Școala încrederii – comunitatea școlară bazată pe încredere și colaborare

Timpul aduce cu el nu doar ani, ci și necesitatea unor schimbări. Într-o societate din ce în ce mai complexă, școala nu mai este doar un loc unde se transmite cunoaștere, ci și o comunitate în care se formează viitoarea generație. În acest sens,  crearea unei comunități bazate pe încredere și cooperare în cadrul școlii joacă un rol esențial. Prin cultivarea acestor valori și prin promovarea unei atmosfere de sprijin reciproc, școala poate deveni un loc în care elevii se simt în siguranță și încurajați să-și dezvolte în mod integral potențialul.

Ne-am convins de acest lucru prin programul „Școala încrederii”, la  care am aderat și de la  care avem mari așteptări. Începând cu anul școlar 2023-2024, vom derula acest program bazat pe încredere, un element fundamental în orice comunitate. Suntem siguri că, într-un mediu școlar bazat pe încredere, elevii și profesorii se vor simți  confortabil să-și exprime opiniile și să-și împărtășească ideile fără teama de a fi judecați sau respinși. Astfel, se creează un climat propice pentru învățare și dezvoltare personală. Profesorii vor putea stimula încrederea în rândul elevilor prin acordarea de responsabilități, oferind feedback constructiv și creând o atmosferă deschisă și respectuoasă.

Cooperarea este o abilitate esențială în viața de zi cu zi și în lumea profesională. „Școala încrederii ”oferă un cadru propice pentru dezvoltarea acestei abilități prin intermediul proiectelor de grup, activităților extracurriculare și a altor activități colaborative. Atunci când elevii învață să lucreze împreună, ei înțeleg importanța echipei și învață cum să contribuie în mod constructiv la succesul comun. Prin promovarea cooperării, școala pregătește elevii pentru un viitor în care colaborarea și interacțiunea cu alții sunt fundamentale.

Există numeroase beneficii ale creării unei comunități bazate pe încredere și cooperare în cadrul școlii. În primul rând, elevii se simt mai în siguranță și mai implicați în procesul de învățare atunci când sunt parte a unei comunități care îi susține și îi motivează. Ei devin mai deschiși la explorarea de noi idei și experimentarea de noi abordări în învățare. De asemenea, elevii dezvoltă abilități de comunicare eficientă, rezolvare a conflictelor și lucru în echipă, pregătindu-se pentru viața adultă și pentru integrarea într-o societate complexă.

Crearea unei comunități bazate pe încredere și cooperare în cadrul școlii este esențială pentru a asigura un mediu propice învățării și dezvoltării personale a elevilor. Prin cultivarea încrederii și promovarea cooperării, școala contribuie la formarea unei generații de indivizi responsabili, deschiși și pregătiți să facă față provocărilor viitoare. Rolul educătorilor și al conducerii școlii este crucial în promovarea acestor valori și în crearea unei atmosfere de sprijin și respect reciproc. Prin investirea în construirea unei comunități bazate pe încredere și cooperare, școala devine un loc în care elevii pot crește și se pot dezvolta într-un mod integrator și sustenabil.

Modalitățile prin care se poate construi o  comunitate bazată pe încredere și cooperare în cadrul școlii sunt diverse:

  • Comunicarea deschisă și respectuoasă trebuie promovată între elevi, profesori și personalul școlii. Cultivarea unui climat în care întrebările, dialogul și ascultarea atentă sunt încurajate va contribui la creșterea încrederii reciprocă.
  • Organizarea de activități și proiecte de grup, în timpul orelor de curs sau în cadrul activităților extracurriculare, poate facilita colaborarea și interacțiunea între elevi. Lucrul în echipă dezvoltă abilitățile de comunicare, rezolvarea problemelor și luarea deciziilor colective.
  • Mentoratul și sprijinul reciproc pot fi implementate ca programe în care elevii mai mari să ofere sprijin și îndrumare celor mai mici. Încurajarea elevilor de a se ajuta reciproc, de a împărtăși cunoștințele și de a se susține reciproc în atingerea obiectivelor individuale și colective este esențială.
  • Respectarea diversității și promovarea incluziunii trebuie să fie o valoare fundamentală. Toți elevii și membrii personalului școlii trebuie să se simtă acceptați și valorizați, indiferent de diferențele lor culturale, etnice, sociale sau de abilități. Activitățile care încurajează înțelegerea și toleranța reciprocă ar trebui organizate în mod regulat.
  • Rezolvarea constructivă a conflictelor este o abilitate importantă de dezvoltat. Elevii trebuie să fie învățați să gestioneze conflictele în mod constructiv și să găsească soluții care să fie benefice pentru toți cei implicați. Abordarea non-violentă, comunicarea eficientă și negocierile pot fi învățate și aplicate în acest sens.
  • Implicarea părinților și a comunității este esențială pentru a crea o comunitate școlară puternică. Organizarea de evenimente și colaborarea cu organizațiile locale poate consolida legăturile dintre școală și comunitatea înconjurătoare.
  • Oferirea de feedback constructiv și recunoașterea eforturilor și realizărilor contribuie la construirea încrederii și la încurajarea spiritului de cooperare. Elevii și colegii ar trebui să primească feedback și să fie recunoscuți public pentru progresul și reușitele lor.
  • Dezvoltarea abilităților sociale și emoționale este importantă pentru elevi. Implementarea programelor și a activităților care promovează aceste abilități le poate oferi instrumentele necesare pentru a interacționa cu succes în comunitatea lor și în a gestiona emoțiile și relațiile cu ceilalți.

Cu toții ne dorim să trăim și să lucrăm într-un mediu pozitiv, în care să ne simțim bine și să aducem contribuții pentru dezvoltare. De aceea stă în putința noastră să ni-l creăm. Intrarea școlii noastre în programul ”Școala încrederii” este un prim pas către transformarea sistemică a comunității școlare.

Școala încrederii va fi o școală a tuturor: elevi, profesori, personalul școlii, părinți, membri ai comunității din care facem parte, astfel încât oricine va intra în școala noastră să fie sigur că acolo va găsi sprijin, implicare, cooperare, atitudini pozitive , creștere și dezvoltare împreună.

 

prof. Mariana Deleanu

Școala Gimnazială Iustin Pîrvu, Poiana Teiului (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.deleanu

Articole asemănătoare