Studiu privind eficiența utilizării ozoboților în educația ecologică a elevilor

Acest articol își propune să scoată în evidență utilizarea ozoboților ca instrument educațional pentru a crește conștientizarea și cunoștințele despre lilieci în rândul elevilor de nivel primar. Prin intermediul unui atelier educațional desfășurat la Școala Gimnazială Țuglui, elevii de la clasele primare au fost implicați în activități interactive care au combinat programarea robotului ozobot cu învățarea despre lilieci și importanța lor ecologică.

Liliecii, adesea asociați cu misterele și superstițiile, sunt mamifere zburătoare cu o biologie uimitoare și un rol esențial în ecosistemele din întreaga lume. Cu peste 1.300 de specii identificate, liliecii reprezintă aproximativ 20% din totalul mamiferelor. În ciuda miturilor care îi înconjoară, majoritatea liliecilor nu se hrănesc cu sânge, ci joacă un rol crucial în controlul populațiilor de insecte. Liliecii insectivori consumă cantități uriașe de dăunători, contribuind la menținerea echilibrului ecologic și la protejarea culturilor agricole.

Studiul liliecilor a condus la descoperiri științifice semnificative, cum ar fi dezvoltarea tehnologiei sonarului, inspirată de ecolocația acestora. Cu toate acestea, multe specii de lilieci se confruntă cu amenințări serioase, inclusiv pierderea habitatului, bolile și schimbările climatice. Protejarea acestor mamifere fascinante și promovarea unei înțelegeri mai profunde a rolului lor sunt esențiale pentru menținerea biodiversității și sănătății ecosistemelor globale.

„Caravana cu Lilieci” a poposit la Școala Gimnazială Țuglui pe 25 aprilie 2023, având ca scop educația și conservarea liliecilor. Inițiată de Ana Stamatescu, această caravană a urmărit demontarea miturilor și temerilor asociate liliecilor și promovarea rolului crucial pe care aceștia îl joacă în ecosisteme. Elevii participanți au fost implicați într-un atelier de tehnologie dedicat protecției animalelor, cu un accent deosebit pe lilieci.

Atelierul a inclus crearea unei hărți fizice detaliate, care reflecta diverse aspecte ale habitatului natural al liliecilor. Pe această hartă, un ozobot programat de elevi a simulat comportamentul și mișcările unui liliac adevărat. Elevii au utilizat coduri de culoare pentru a programa ozobotul, învățând astfel elemente de bază ale programării și roboticii.

Să vedem ce este un ozobot! Un ozobot este un mic robot programabil conceput pentru a introduce elevii în lumea programării și a roboticii într-un mod distractiv și accesibil. Acest robot de dimensiuni reduse este echipat cu senzori care îi permit să urmeze linii trasate pe hârtie și să recunoască coduri de culoare, care îi dictează comportamente și mișcări specifice. Ozobotul poate fi programat fie prin trasee colorate desenate manual, fie printr-un software de programare vizuală, oferind o gamă variată de metode de interacțiune pentru elevi.

Ozobotul este produs de compania Evo, cu sediul în Statele Unite. Ozobotul vine în mai multe versiuni, cum ar fi Ozobot Bit și Ozobot Evo. Fiecare versiune are caracteristici unice:

  • Ozobot Bit: Este varianta de bază, ideală pentru introducerea elementelor de programare prin desenarea de trasee și utilizarea codurilor de culoare.
  • Ozobot Evo: Oferă funcții avansate, cum ar fi conectivitatea Bluetooth, posibilitatea de a programa mișcările printr-o aplicație mobilă, precum și diverse moduri de joc interactive.

Ozobotul este folosit în diverse medii educaționale, de la școli primare și gimnazii, până la programe extracurriculare și ateliere de robotică. Este un instrument popular în cadrul STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) datorită capacității sale de a transforma concepte complexe într-o experiență de învățare interactivă și captivantă. De asemenea, este utilizat în programe de educație continuă și în centre de învățare pentru adulți, unde ajută la dezvoltarea abilităților de programare și gândire logică.

Evaluarea impactului educațional al atelierului s-a realizat prin chestionare aplicate elevilor înainte și după desfășurarea activităților. Chestionarele au vizat cunoștințele despre lilieci, atitudinile față de aceste mamifere și nivelul de interes pentru protecția mediului.

Printre principalele rezultatelele ale atelierului, amintesc creșterea nivelului de cunoștințe despre lilieci și importanța lor ecologică observat în urma analizei chestionarelor. Elevii au demonstrat o mai bună înțelegere a rolului liliecilor în controlul populațiilor de insecte și în polenizarea plantelor. Participarea la atelier a avut un impact pozitiv și asupra atitudinilor elevilor față de lilieci. Mulți dintre ei și-au schimbat percepția negativă inițială, recunoscând importanța conservării acestor mamifere.

În plus, utilizarea ozoboților a contribuit la dezvoltarea abilităților tehnice ale elevilor, aceștia învățând concepte de bază ale programării și roboticii. Activitățile interactive au stimulat curiozitatea și interesul pentru tehnologie și știință.

Combinația dintre tehnologie și învățarea despre natură s-a dovedit a fi eficientă în creșterea conștientizării și cunoștințelor despre lilieci. Programarea ozoboților pentru a simula traseele și comportamentele liliecilor a transformat procesul educativ într-o experiență captivantă și plină de sens. Aceste activități interdisciplinare au stimulat creativitatea, gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor.

Așadar, studierea liliecilor și utilizarea ozoboților în activitățile educative pentru elevii de nivel primar demonstrează eficiența combinării tehnologiei cu educația ecologică. Elevii au dobândit cunoștințe valoroase despre importanța conservării liliecilor și au fost inspirați să devină avocați ai protecției mediului înconjurător. Această abordare inovatoare poate servi drept model pentru alte inițiative educaționale similare, contribuind la dezvoltarea unei conștiințe ecologice și a unor abilități tehnice esențiale în rândul elevilor.

Referințe
cs.wikipedia.org/wiki/Ozobot
ozobot.com/
en.wikipedia.org/wiki/Bat
Fenton, M. B., & Simmons, N. B. Bats: A world of science and mystery. University of Chicago Press.

 

prof. Ileana Alina Bogdan

Școala Gimnazială Traian, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ileana.bogdan

Articole asemănătoare