Studiu privind timpul liber al elevilor

Modalitățile de organizare a timpului pentru elevi sunt multiple: sport, muzică, lectură, plimbări în aer liber, calculator, televizor, reviste, toate sunt surse de informare și dezvoltare, de relaxare şi descărcare a energiilor negative acumulate în timp.
Pentru ca un timp liber să fie de calitate, trebuie să fie îndeplinite anumite condiții: să se desfășoare într-o perioadă suficient de mare; să ducă la satisfacția copilului, să-i creeze bucurie; să lase copilul să se manifeste liber; să-i dea copilului posibilitatea să devină sociabil; să nu fie constrâns sau obligat să facă ceea ce nu-i place; să-i sporească încrederea în sine; să-i ofere copilului libertatea de a alege, astfel încât să-și dezvolte abilitățile, aptitudinile, curiozitatea, creativitatea, imaginația; să-i înlesnească copilului posibilitatea de a-și dezvolta personalitatea unică, în continuă transformare și adaptare.

„Timpul este singurul lucru care se pierde într-adevăr. ’’(Mircea Eliade)

Pentru a cunoaște un om trebuie să ştim ce-i place, ce respinge, cum folosește timpul.

Un timp liber, ca să fie de calitate, trebuie să-i creeze copilului o stare de bine, de bucurie, de fericire, sentimentul că este util, respectat și apreciat de cei din jur. Dacă copilului i se interzice să facă ceea ce îi place, ceea ce-i aduce mulțumire de sine, atunci timpul liber este nesatisfăcător, iar copilul va acționa din obligație, ceea ce îi va crea insatisfacție. Atunci când timpul liber este de calitate, copilul devine fericit și își va îndeplini activitățile școlare cu conștiinciozitate, perseverență.

Timpul liber trebuie să asigure activități variate, să asigure nevoia de mișcare a copilului, să îi dezvolte imaginația, curiozitatea și diverse abilități pentru jocuri, îl ajută să experimenteze.

Un timp liber de calitate pentru copii este acela petrecut împreună cu părinții. Orice moment în care părinții și copiii sunt apropiați sufletește, sunt prietenoși constituie un timp liber de calitate.

Odată cu trecerea timpului, nevoile copilului se schimbă. Acesta vrea să fie ascultat, aprobat, încurajat, respectat. De timpul alocat copilului și de calitatea relației părinte – copil depinde dezvoltarea lui ulterioară. Împreună cu părinții, ei merg în excursii, vizite, la concerte, practică sporturi etc.

Natura  oferă multiple modalități de folosire a timpului liber: o plimbare în pădure, o ieșire în parc, deplasări cu bicicleta, la munte, la mare etc. Sportul implică competiție, voință, atenție, disciplină, dorința de perfecțiune, fortifică organismul. Lectura diferențiază oamenii, televizorul îi uniformizează. Calculatorul este bun la nivel informativ dar excesul dăunează ( lipsa socializării, comunicării).

Timpul liber de calitate poate fi: educativ, recreativ sau de odihnă.

Pentru a studia preferințele elevilor de petrecere a timpului liber, am aplicat un chestionar asupra a 60 de  elevi de clasa a X a de la Liceul Economic „Virgil Madgearu” din Constanţa în luna octombrie 2019. Trebuie specificat faptul că elevii provin din medii diferite, atât din mediul rural cât şi urban, 32 fete şi 28 băieţi, cu vârsta de 15-16 ani.

Chestionar privind timpul  liber al elevilor:
1. Ce-ţi place cel mai mult să faci în timpul liber?
2. Ce activităţi te mulţumesc cel mai mult pentru petrecerea  timpului liber?
–  să fac sport
–  să mă plimb cu bicicleta sau în parc
–  să citesc
–  să utilizez calculatorul/ tableta
–  să mă uit la televizor
3. În ce măsură eşti mulţumit să-ţi petreci timpul liber la calculator/ tableta ?
a. în foarte mare măsură
b. în mare măsură
c. în mică măsură
d. în foarte mică măsură
4. În ce măsură eşti mulţumit să-ţi petreci timpul liber la televizor ?
a. în foarte mare măsură
b. în mare măsură
c. în mica măsură
d. în foarte mică măsură
5. În ce măsură implicarea părinţilor în organizarea timpului liber este mulţumitoare pentru tine?
a. în foarte mare măsură
b. în mare măsură
c. în mică măsură
d. în foarte mică măsură
6. În ce măsură eşti mulţumit de  timpul liber petrecut împreună cu prietenii?
a. în foarte mare măsură
b. în mare măsură
c. în mică măsură
d. în foarte mică măsură
7. În ce masura te multumeste petrecerea  timpului  liber citind?
a. în foarte mare măsură
b. în mare măsură
c. în mica măsură
d. în foarte mica măsură
8. Considerati că veniturile părinţilor sunt suficiente pentru a-ţi asigura condiţiile unui timp  liber de calitate?
a. în mare măsură
b. în mică măsură
c. în foarte mică măsură.

În urma studiului, realizat am constatat că elevii se implică în mod diferit în activitățile de timp liber. Se remarcă faptul că cei mai mulți copii simt o mare satisfacție să-și petreacă timpul liber în fața calculatorului sau televizorului. Un număr mic de elevi sunt mulțumiți să-și petreacă timpul în aer liber, practicând diverse sporturi sau citind.

Cei mai mulţi elevi sunt nemulțumiți de implicarea părinților în organizarea timpului lor liber, mai ales că o mare parte dintre părinți sunt plecați în afara țării. Elevii sunt nemulțumiți și de faptul că părinții nu au venituri suficiente pentru a le satisface nevoia de a călătorii, de a vizita cât mai multe muzee, obiective turistice, orașe, monumente istorice, parcuri de distracții etc.

Se constată și faptul că elevii sunt mulțumiți, într-o mare măsură, să-și petreacă timpul liber cu prietenii, cu tinerii de vârsta lor. Copiii nu simt o satisfacție deosebită să-și petreacă timpul liber citind, ci chiar se manifestă negativ față de lectură, în favoarea altor mijloace moderne de informare: televizorul, calculatorul sau tableta.

Adolescenţii consideră că volumul temelor de rezolvat acasă este destul de mare, ceea ce conduce la insatisfacție, oboseală și randament scăzut în activitățile școlare, unii dinte ei abandonând ideea de a rezolva temele acasă, efectuându-le pe fugă, în clasă şi doar la anumite discipline.

Majoritatea elevilor investigați consideră că nu au suficient timp liber în comparație cu nevoile și așteptările lor. Ei consideră că au nevoie de mai mult timp liber pe zi pentru a-și reface energia necesară, unii dintre ei făcând naveta zilnic, ceea ce îi oboseşte şi nu le permite prea mult timp pentru lecţii şi studiu individual.

Elevii ar trebui să-și petreacă cât mai mult timp în aer liber, împreună cu familia sau prietenii, practicând diverse sporturi sau mergând în călătorii și să reducă la minimum timpul alocat petrecerii în fața televizorului sau calculatorului.

 

prof. Veronica Corina Rusu

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/veronica.rusu

Articole asemănătoare