Provocări și soluții în activitatea profesorilor care lucrează cu copii cu tulburări din spectrul autist (TSA)

Sunt învățătoarea unei clase din învățământul primar dintr-o școală incluzivă în care sunt trei copii cu tulburări din spectrul autist(TSA), fiecare cu modul său de manifestare, asemănători,  dar totuși diferiți. Aș putea să declar faptul că am fost educată și foarte bine pregătită pentru a face față nevoilor acestor copii cu cerințe speciale și a le oferi sprijinul necesar, dar nu este nici pe departe adevărat, iar cercetările demonstrează că mulți profesori sunt în situația mea – total sau parțial nepregătiți unei astfel de provocări.

Pentru a lucra cu elevi cu cerințe speciale este nevoie de formare structurată, specializată, continuă, deoarece este nevoie de formarea unor competențe și abilități pedagogice speciale. Personal, am parcurs câteva cursuri, mă informez, studiez documentele referitoare la integrarea copiilor cu cerințe speciale, colaborez cu membrii echipei de lucru la realizarea programelor de intervenție personalizate ale fiecărui copil(PIP-uri) formată din profesorul de sprijin, profesorul logoped, profesorul consilier, părinții însoțitori, învăț zilnic, mă adaptez nevoilor lor și mă bucur pentru fiecare pas pe care îl fac pe acest drum dificil, dar frumos. Sunt mândră de toți copiii mei, suntem o familie, ne sprijinim, îi compătimesc pe colegii care mă compătimesc pentru că am o „clasă atât de grea” și uneori trei părinți însoțitori în clasă( prin rotație, în perioada distanțării sociale au stat doar doi părinți- al treilea elev participând la lecții online) și știu că toți copiii mei vor ajunge „oameni mari”.

Un document foarte important pe care îl folosesc în munca de zi cu zi este „Ghidul profesorilor care lucrează cu elevi cu TSA în școlile de masă- Metodologia de predare eficientă pentru copiii cu TSA din școlile incluzive”, ghid realizat ca rezultat al  identificării nevoilor profesorilor din țările partenere care lucrează cu elevii cu TSA în școlile incluzive. Ghidul poate fi accesat aici: emtforasd.tk/p/io2-guide-for-teachers-who-work-with.html 

În acest ghid am găsit răspunsuri la cele mai frecvente întrebări pe care și le poate pune orice profesor care lucrează în clasele unde sunt copii cu tulburări din spectrul autist, întrebări pe care mi le-am pus și eu personal  și pe care le voi prezenta în continuare:

1) Ce înseamnă tulburare din spectrul autist (TSA)?

Exprimat într-un mod foarte scurt, tulburarea din spectrul autist (numită uneori autism sau TSA) este cea mai frecventă condiție dintr-un grup de tulburări de neurodezvoltare. Efectele TSA și severitatea simptomelor sunt diferite la fiecare persoană. Factorii de mediu sunt, de asemenea, importanți, baza biologică nu înseamnă fixitate. Liniile directoare (2015) descriu autismul ca fiind un sindrom comportamental cauzat de o tulburare de dezvoltare determinată biologic, cu debut în primii trei ani de viață. Zonele afectate în principal sunt cele legate de interacțiunea socială reciprocă, capacitatea de a comunica idei și sentimente și capacitatea de a stabili relații cu ceilalți.

2) Care sunt problemele principale în ceea ce privește includerea copiilor diagnosticați cu autism în învățământul de masă?

Într-un studiu recent publicat în România, au fost identificate șase probleme principale în ceea ce privește includerea copiilor diagnosticați cu autism în învățământul de masă și pe care le-am sesizat și eu în practica de zi cu zi:

– Pornind de la premisa că mediul școlar și integrarea în comunitate ridică o dificultate majoră în adaptare putem spune  că  este dificil pentru un copil cu autism să se obișnuiască cu noua școală și clasă din mai multe motive: multitudinea de stimuli vizuali și auditivi, noii colegi și profesori, regula de a sta în bancă timp de o oră, activități de echipă, agitația pauzelor. Pentru mine personal a fost folositor faptul că elevii cu TSA au fost la grădiniță și în general au avut însoțitori.

– Refuzul cadrelor didactice de a accepta un copil cu autism în clasă; în plus, profesorii nu înțeleg șansele reale de integrare ale acestor copii în școlile de masă și exemplele de succes nu sunt promovate. Dovada este faptul că eu am în clasă trei elevi cu TSA, iar celelalte două colege ale mele din serie nu au în clasă nici un copil din spectrul autistic.

– Rezistența educatorului în adaptarea metodei și curriculumului său la nevoile și abilitățile copilului cu autism. Profesorii consideră fie că această adaptare nu este responsabilitatea lor, ci că sistemul național de educație ar trebui să facă adaptarea, fie că aceste metode de lucru necesită timp și resurse suplimentare, în detrimentul celorlalți copii. Nu consider neapărat o „rezistență” atitudinea profesorilor în adaptarea metodei- consider că nu suntem suficient de pregătiți teoretic și factorul „timp” își spune cuvântul. Practica însă este esențială!

– Adaptarea copilului la metoda de lucru utilizată în sistemul educațional clasic poate fi frustrantă. Sunt total de acord: noi suntem profesorii tuturor elevilor din clasă, iar elevii cu TSA fac un efort deosebit pentru a se adapta. Repet- rolul cel mai important îl are însoțitorul la elevii din clasele primare, raportul acestuia cu copilul.

– O altă barieră în calea integrării este refuzul altor părinți de a accepta un copil cu autism în clasă cu copiii lor care  pornește adesea de la o slabă cunoaștere a caracteristicilor copiilor cu autism. Astfel, din păcate, se crede adesea că sunt, prin definiție, copii agresivi, lipsiți de abilități, care necesită multă atenție din partea profesorului, în dezavantajul altor copii. Da, aceasta este din păcate realitatea- părinții acceptă mai greu situația dar, prin comunicare eficientă se poate depăși și această problemă.

– Colegii de clasă ai copilului cu autism sunt adesea empatici față de el și îl susțin în procesul său de incluziune școlară. Este remarcabilă atitudinea copiilor care dovedesc toleranță, acceptare, înțelegere, răbdare, chiar prietenie.

3) Cum aș putea ajuta copilul cu TSA să interacționeze cu alți copii în diferite contexte?

Activitățile pe care ar trebui să le propunem ar fi bine să fie concepute în funcție de interesele acestora. Iată câteva exemple de astfel de activități:
•activități în funcție de abilitățile specifice ale acestuia, astfel încât să se simtă competenți și capabili;
•activități concepute pentru a-l ajuta pe copilul cu TSA să-i cunoască pe toți colegii de clasă (cum ar fi apelul nominal personalizat), astfel încât copilul să se uite la fiecare coleg de clasă; •putem implica un coleg de clasă într-un joc interesant (structurat și mediat de un adult), astfel încât copilul să poată lega în cele din urmă activitatea ludică de relaționare cu celălalt;
•promovarea autonomiei și învățării prin manifestarea intereselor implicând colegii de clasă în jocuri în care nu există câștigători pentru a evita frustrarea de a nu câștiga;
• utilizarea cardurilor pentru a stimula subiectele de conversație în cazul copiilor care folosesc comunicarea verbală;

4) Cum să interacționez cu un copil care are dificultăți de comunicare?

Copiii cu TSA nu gândesc predominant în cuvinte (ci în imagini), au dificultăți în procesarea cuvintelor rostite prea repede, fac confuzii în cazul cuvintelor și expresiilor cu sensuri multiple, au  dificultăți de înțelegere a cuvintelor care presupun orientarea etc
Câteva sugestii  pentru realizarea unei comunicări eficiente cu elevii cu TSA ar fi:
– să adaptăm ritmul vorbirii
– să simplificăm  comunicarea verbală și să folosim comunicarea vizuală
– la  începutul fiecărei lecții, să oferim o structură cronologică vizuală, clară, a lecţie
– să  folosim o tablă albă interactivă, o tablă albă simplă sau table albe individuale -să utilizăm  demonstrația (ar putea fi filmată cu iPad-uri)
– să utilizăm pictograme sau fotografii pentru ca elevul să poată vizualiza ceea ce se discută
– să utilizăm cărțile senzoriale pentru a stimula interesul, înțelegerea
– să apelăm la activități practice pentru a ajuta înțelegerea pe durata schimbului social
– să organizăm spațiul pentru a crea un mediu prietenos pentru copilul cu TSA

5) Ce resurse putem  accesa pentru a înțelege mai bine, pentru a ne perfecționa, pentru a avea satisfacții în munca cu copiii  cu TSA?

Voi enumera doar câteva resurse care să ne ajute în procesul de formare și perfecționare, resurse regăsite și în bibliografia ghidului amintit mai înainte:

•Daniela, Cucuruz (Martinescu) (2004), „Autism. Cartea pentru părinţi”, București, Editura Licentia Publishing
•Meg, F., Schneider (2006), „Educația copilului meu în 25 tehnici (care nu dau greș)”, București, Editura Humanitas
•Jhoanna, S.,Robledo, Dawn, Ham- Kucharski, Avery (2005),  „The Autism book, answers to your most pressing questions”, New York, USA
•Jordan, Rita (1997), „Educația copiilor și tinerilor cu autism”, UNESCO
•Iliana, Dobrescu (2005), „Copilul neascultător, agitat și neatent”, București, Editura Info Medica Stanley
•Sapiro, Karen, Skinulis (2005),  „Cum să devenim părinți mai buni, Ghid practic”, Editura Humanitas
•Manual îndrumător pentru profesorii de la clasele cu copii autiști, Institutul pentru ocrotirea mamei si copilului, Programul pentru autiști, București – 1983 (traducere din limba engleză a lucrării „Teaching makes a difference”
•Trevor de Diane Twatchtman Cullen
•Aripile lui Epoh (Wings of Epoh) de Gerda Weissman Klein
•Cărți specifice despre Autism
•Cartea de acceptare a autismului (The Autism Acceptance Book) de Ellen Sabin
•Al șaselea simț II (The Sixth Sense II) de Carol Gra
•” Prietenul meu cu autism: o carte de colorat, pentru colegi și frați/surori (My Friend With Autism: A Coloring Book for Peers and Siblings)” de Beverly Bishop
•Cum să fii prieten cu cineva care are autism (How to Be a Friend to Someone with Autism)
•Cărticica copiilor despre autism (Kids Booklet on Autism)
-Site-uri/ Alte resurse:   www.istruzione.it/inclusione-e-nuovo-pei/index.html
ABA (Applied Behavior Analysis)
dikepsy.gr/index.php?view=view_article&option=services_paidia_prwimi&lan
hellanicus.lib.aegean.gr/handle/11610/7562
PECS (Picture Exchange Communication System)
link.springer.com/article/10.1023/B:JADD.0000037416.59095.d7
psychomotor-athens.gr/arthra/logotherapeia/pecs-gia-paidia-me-aftismo/
TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children teacch.com/
www.ausl.re.it/assistenza-ai-minori-con-autismo-e-disturbi-autistici-asd
www.transformautismeducation.org 
Filme:
Madre (2019) Film Online Subtitrat Full HD Movies
filmeserialegratis.org/atypical/  Atypical serial online subtitrat HD

Bibliografie
„Ghidul profesorilor care lucrează cu elevi cu TSA în școlile de masă – Metodologia de predare eficientă pentru copiii cu TSA din școlile incluzive”, www.emtforasd.tk/p/io2-guide-for-teachers-who-work-with.html

 

prof. Anișoara Stanciu

Școala Gimnazială Ionel Teodoreanu, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/anisoara.stanciu

Articole asemănătoare