Atelierele de Vară Șotron. Aspecte definitorii ale programului național destinat preșcolarilor și elevilor aflați în situații vulnerabile

Finalizarea cu succes în lunile iunie-iulie 2022 a sesiunilor de formare organizate de  Asociația OvidiuRo (și a cursului Magia lecturii – pentru încurajarea citirii cu (și) pentru copiii de vârstă mică) mi-au înlesnit intrarea într-un proiect interesant – ofertant din mai multe perspective. Este vorba despre coordonarea unui Atelier de Vară Șotron, destinat copiilor aflați în dificultate/ vulnerabili, dintr-o zonă defavorizată din punct de vedere socio economic a județului Iași. Mărturisesc că nu mai organizasem ateliere de vară de niciun tip, așadar, demersul a fost, cel puțin la debutul său o provocare, temerile risipindu-mi-se însă pe măsură ce reluam informațiile din sesiunile de formare, spre a mă asigura că am prins esența și obiectivele proiectului.
Articolul de față își propune să inventarieze câteva dintre valențele formative ale acestui modulul educațional, punctând, de asemenea, elementele de specificitate care îi conferă de mai bine de două decenii unicitatea în spațiul românesc, printre proiectele de vară pentru preșcolari.

Destinat copiilor din grupuri vulnerabile, modulul educațional amintit stipulează în Metodologia sa de organizare scopul „de a preveni decalajele în învățare și abandonul școlar”, întrucât „[…] indiferent de talanții cu care vin pe lume, e datoria noastră, a profesorilor, să contribuim la succesul fiecărui copil”. Șotron A – este tipul de atelier de vară ce se adresează preșcolarilor care au finalizat grădinița și sunt înscriși la școală, în clasa pregătitoare, Șotron B – îi vizează pe elevii din ciclul primar, existând oportunitatea realizării și a unui Șotron C, în variate contexte, cu resurse proprii.

Câteva dintre criteriile de eligibilitate pentru atelierele de tip A și B (stipulate de Asociația OvidiuRo în Metodologia de organizare):

  • existența unei echipe formate din minimum doi profesori (coordonatorul – un educator/învățător) și un alt învățător/ profesor de gimnaziu/ bibliotecar/ consilier școlar/ logoped/ student etc.;
  • participarea (cel puțin a) coordonatorului la trei sesiuni de formare (anunțate de organizatori prin diverse canale de informare accesibile);
  • zece copii din grupuri vulnerabile;
  • minimum un certificat de parcurgere a cursului Magia lecturii (pentru Șotron-grădiniță);
  • minimum un certificat de parcurgere a cursului Toți copiii citesc/ Fundația Noi Orizonturi (pentru Șotron-școală).

Coordonatele modulului educațional în discuție au fost sintetizate de OvidiuRo într un organizator grafic, o hartă a proiectului, bine structurată, care indică în linii generale principii pedagogice; obiective urmărite; tipuri de activități; cunoștințe vizate; loc de desfășurare etc. Vom insera în articol, cu permisiunea OvidiuRo, acest mijloc vizual, din care punctăm în cele ce urmează unele aspecte:

  • spațiul/ mediul educațional este al treilea profesor, alături de adulți și de ceilalți copii – principiu formulat de Loris Malaguzzi;
  • natura – reprezintă laboratorul nostru;
  • ordinea din mediul de învățare favorizează ordinea din gândire a celor mici;
  • greșelile copiilor – sunt un dar, oferindu-ne nouă, profesorilor, oportunitatea de a regla demersul educațional din mers;
  • cunoștințe vizate/ rezultate ale învățării: de ordin socio-emoțional – reglare și expresivitate socio emoțională, dezvoltarea spiritului de colaborare; de ordin cognitiv/ academic –recunoașterea literelor/ cifrelor; mărimi, biosferă, culori, figuri geometrice; psihomotricitate – coordonare statică și dinamică; rapiditatea mișcărilor; coordonare perceptiv-motrică;
  • atelierul se va organiza în cel mai frumos loc din comunitate – cămin cultural; bibliotecă; grădiniță; parc, timp de două săptămâni, în lunile iulie-august;
  • întrebarea – Cine sunt eu? –  premisă pentru autocunoaștere și laitmotiv pe parcursul atelierului, țintește răspunsuri la alte întrebări, subsumate acesteia: câți ani am?; culoarea/ fructul/ animalul/ cartea preferate; unde locuiesc?; cine sunt colegii mei?/ prin ce ne asemănăm?/ prin ce ne deosebim?; cum ajut comunitatea/ ce fac pentru ceilalți? etc.

Cele zece elemente de specificitate ale Atelierelor de Vară Șotron A au fost, de asemenea, reliefate în cadrul sesiunilor de formare, oferindu-se spre ilustrare/inspirație exemple concrete de integrare a acestora în activitățile cu cei mici:

  • structura atelierului – douăsprezece zile: ziua de lansare; zece zile (consecutive) de activități; ziua festivă – Gala Șotron (retrospectivă interactivă a activităților; înmânarea diplomelor în prezența părinților, a invitaților din comunitate etc.)
  • existența unui traseu;
  • insula de lectură și natură;
  • elementul de viață practică – prepararea limonadei; planta grupului – menta;
  • un invitat surpriză;
  • experiment(e) și realizarea de grafice;
  • studiu – pepene/ păpădie/ floarea soarelui;
  • artă tranzientă/ desen pas cu pas/ ilustrație botanică;
  • elemente de arta spectacolului/ Kamishibai (teatru de hârtie);
  • miniexpediție/ vizită de documentare în împrejurimi.

Coordonatele trasate de OvidiuRo au reprezentat, pentru mine și colegele mele, jaloane binevenite, ghidându-ne activitatea cu cei zece preșcolari în cadrul atelierului. Munca a început în comunitate, cu selectarea copiilor; am marcat apoi evenimentul – înainte de începerea propriu zisă a Atelierului, prin postarea unui banner.

Următorul pas a fost organizarea (din cărțile donate cu generozitate de Asociația OvidiuRo) a insulei de lectură; s-a realizat un traseu cu elemente din natură; s-au stabilit, în echipă, obiectivele, activitățile; repartizându-se responsabilitățile pentru fiecare membru al echipei de profesori.

Restul a venit în mod firesc: invitatul surpriză al atelierului – un pictor ieșean, alături de care cei mici au învățat pas cu pas cum să picteze Sora-Soarelui – natură statică; vizita unui echipaj de poliție, de la Biroul de Analiză și Prevenție a Criminalității din Iași, care le-a vorbit celor mici despre siguranța în familie, la locul de joacă și despre telefonul copiilor, 119.

Cât despre vizita celor de la TVR Iași – și reportajul realizat – acestea au constituit o surpriză deopotrivă pentru copii, și pentru noi.

Reflecții, la final… Experiența coordonării primului Atelier de Vară Șotron A a fost mai întâi un câștig pentru mine, îmbogățindu-mă, în plan profesional și uman. Rememorarea celor douăsprezece zile petrecute alături de viitorii școlari, prilejuită de redactarea articolului de față, m-a pus în situația de a reflecta din nou asupra activităților derulate, a țintelor propuse, a punctelor forte, dar și a celor din categoria de ameliorat într-un alt atelierul, în viitor…

Scurt reportaj realizat de cei de la TVR Iași despre Atelierul de Vară realizat de noi: fb.watch/eYSFudu2ZE/
www.facebook.com/AsociatiaOvidiuRo/videos/426798699413105

 

prof. Mihaela Romaniuc

Grădinița cu Program Prelungit Sf. Sava, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.romaniuc

Articole asemănătoare