Creativitatea, artele și învățarea

Creativitatea se ivește într-o atmosferă de  confort psihic. Școala trebuie să fie un loc în care elevii să vină cu plăcere, să nu existe constrângeri. Profesorul trebuie să-și iubească cu adevărat elevii săi, să le transmită un respect profund și un puternic sentiment de grijă față de aceștia pentru ca ei să se simtă în siguranță. Este imboldul uman  înnăscut de a stabili creativitate, legături autentice și de a aduce contribuții valoroase comunității.

Când copiii sunt fericiți, sunt  mai capabili să se implice cu succes în funcții cognitive complexe, care necesită flexibilitate și integrare, precum  asocierea cuvintelor și memoria, creativitatea și rezolvarea problemelor. Când elevilor li se induce o emoție pozitivă, este mai probabil să adopte o gândire creativă, atât în timpul orelor de studiu, cât și în relațiile interpersonale.

Am dat mai multe exemple, în acest material, de bune practici ale inovației și creativității în ora de limba și literatura română.

Stimularea creativității poate surveni  și în urma creării unei comunități de învățare. Când nevoia de comunitate este satisfăcută, elevii se atașează de profesor, de clasă, de școală și sunt înclinați să se comporte în acord cu valorile comunității. Astfel ei devin mai cooperanți, mai amabili, mai preocupați de lecții și, bineînțeles, mai creativi. Putem cultiva o comunitate de învățare oferindu-le elevilor oportunități de a colabora între ei și de a se ajuta reciproc.

Jurnalul de azi, blogul de mâine. O formă tradițională poate fi oracolul sau caietul de amintiri, căruia i se preferă o formă de comunicare exterioară, vizibilă, declarată: blogul. De cele mai multe ori tinerii nu reflectează asupra lumii din jur, iar discuția despre variate tipuri de jurnal este o propunere pentru reflectare și pentru refacerea unei lumi interioare.

Pentru că ei sunt foarte atrași sau din ce în ce mai atrași de tehnologie, am încercat să o utilizez în favoarea mea. Astfel că, în cadrul unei activități la o clasa de a XI-a, profil real, am creat o cerință la sfârșitul studierii nuvelei realiste ”Moara cu noroc” de Ioan Slavici, să folosească jocul Minecraft pentru a construi diferite secvențe narative din nuvelă.

O activitate pe care am dezvoltat-o la ora de dirigenție a fost amenajarea colțului liniștit. Considerând că atunci când suntem calmi și prezenți, suntem mai creativi, am aranjat cu ei un colț al clasei. Faptul de a petrece o zi lungă într-o clasă plină de colegi poate fi pentru unii o experiență intensă și epuizabilă.

De exemplu, pentru o lecție despre metaforă la clasa a IX-a , am  rugat elevii să își prezinte piesele muzicale preferate și să încerce să găsească eventuale metafore în versurile acestora. După aceea, i-am  ajutat să înțeleagă felul în care metafora transmite semnificații și a făcut legături între versurile cântecelor și probleme din societatea modernă care sunt importante pentru ei, adolescenții.

Articole asemănătoare