Sugestii pentru o abordare personalizată în activitățile cu elevii cu CES

Elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt acei elevi care au nevoie de sprijin suplimentar sau altfel de suport din partea profesorilor pentru a învăța eficient. Nevoia de ajutor poate fi foarte variată și influențează capacitatea elevilor de a învăța în același ritm cu alți copii de aceeași vârstă, de a comunica eficient, de a se comporta corespunzător în clasă și a participa pe deplin la activitățile școlare.

Printre manifestările comune ale elevilor cu cerințe educaționale speciale se numără afecțiuni precum:

  • dislexia – dificultate de învățare care afectează abilitățile de citire și scriere;
  • dispraxia – tulburare care afectează abilitățile motorii fine și grosiere;
  • tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) – o afecțiune care poate duce la probleme de atenție, impulsivitate și hiperactivitate;
  • tulburarea din spectrul autist (ASD) – o condiție de dezvoltare care poate afecta comunicarea și interacțiunea socială.

Cu sprijinul potrivit din partea profesorilor, fiecare elev cu cerințe educaționale speciale își pot atinge potențialul maxim în școală.

Predarea la elevii cu nevoi educaționale speciale necesită o abordare personalizată care să ia în considerare punctele lor forte și provocările unice fiecărui elev.

1. Structură și claritate
Creați o rutină previzibilă deoarece elevii cu nevoi speciale prosperă atunci când sunteți consecvenți. Un program previzibil, cu așteptări clare, îi ajută să se simtă în siguranță în sala de clasă.
Păstrați instrucțiunile clare și concise. Împărțiți sarcinile complexe în pași mai mici și ușor de abordat. Utilizați elemente vizuale, precum diagrame sau imagini, pentru a sprijini înțelegerea.
Oferiți posibilitatea de repetare a lecțiilor. Unii elevi ar putea avea nevoie să audă sau să vadă informații de mai multe ori înainte de a le înțelege.

2. Diferențiere
Adaptați-vă stilul de predare în funcție de posibilitățile elevilor. Nu toți elevii învață la fel. Utilizați diverse metode de predare, cum ar fi activități practice, lucru în echipă chiar și tehnologia digitală, pentru a acoperi toate stilurile de învățare.
Oferiți mai multe opțiuni și posibilitatea de a alege. Permiteți elevilor să aleagă modul în care își demonstrează noțiunile învățate sau oferiți-le sarcini modificate care să răspundă nevoilor lor individuale.

3. Încurajare permanentă
Concentrează-te pe efortul depus și pe progresul elevilor. Sărbătorește micile victorii și efortul pe parcurs, nu doar rezultatele perfecte.
Oferiți feedback frecvent. Informați elevii cum se descurcă și oferiți sugestii concrete pentru îmbunătățirea rezultatelor obținute.

4. Colaborare
Construiți relații cu elevii. Luați-vă timp pentru a vă cunoaște elevii la nivel personal și pentru a înțelege nevoile și preferințele lor individuale.
Lucrul cu părinții și specialiștii. Colaborați cu părinții, terapeuții și consilierii școlari pentru a dezvolta un plan cuprinzător de sprijin pentru fiecare elev.

Fiecare elev este un individ unic. Ceea ce funcționează pentru un elev poate să nu funcționeze pentru altul. Fii flexibil și dispus să-ți adaptezi abordarea după fiecare caz în parte. Există multe resurse disponibile care vă pot ajuta să aflați mai multe despre predarea la elevii cu cerințe speciale.

 

prof. Mariana Spînu

Colegiul Vasile Lovinescu, Fălticeni (Suceava) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.spinu

Articole asemănătoare