vaporul, Morişca, Broscuţa etc. Atunci când taie după contur forme geometrice, copiii își însușesc mai ușor forma lor, culoarea, iar prin realizarea unor aplicaţii cu aceste figuri se exersează operaţiile gândirii şi se cultivă imaginaţia creatoare.

Prin varietatea materialelor puse la dispoziţia copiilor contribuim la stabilirea unei punţi de legătură între plăcut şi util.

Bibliografie:
Lapoviță (căs.Rîșnoveanu) Nicoleta (2015). Lucrarea de gradul I „Cunoasterea potentialului creativ la prescolari prin activitati matematice”.

 

prof. Nicoleta Rîșnoveanu

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 10, Buzău (Buzău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicoleta.risnoveanu

Articole asemănătoare