Utilizarea realității augmentate în învățământul primar

Tehnologia a avansat atât de rapid în ultimii ani încât a transformat mai multe domenii, inclusiv educația. O astfel de tehnologie care a câștigat o atenție semnificativă este Realitatea Augmentată (RA) care oferă utilizatorilor o experiență de învățare interactivă și captivantă prin suprapunerea elementelor virtuale în lumea reală.

Realitatea Augmentată are, de asemenea, un mare potențial de a îmbunătăți predarea și învățarea, în special în clasele primare. Baza pentru învățarea și dezvoltarea viitoare a unui copil este pusă pe parcursul etapei cruciale de educație primară a carierei lor academice. Învățământul primar a pus în mod tradițional un accent puternic pe metodele convenționale, cum ar fi manualele și imaginile statice, pentru a prezenta conținut educațional tinerilor care învață. Cu toate acestea, aceste metode convenționale nu reușesc adesea să implice în mod activ elevii, în timp ce Realitatea Augmentată  promovează în mod constant participarea activă. Prin urmare, încorporarea RA în învățământul primar poate oferi o oportunitate de a depăși aceste constrângeri și de a transforma procesul de învățare pentru elevi.

Natura interactivă a tehnologiei RA permite studenților să vizualizeze și să manipuleze obiecte tridimensionale prin amestecarea virtualului cu lumea reală. Includerea sa în sala de clasă nu presupune costuri mari, întrucât cerințele hardware necesare pentru implementarea sa se limitează la disponibilitatea unui Smartphone sau tabletă digitală și a unei conexiuni la internet, ceea ce o face tehnologia ideală care poate fi integrată în orice etapă educațională. Prin urmare profesorii ar trebui să încerce să se formeze și să învețe despre alternativele pe care aceste tehnologii le pot oferi pentru un proces de predare și învățare mai real, creativ, motivant și atractiv.

Primele interacțiuni ale elevilor mei cu Realitatea Augumentată au fost prin intermediul aplicației Birdie Memory la clasa pregătitoare. Am vorbit despre păsări, am descoperit informații despre ele, le-am descoperit în videoclipuri, am ghicit sunetele emise de ele și amîncercat să le găsim în imaginile sugerate de aplicație.

Cea mai simplă aplicație de Realitate Augumentata este oferită de Google care te ajută să proiectezi imagini cu animalele preferate. Copiii au fost fascinați de faptul că pot să facă fotografii cu animale sălbatice, pe care altădată nu ar fi avut curaj să le atingă. Am continuat cu Arloopa, pe care încă o mai folosim fiindcă ne ajută să studiem corpuri, planete, animale, plante, personaje fantastice, eroi și multe alte lucruri interesante.

Anul acesta, elevii mei sunt în clasa a III-a. La ora de științe, și-au asamblat propriul cub magic de la Merge Edu și au descoperit cum pot fi proiectate precipitații, planete și păsări și cum poți manipula imaginea cu ajutorul acestuia. Apoi au descoperit cât de real pare circuitul apei sau peștișorul din acvariu și cum arată lumea acvatică cu ajutorul aplicației Quiver. Am sărbătorit World Space Week prin jocuri și concursuri interactive, desenând Sistemul Solar și capturând planete cu ajutorul aplicației Planet AR.

Săptămâna trecută, inspirați de John Lewis Christmas Advert, am învățat despre caracteristicile și tipurile de plante carnivore, am desenat planta pe care băiețelul din videoclip și-o imagina ca și pomul perfect de Crăciun și apoi ne-am amuzat, devenind actori și regizori, cum ne-am comporta daca am fi în apropierea unei plante carnivore.

Tehnologiile de realitate augmentată pot fi considerate a fi o alegere fascinantă pentru profesorii care caută resurse și metode pentru a-și stimula elevii cu privire la tema pe care o predau. În ultimii ani, numărul tot mai mare de aplicații educaționale relevante indică faptul că această nouă tehnologie are potențialul de a deveni o metodă educațională de vârf în școli și universități.

Exemplele prezentate mai sus reliefează importanța și impactul acestei tehnologii în extinderea cunoștințelor elevilor din clasele primare și modul în care ea poate fi utilizată de profesorii din întreaga lume pentru a motiva și lărgi orizonturile educaționale.

Bibliografie
1. Volioti C;  Orovas C; Sapounidis  T; Keramopoulos E; Augmented Reality in Primary Education: An Active Learning Approach in Mathematics, Xtended or Mixed Reality (AR+VR) pentru Educație 2024;
2. Marin V; Sampiedro B.E; Gonzalez J. M. M;  Vega E. M;Primary Education and Augmented Reality. Other Form to Learn, Information & Communications Technology In Education 2022;
3. Roussos G; Aliprantis J; Alexandridis G; Caridakis G; Augmented Reality in Primary Education: Adopting the new normal in learning by easily using AR-based Android applications; PCI ’22: Proceedings of the 26th Pan-Hellenic Conference on Informatics,November 2022;

 

prof. Dorina Marin

Colegiul Național de Artă Octav Băncilă, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/dorina.marin

Articole asemănătoare