Clasa tribală sau cum să promovăm starea de bine la școală

În lumea agitată în care trăim, nu este de mirare că starea de bine a elevilor a devenit o preocupare centrală în educație. Elevii se confruntă cu o mulțime de presiuni, de la temele școlare și examene, până la problemele personale și sociale. Prin urmare, este esențial să se pună accent pe promovarea stării de bine în școli, pentru a le oferi elevilor un mediu propice pentru învățare și dezvoltare. În acest articol, vom explora importanța promovării stării de bine în rândul elevilor, efectele pozitive pe care le poate avea asupra învățării și modalitățile prin care educația poate contribui la dezvoltarea armonioasă a copiilor și tinerilor.

Clasă tribală este una dintre soluțiile pe care le putem implementa la clasă în vederea promovarea stării de bine a elevilor. Cel care a introdus conceptul de „clasa tribală” este dr. Louis Cozolino, un reputat psihoterapeut și autor. Această teorie se referă la modul în care relațiile interpersonale și conexiunile sociale joacă un rol esențial în dezvoltarea și funcționarea noastră ca ființe umane. Clasa tribală este un termen folosit de Cozolino (2017) pentru a descrie rețelele sociale și comunitățile umane, care au evoluat de-a lungul mileniilor ca răspuns la necesitatea de a supraviețui și a prospera. Conceptul se bazează pe ideea că relațiile noastre cu ceilalți au un impact semnificativ asupra sănătății noastre mentale, a dezvoltării noastre personale și a modului în care ne raportăm la lume. Cozolino susține că suntem, în mod intrinsec, ființe sociale și că nevoia noastră de conexiune umană este una dintre cele mai puternice forțe motrice în viața noastră datorită faptului că suntem adânc înrădăcinați în trecutul nostru tribal. Aplicarea conceptului de clasă tribală în educație se concentrează pe recunoașterea importanței conexiunilor sociale și a comunității în procesul de învățare și dezvoltare a elevilor. Ca atare, profesorul Louis Cozolino, crede că profesorii care pot profita de instinctele sociale primitive ale copiilor prin crearea „săli de clasă tribale” pot realiza lucruri uimitoare chiar și în medii educaționale foarte provocatoare.

Copiii se simt mai în siguranță, mai fericiți și învață de fapt cel mai bine atunci când trăiesc și funcționează ca parte a unui trib. Dar cum se poate crea de fapt o „sală de clasă tribală”? Adrian Bethune (2018) propune câteva idei:

1. Creați un steag al echipei (clasei)

O modalitate de a profita de instinctele tribale ale clasei tale este să-i ajuți să se simtă parte dintr-o echipă. Puteți să porniți de la un scurt montaj video al uneia dintre cele mai de succes echipe, după care cereți clasei să se gândească la valorile, calitățile și atributele pe care echipa respectivă le-a afișat pentru a avea atât de mult succes (de obicei copiii vin cu „efort”, „onestitate”, „lucrare în echipă”, „prietenie”, etc. Puteți să le scrieți  pe o tablă). Fiecare elev va alege o valoare care înseamnă ceva pentru el, o va scrie pe o hârtie și o va colora. Ulterior, se pot îmbina toate foile copiilor pentru a crea un steag de echipă mare, atrăgător. Steagul arată că acea clasă aparține unei echipe, că are valori la care aspiră și că fac parte din ceva mai mare decât ei înșiși.

2. Salutul

O altă modalitate de a închega echipa este să ne asigurăm că dimineața începe cu un salut pozitiv la ușă. Studiile arată că salutările pozitive pot crește nivelul de implicare, pot reduce comportamentul perturbator și pot stimula sentimentul de apartenență. Întâmpinați-vă clasa cu un zâmbet și rostindu-le numele. Nu numai că zâmbetele sunt contagioase (deci o victorie rapidă pentru răspândirea pozitivității prin tribul tău), dar și utilizarea prenumelor copiilor este o modalitate puternică de conectare și de a le semnala membrilor echipei tale că au fost observați și că ei contează.

3. Finaluri pozitive

Este important și modul în care ne încheiem zilele. Lucrările laureatului premiului Nobel Daniel Kahneman despre teoria „punctului de vârf” arată că oamenii tind să judece o experiență pe baza punctului emoțional cel mai intens („vârful”) și a sfârșitului său. Dacă un final este pozitiv, oamenii au tendința de a judeca întreaga experiență ca fiind pozitivă, chiar dacă a fost în mare parte neutră sau negativă. Așa că țintește întotdeauna să-ți închei ziua la maxim (citește o poveste grozavă, joacă jocuri, fă chestionare). Și dacă o zi nu a fost deosebit de grozavă pentru unul dintre elevi în ceea ce privește comportamentul, amintește-i de steagul echipei și spune-i că mâine este o nouă zi și un nou început. Acest lucru vă permite să mențineți limitele, dar într-un mod de susținere.

4. Mâncați împreună

Studiile arată că acei copii care mănâncă cu familiile lor au o sănătate mintală mai bună și pot chiar să obțină note mai bune la școală. Dar mulți dintre tinerii noștri nu pot beneficia de mesele în familie împreună, motiv pentru care sălile de clasă tribale pot umple golul. Triburile care mănâncă împreună, rămân împreună!

5. Mișcarea în natură

Strămoșii noștri obișnuiau să cutreiere până la 12 mile pe zi în savană, dar copiii noștri duc un stil de viață mai sedentar decât oricând. Deci, scoate-ți tribul afară și mișcă-te. Nu numai că exercițiile fizice sunt esențiale pentru o bună sănătate mentală și fizică, dar studiile arată, de asemenea, că ieșirea în natură scade nivelul de stres și anxietate .

Crearea de săli de clasă tribale înseamnă să atingă instinctele care stau la baza copiilor. Când creați în sala de clasă sentimentul că toată lumea contează, că aparține unei echipe și că sunteți acolo pentru a-i susține și îndruma, copiii se vor simți gata să-și asume riscuri, să exploreze și să învețe. Aplicarea conceptului de clasă tribală în mediul educațional poate contribui semnificativ la promovarea stării de bine a elevilor.  Clasa tribală pune accent pe construirea de relații pozitive și conexiuni puternice între elevi. Această conexiune ajută elevii să se simtă mai puțin izolați și să dezvolte un sentiment de apartenență la grup, ceea ce îmbunătățește starea lor de bine. Elevii învață să se ajute unii pe alții, să ofere încurajare și să facă față problemelor împreună, ceea ce reduce nivelul de stres și crește sentimentul de siguranță. Prin relațiile strânse și sprijinul emoțional oferit în cadrul clasei tribale, elevii dezvoltă încredere în ceilalți și se simt mai în siguranță pentru a împărtăși gândurile și sentimentele lor. Acest lucru contribuie la gestionarea mai eficientă a anxietății și a altor stări de disconfort emoțional.

Într-o clasă tribală, elevii pot învăța să vadă eșecul ca pe o oportunitate de învățare și creștere, deoarece au suportul și încurajarea colegilor și a profesorilor. Aplicarea conceptului de clasă tribală încurajează dezvoltarea abilităților sociale și emoționale, cum ar fi empatia, rezolvarea de conflicte și comunicarea eficientă. Aceste abilități sunt esențiale pentru gestionarea interacțiunilor sociale și creșterea stării de bine. Implementarea conceptului de clasă tribală într-o clasă de elevi poate contribui la dezvoltarea unui mediu de învățare pozitiv, la formarea relațiilor puternice între elevi și la îmbunătățirea bunăstării lor generale în școală și este important ca profesorii să acorde atenție acestor aspecte pentru a promova un mediu de învățare sănătos și cooperativ.

Bibliografie
1. Cozolino, L. (2017). Predarea bazată pe atașament. Cum să creezi o clasă tribală. Editura Trei
2. Bethune, A. (2018). Wellbeing in the Primary Classroom. A practical guide to teaching hapiness. Bloomsbury

 

prof. Florentina Olaru

Școala Gimnazială Ștefan cel Mare, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florentina.olaru

Articole asemănătoare