Modelul familiei în formarea deprinderii de lectură de plăcere la vârsta școlară mică

Lectura la vârsta școlară mică este de o importanță crucială în dezvoltarea copiilor. Ea contribuie la dezvoltarea abilităților lingvistice, dezvoltarea imaginației și a creativității, dezvoltarea abilităților cognitive, îmbogățirea cunoștințelor generale, dezvoltarea empatiei și a înțelegerii sociale, îmbunătățirea concentrării și a abilităților de ascultare. Pe lângă dezvoltarea abilităților esențiale, lectura la această vârstă  deschide în fața copiilor fereastra către o lume a cunoașterii, creativității și imaginației. Prin încurajarea și sprijinul lecturii în această etapă, se pune baza pentru o dezvoltare continuă a copiilor și pentru o pasiune durabilă pentru lectură pe termen lung.
Familia joacă un rol crucial în formarea obiceiurilor și comportamentelor copiilor în diverse domenii ale vieții lor. În ceea ce privește dezvoltarea abilităților de lectură și iubirea pentru cărți, modelul familial are o influență puternică asupra copiilor în perioada școlară mică. Articolul de față explorează importanța modelului familial în dezvoltarea deprinderii de lectură de plăcere la copiii de vârstă școlară mică.

Un mediu familial propice lecturii este esențial pentru a promova și a dezvolta dependența de lectură de plăcere la copii. Prin crearea unei astfel de atmosfere, vom sprijini dezvoltarea abilităților lor de citire, imaginație și gândire critică, oferindu-le un cadru favorabil pentru explorarea și descoperirea universului minunat al cărților.

Pentru a încuraja copiii să devină dependenți de lectură de plăcere, este esențial ca familia să creeze un mediu propice lecturii. Acest lucru poate fi realizat prin asigurarea accesului la o varietate de cărți adecvate vârstei, stabilirea unui colț al lecturii în casă și organizarea timpului dedicat cititului în familie.

Un mediu familial propice lecturii se referă la crearea unei atmosfere în casă care să încurajeze și să promoveze lectura de plăcere în rândul copiilor. Iată câteva aspecte importante ce favorizează crearea unui astfel de mediu:

a) acces la cărți variate
Ne vom asigura că în casa noastră există o varietate de cărți adecvate vârstei copiilor, avem o bibliotecă de cărți pentru copii, care să includă cărți de ficțiune, non-ficțiune, povești, poezii și enciclopedii, că există cărți la îndemâna copiilor și accesibile în orice moment.

b) bibliotecă personală
Vom aloca un spațiu special pentru cărți în casă, cum ar fi o bibliotecă sau un raft dedicat. Acest lucru va permite copiilor să-și organizeze cărțile și să le acceseze ușor. Vom face copiii să se implice în organizarea bibliotecii personale și să-și aleagă cărțile preferate pentru a le avea la îndemână.

c) colțul lecturii
Vom crea un colț al lecturii plăcut și confortabil în casă, unde copiii să se poată așeza confortabil pentru a citi. Putem adăuga perne, o pătură moale și un scaun confortabil în acest spațiu. Acest colț al lecturii poate deveni un loc atrăgător și special pentru copii, unde să se poată relaxa și să se bucure de lectură.

d) timp dedicat lecturii în familie
Vom aloca un timp regulat în care întreaga familie să se dedice lecturii. Putem alege, de exemplu, o seară pe săptămână în care să citim împreună sau să ne dedicăm fiecare timpul propriu pentru lectură în liniște. Acest timp special  va consolida obiceiul și plăcerea de a citi.
Cititul însoțit în familie poate crea momente de legătură emoțională și poate stimula interesul pentru cărți. Părinții pot citi împreună cu copiii și pot discuta despre poveștile și personajele din cărți. Aceste discuții pot încuraja gândirea critică, dezvoltarea vocabularului și imaginația copiilor.

e) modelarea comportamentului
Părinții și membrii familiei pot deveni modele pentru copii în ceea ce privește lectura de plăcere. Atunci când copiii observă că părinții citesc și se bucură de lectură, aceștia vor fi motivați să îi imite și vor fi mai predispuși să dezvolte și ei această pasiune. Lectura în familie poate deveni o activitate plăcută și valoroasă, care să aducă bucurie și să consolideze legăturile familiale.
Deci modelul bun oferit de părinți poate duce la dezvoltarea unor comportamente valoroase  în rândul copiilor.

f) implicarea copiilor în alegerile de lectură
Îi vom încuraja pe copii să aleagă singuri cărțile pe care doresc să le citească, vom merge împreună la librărie sau la bibliotecă și le vom permite să-și aleagă cărțile preferate. Astfel, vom stimula interesul și dorința lor de a citi.
Vizitele la bibliotecă sau librărie trebuie să fie regulate. Copiii pot descoperi noi cărți și pot fi încurajați să petreacă timp în acea lume a cărților, studiind comportamentele de lectură și ale altor cititori.
Participarea la evenimente și activități organizate de bibliotecă sau librărie poate întări și mai mult pasiunea pentru lectură. Acolo copiii pot fi martori la anumite întâlniri cu autori și eventuale lansări de cărți specifice vârstei. De asemenea, participarea la evenimente și activități organizate de bibliotecă poate dezvolta relațiile sociale, prin cunoașterea altor copii care împărtășesc aceeași pasiune, întărind și mai mult plăcerea de a citi.

g) discuții despre cărți
După ce copiii citesc o carte, este bine să discutăm împreună despre ea. Îi vom întreba care este părerea lor despre ceea ce au citit, despre personaje, despre evenimentele din carte, despre învățătura transmisă, despre ce au simțit în timp ce au citit, etc. Aceste discuții vor încuraja exersarea capacităților de analiză, sinteză și comparație,  operații specifice gândirii, și vor dezvolta abilitățile de exprimare și argumentare a părerilor.
Un mediu familial propice lecturii este esențial pentru a promova și a dezvolta dependența de lectură de plăcere la copii. Prin crearea unei astfel de atmosfere, vom sprijini dezvoltarea abilităților lor de citire, imaginație și gândire critică, oferindu-le un cadru favorabil pentru explorarea și descoperirea universului minunat al cărților.

În concluzie, modelul familial are un impact semnificativ asupra dezvoltării dependenței de lectură de plăcere la copii în perioada școlară mică. Prin crearea unui mediu familial propice lecturii, prin exemplul personal al părinților, prin citirea însoțită și discuțiile despre cărți și prin vizitele la bibliotecă, copiii vor fi încurajați să îmbrățișeze lectura ca pe o activitate plăcută și valoroasă. Această dependență de lectură de plăcere le va deschide orizonturile, le va dezvolta abilitățile cognitive și lingvistice și le va oferi un instrument esențial pentru succesul lor în școală și în viață.

 

prof. Dorina Călin

Școala Gimnazială Nicolae Iorga, Sibiu (Sibiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/dorina.calin

Articole asemănătoare