Şcoala este o organizaţie al cărei scop principal este cel de realizare a sarcinii de învăţare şi de obţinere a performanţei. Eficienţa procesului de învăţământ poate fi evaluată atât la nivelul sistemului de învăţământ (analiza rezultatelor şcolare ale elevilor pe diferite cicluri), cât şi la nivelul fiecărui elev în parte (analiza rezultatelor şcolare individuale). Randamentul şcolar se referă la nivelul de pregătire teoretică şi practică al elevilor şi se măsoară prin estimarea raportului dintre achiziţii şi prevederile programelor şcolare. În acest sens, implementarea educației emoționale în școli este esențială pentru dezvoltarea sănătoasă și echilibrată a elevilor, având un impact semnificativ asupra succesului lor școlar și personal.
Educația emoțională, adesea denumită și „inteligență emoțională”, se referă la capacitatea de a recunoaște, înțelege și gestiona propriile emoții și de a recunoaște și influența emoțiile altora.
Definirea obiectivelor:
1. Dezvoltarea competențelor sociale și emoționale – Educația emoțională ajută elevii să dezvolte competențe sociale și emoționale esențiale, precum: empatia, autocontrolul, comunicarea eficientă și abilitățile de rezolvare a conflictelor. Aceste abilități sunt fundamentale pentru construirea relațiilor pozitive și pentru crearea unui mediu școlar armonios și inclusiv.
2. Reducerea comportamentelor problematice – Educația emoțională contribuie la reducerea comportamentelor problematice, cum ar fi agresivitatea, bullying-ul și violența în școli. Prin înțelegerea și gestionarea emoțiilor, elevii sunt mai puțin predispuși să reacționeze impulsiv și negativ. Programele de educație emoțională oferă strategii pentru gestionarea stresului și a frustrărilor, promovând comportamente pozitive și respectuoase.
3. Îmbunătățirea performanței școlare – Elevii care își dezvoltă abilități emoționale solide au o capacitate mai mare de a se concentra, de a rezolva probleme și de a gestiona presiunile școlare. Educația emoțională îi ajută pe elevi să dezvolte reziliența și motivația necesare pentru a depăși obstacolele școlare și pentru a-și atinge obiectivele.
4. Promovarea sănătății mintale – Într-o lume în care stresul și anxietatea sunt în creștere, oferirea de instrumente pentru gestionarea emoțiilor și pentru dezvoltarea unei stime de sine pozitive este esențială. Elevii învață tehnici de relaxare și de mindfulness, care îi ajută să facă față mai bine provocărilor zilnice și să mențină un echilibru emoțional sănătos.
5. Pregătirea pentru viață – Prin educația emoțională, elevii sunt pregătiți să facă față provocărilor din viața de adult, să construiască relații sănătoase și să fie cetățeni responsabili și empatici. Aceste abilități sunt apreciate și căutate pe piața muncii, unde comunicarea eficientă și capacitatea de a lucra în echipă sunt esențiale.
Selectarea cazului: elevii unui liceu tehnologic din Buzău, clasele IX-XII
Colectarea datelor, analiza și interpretarea rezultatelor: metoda chestionarului și metoda conversației
Test de inteligență emoțională pentru copii (Testul este elaborat de Daniel Goleman, autorul cărții „Inteligența emoțională”, apărută în 1995. Testul este adaptat de Mihaela Rocco și constă în 10 întrebări ce prezintă unele situații (scenarii) în care se poate afla o persoană. Completarea testului are în vedere, pe de o parte, asigurarea pe cât posibil a transpunerii individului în situația respectivă, iar pe altă parte, alegerea uneia dintre variantele de răspuns din cele patru posibile, care reprezintă unele modalități concrete de a reacționa în situațiile indicate de întrebări).
Alege răspunsul care descrie cel mai bine reacția ta la următoarele scenarii. Răspunde pe baza a ceea ce ai fi vrut să faci în realitate, nu cum crezi tu că trebuie să fie răspunsul.
1. Imaginează-ți că te afli la ora de curs și dintr-o dată pământul începe să se cutremure foarte puternic, cu un zgomot înspăimântător. Ce faci ? a) Continui să stai liniștit în bancă și să citești lecția din manual, dând puțină atenție evenimentului, asteptând ca acesta să înceteze curând. b) Devii plin de grijă față de pericol urmărind profesorul și asculți cu atenție instrucțiunile date de acesta. c) Câte puțin din a) și b). d) N-am observat nimic (M-am ascuns într-un locușor).
2. Ești în curtea școlii în timpul recreației. Unul dintre colegii tăi nu este acceptat în jocul celorlalți și începe să plângă. Ce faci ? a) Nu te bagi, îl lași în pace. b) Vorbești cu el și încerci să-l ajuți c) Te duci la el și îi spui să nu mai plângă. d) Îi dai o bomboană să-l facă să uite.
3. Imaginează-ți că te afli la mijlocul ultimului semestru și speri să obții un premiu, dar ai descoperit că nu ai nota dorita la o materie, ci una mai mică decât cea la care te așteptai. Ce faci? a) Iți faci un plan special pentru a îmbunătăți nota, hotărându-te să-ți urmezi planul. b) Te hotărăști să înveți mai bine anul următor. c) Îți spui că nu te interesează materia respectivă și te concentrezi asupra altor discipline unde notele tale sunt și pot fi mai mari. d) Mergeți la profesor și încerci să discuți cu el în scopul obținerii unei note mai bune.
4. Consideri că în lipsa profesorului ești elevul responsabil cu disciplina in clasă. În urma unor acte de indisciplină, zece elevi au fost deja avertizați cu scăderea notei la purtare și ești descurajat din cauza acestei situatii. Ce faci ? a) Notezi numele elevilor indisciplinați și predai lista profesorului a doua zi. b) Consideri că nu-ți poți asuma această responsabilitate. c) Încerci să discuți cu elevii, propunând soluții pentru păstrarea disciplinei și pentru îndreptarea situației create. d) Dorești să devii responsabil cu altceva.
5. Ești anunțat că de mâine o să aveți un nou coleg rrom. Surprinzi pe cineva (pe prietenul tău) spunând cuvinte urâte și răutăcioase la adresa lui. Ce faci? a) Nu-l iei în seamă, considerând că este numai o glumă. b) Îl chemi afară pe colegul răutăcios și îl cerți pentru fapta facută. c) Îi vorbești în prezența celorlalți, spunându-i că asemenea fapte sunt nepotrivite și nu vor fi acceptate în clasa voastră. d) Îți sfătuiești colegul să fie mai bun și îngăduitor cu toți colegii.
6. Te afli în recreația mare și încerci să calmezi un coleg de clasă înfuriat pe alt coleg care i-a pus piedică pe hol, riscând astfel să-i fractureze brațul. Ce faci ? a) Îi spui să-l ierte pentru că ceea ce s-a întâmplat a fost o glumă. b) Îi povestești o întâmplare hazlie și încerci să-l distrezi. c) Îi dai dreptate, considerând, asemenea lui, că celălalt coleg s-a dat în spectacol. d) Îi spui că ți s-a întâmplat și ție ceva asemănător și că te-ai simțit la fel de furios, dar dupa aceea ți-ai dat seama că cel vinovat putea la rândul său să cadă și să-și spargă capul.
7. Tu și prietenul tău cel mai bun vă certați și aproape că ați ajuns să vă luați la bătaie. Care este cel mai bun lucru de făcut? a) Faceți o pauză de 20 de minute și apoi începeți să discutați din nou. b) Te oprești din ceartă și taci. c) Spui că-ți pare rău și îi ceri și prietenului tău să-ți ceară scuze. d) Vă opriți puțin pentru a vă liniști și apoi fiecare spune ceea ce gândește.
8. La sfârșit de an școlar se organizează o serbare. Închipuie-ți că tu ești conducătorul unui grup de elevi și vrei să compui o scenă hazlie. Cum faci ? a) Îți faci un orar și acorzi un timp pentru fiecare amănunt. b) Propui să vă întâlniți și să vă cunoașteți mai bine. c) Îi ceri separat fiecărui copil să vină cu idei. d) Vă strângeți toți în grup și îi încurajezi pe ceilalți să propună variante.
9. Imaginează-ți că ai un frate de 3 ani care întotdeauna a fost foarte timid și puțin înfricoșat de locurile și oamenii străini. Ce atitudine ai față de el? a) Accepți că are un comportament timid și cauți să-l protejezi de situații care pot să-l tulbure. b) Îl prezinți unui medic cerându-i un sfat. c) Îl duci în fața oamenilor străini și în locuri necunoscute, astfel încât să-și poată înfrânge frica. d) Faci cu el o serie permanentă de jocuri și competiții ușor de realizat care îl vor învăța că poate intra în legătură cu oamenii și poate umbla din nou prin locuri noi.
10. Imaginează-ți că-ți place foarte mult desenul, exersând în timpul liber Ce faci? a) Te limitezi să desenezi doar o oră pe zi. b) Alegi subiecte de desen mai grele care să-ți stimuleze imaginația. c) Desenezi doar când ai chef. d) Alegi subiecte de desenat preferate _______________________________________
Concluzii
Educația emoțională este o componentă crucială a educației generale. Are un impact profund asupra dezvoltării sociale, emoționale și academice a elevilor. Implementarea acesteia în școli contribuie la crearea unui mediu de învățare mai pozitiv și mai productiv.
Bibliografie
Cucoș Constantin, „Pedagogie”, Editura Polirom, Iași, 2006 (ediția a 2-a)
Goleman, Daniel, „Inteligența emoțională”, Editura Curtea Veche, București, 2018