Idei de educare a interesului pentru lectură

Cartea este foarte importantă în viața copilului, prin ea copilul cunoaște viața, descoperă lumea înconjurătoare, îl ajută să descopere emoțiile, sentimentele, să facă deosebirea dintre bine și rău. Totodată, cartea îi dezvoltă copilului vocabularul, capacitatea de a se exprima ușor, corect, elevat. Educarea interesului pentru lectură trebuie începută încă din fragedă copilărie. Astfel, părinții la început le spun povești scurte copiilor, aducând cărți cu multe ilustrații și texte scurte, treptat, vor trece la povești mai lungi, la provocarea povestirii celor citite.

Când copiii deja știu să citească, învățătorul este cel care îi dirijează, îi motivează spre a citi cât mai mult. Iată câteva idei de a educa interesul pentru lectură:

1. Provocare la lectură

La începutul anului școlar, învățătorul îi provoacă pe copii la lectură, provocarea fiind ca un concurs: elevii vor primi ,,cărticele”, cu numele lor, iar în dreptul fiecărui nume se vor lipi alte „cărticele” decupate, pe care vor apărea titlurile și autorii cărților citite. Deoarece elevii vor vedea în permanență numărul de cărți citite ale celorlalți colegi, automat îi va motiva și îi va determina să citească și ei mai mult. De asemenea, va exista și o coloană a „cărților” citite de clasă, unde fiecare elev va colora cu o culoare doar a lui, câte o carte, la momentul citirii unei cărți. La citirea a 100 de cărți, clasa va sărbători. Spre finalul anului școlar, învățătorul va opri concursul, și cei care au citit cel puțin 10 cărți, vor primi premii. Primii trei elevi, cu cele mai multe cărți citite vor primi cupe, cu inscripționarea: ,,Cel mai bun cititor” – Locul I., II., III. Pe lângă cupe, elevii mai primesc cadouri, în funcție de sponsori.

2. Cutia cu lecturi

La începutul anului școlar, elevii vor aduce cutii de pantofi sau cutii de cereale, în care se vor așeza fișele de lectură. Cutiile vor fi lipite cu desene ale copiilor, cu personaje de poveste. De asemenea, pe cutii se va scrie numele și prenumele elevilor. După citirea unei povești sau a unei cărți, elevii vor realiza fișa de lectură: pe una din fețe se realizează o ilustrație corespunzătoare conținutului poveștii sau cărții, titlul, autorul. Pe cealaltă față, se enumeră personajele, apoi se scrie pe scurt conținutul celor citite.

De asemenea, se pot aduna obiecte care au avut legătură cu vreunul dintre personaje. De exemplu:
– Scufița Roșie: o scufie roșie sau o bucată de material roșu,
– Albă-ca-Zăpada și cei șapte pitici: pieptene mic, pitici de pluș etc.

Aceste cutii de lectură vor fi așezate pe un raft vizibil în sala de clasă, periodic fiind verificate și evaluate. Atunci când se face evaluarea, elevii prezintă obiectele adunate și povestesc despre acestea.

3. Personajul meu preferat!

Elevii sunt provocați să intre în pielea personajelor care i-au plăcut cel mai mult, șă prezinte poveștile într-un mod personal, îmbrăcându-se în haine asemănătoare personajelor. Se poate realiza un fel de carnaval al persoanjelor poveștilor, invitându-se și părinții.

4. Citiți și vizionați!

După citirea unei cărți, a unei povești, se poate viziona filmul acelei povești sau cărți, desigur, cu condiția să existe un film. Elevii sunt rugați să observe asemănările sau deosebirile dintre povestea/ cartea scrisă și cea vizionată. Astfel, își vor da seama, că de multe ori filmele nu prezintă în mod fidel ceea ce s-a citit.

5. Lapbooking- Lapbook

Lapbooking-ul este o metodă interactivă, prin care elevii sunt ajutați să sintetizeze cele citite, învățate. Elevilor le place acest mod de lucru, deoarece este o modalitate amuzantă de a învăța. Elevii sunt provocați să realizeze, la citirea fiecărei cărți, câte o „mini-carte” – lapbook, care seamănă cu o broșură sau un portofoliu de colectare a desenelor, poveștilor grafice, jocurilor, ghicitorilor, citatelor, curiozităților citite, caracterizări ale personajelor etc. Acestea vor fi scrise, lipite astfel, încât produsul finit să fie o „mini-carte”, care, deschisă, va oferi o sumedenie de materiale adunate în buzunărele, pliante, desene etc.

Consider că trebuie să găsim în permanență noi metode de a stârni interesul pentru lectură, de a-i ajuta pe elevi să descopere lumea minunată a lecturii, fără de care dezvoltarea lor intelectuală lasă de dorit.

 

prof. Ana-Maria Domokos-Uifalvi

Liceul Teoretic Téglás Gábor, Deva (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ana.domokosuifalvi

Articole asemănătoare