Integrarea instrumentelor digitale în educația timpurie reprezintă o schimbare fundamentală în modul în care copiii mici învață și se dezvoltă. Mediile de învățare bazate pe calculator permit transmiterea și asimilarea cunoștințelor noi prin abordări atractive și centrate pe copil, care fac procesul educațional semnificativ mai eficient. Atunci când copiii învață prin interacțiuni digitale bazate pe joc, își dezvoltă abilitățile de rezolvare a problemelor și capacitățile de luare a deciziilor, menținând în același timp atenția activă pe tot parcursul experienței de învățare.
La vârsta preșcolară, imaginația copiilor intră într-o nouă fază de dezvoltare, dobândind caracteristici distincte pe care strategiile tradiționale de predare nu le pot aborda în totalitate. Formarea competențelor prevăzute în curricula educaționale necesită abordări inovatoare, iar instruirea diferențiată prin intermediul software-ului educațional prezintă o alternativă de succes. Instruirea digitală individualizată și adaptată vârstei creează oportunități pentru învățarea personalizată care răspunde nevoilor de dezvoltare ale fiecărui copil.
Implementarea calculatoarelor în grădinițe îmbunătățește fundamental calitatea proceselor de predare și învățare. Instrumentele digitale reprezintă o nouă strategie pedagogică care oferă beneficii atât formative, cât și informative, oferind copiilor justificări și ilustrări ale conceptelor abstracte și ale fenomenelor dificil de observat direct. Întrucât jocul rămâne forma primară de organizare a procesului instructiv-educativ în educația preșcolară, calculatoarele devin un alt mediu prin care copiii învață în timp ce se joacă, integrându-se perfect în mediul lor socio-cultural.
Mediile digitale de învățare permit copiilor să găsească soluții rapide și să se adapteze la o lume bogată în informații, influențându-le dezvoltarea limbajului și abilitățile de comunicare non-verbală. Procesul de predare-învățare-evaluare dobândește noi dimensiuni prin utilizarea calculatorului, facilitând transmiterea cunoștințelor în timp ce sugerează semnificații mai profunde. Aceste strategii susțin și stimulează procesele de învățare activă, făcând educația mai interesantă și mai plăcută pentru micii elevi.
Imaginile viu colorate însoțite de texte sugestive promovează dezvoltarea limbajului și extinderea vocabularului la copiii mici. Bagajul lor de cunoștințe generale crește sistematic, progresând de la concepte simple precum culorile la înțelegeri mai complexe ale poeziilor, cântecelor, proverbelor și zicătorilor. Noțiunile elementare cum ar fi animalele domestice și sălbatice sau schimbările sezoniere capătă înțeles de la vârste fragede, creând fundații pentru învățarea ulterioară mai ușoară.
Software-ul educațional bine structurat permite copiilor să aleagă diferite etape folosind navigarea cu mouse-ul sau să repete secvențe specifice până când înțeleg toate conceptele din program. Această autonomie susține învățarea autodirijată menținând în același timp obiectivele educaționale.
Pedagogia modernă prioritizează nevoile și cerințele de dezvoltare ale copilului. Copiii doresc independență în timp ce au nevoie simultan de îndrumarea și protecția adulților de încredere. Educatorii demonstrează competență și grijă atunci când oferă copiilor oportunități de a lua inițiative în cadre de susținere.
Educația reprezintă o investiție în viitorul nostru colectiv și servește ca instrument primar pentru evoluția personală, realizarea și valorificarea potențialului. Educația de calitate stimulează creativitatea, inovația și dinamismul, având un impact pozitiv asupra coeziunii sociale, care rămâne necesară pentru creșterea economică, crearea de locuri de muncă și dezvoltarea forței de muncă. Cetățenii educați formează pilonii fundamentali ai societăților democratice.
Transformarea digitală a societăților contemporane, dezvoltarea tehnologică rapidă și progresele științifice în inteligența artificială și robotică oferă oportunități nenumărate în aproape toate aspectele vieții. Această transformare afectează educația, care se află pe punctul celei mai substanțiale schimbări de la introducerea învățământului obligatoriu. Estimările sugerează că 65% dintre copiii care intră în prezent în școala primară vor ajunge să lucreze în categorii de job-uri care încă nu există. Potențialul tehnologiilor digitale în educație nu a fost utilizat pe deplin pentru a oferi educație de calitate și accesibilă pentru toți.
Viața contemporană implică activități online extinse, incluzând conexiuni sociale, cumpărături, învățare, divertisment și tranzacții financiare. În ciuda atașamentului nostru față de dispozitivele digitale și conectivitatea constantă prin platformele de social media, continuăm să colaborăm cu elemente offline, inclusiv obiecte fizice, persoane și locuri. Locuim într-o lume reală a lucrurilor tangibile pe care le atingem, cu care vorbim și despre care discutăm.
Educatorii și formatorii din Europa utilizează astăzi frecvent instrumente digitale. Cu toate acestea, aplicațiile digitale nu sunt adesea adaptate semnificativ din punct de vedere pedagogic. Mai mult, majoritatea cadrelor didactice nu participă sau participă doar sporadic la dezvoltarea profesională axată pe educația digitală. În același timp, noile tehnologii didactice ar putea oferi oportunități de personalizare a contextelor de învățare, îmbunătățind astfel motivația și retenția elevilor.
Educația digitală ar trebui să îmbunătățească predarea, nu doar să prelungească metodele existente prin intermediul noilor tehnologii. Trebuie să explorăm diferitele moduri prin care aceste instrumente pot permite elevilor să-și împărtășească ideile și să le confrunte cu cele ale colegilor lor. Obiectivul nostru trebuie să fie îmbunătățirea experienței de învățare, creșterea motivației și oferirea unei experiențe mai aproape de modul în care adulții accesează informațiile și comunică între ei în lumea reală.
Bibliografie
• Păcurari, Otilia, Târcă, Anca, Sarivan, Ligia, ,, Strategii didactice inovative, Centrul Educaţia 2000, Bucureşti, 2003
• Cristea, Sorin, „Conținuturile și formele generale ale educației”, Didactica Publishing House,
• Cury, A. (2005), Părinţi străluciți, profesori fascinanti
• Cucoș, C. (2008). Educația: iubire, edificare, desăvârșire
• Istrate, Olimpius, Efecte si rezultate ale utilizării TIC în educaţie
op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/cc12125f-88f6-11ea-812f- 01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-126152663
Document de poziție al grupului PPE EDUCAȚIA ÎN ERA DIGITIZĂRII 12 octombrie 2020 epale.ec.europa.eu/ro/blog/use-digital-tools-adult-educationhttps://epale.ec.europa.eu/ro/blog/digitalizarea-si-procesele