Cercetare asupra impactului utilizării tehnologiei în dezvoltarea competențelor cognitive la preșcolari (Studiu)

În ultimul deceniu, tehnologia a devenit un instrument omniprezent în diverse domenii ale vieții, inclusiv în educație. Integrarea tehnologiei în procesele educaționale oferă oportunități semnificative pentru îmbunătățirea calității învățării și pentru stimularea dezvoltării cognitive a copiilor. La nivel global, există un interes din ce în ce mai mare pentru utilizarea dispozitivelor digitale și a aplicațiilor educaționale în mediul preșcolar, datorită potențialului lor de a crea experiențe de învățare interactive și captivante.

Dezvoltarea competențelor cognitive în primii ani de viață este esențială pentru succesul academic și pentru formarea unor abilități de gândire critică și de rezolvare a problemelor pe termen lung. Studiile anterioare au arătat că utilizarea tehnologiei în educația timpurie poate avea un impact pozitiv asupra diferitelor aspecte ale dezvoltării cognitive, cum ar fi memoria, atenția și creativitatea. Cu toate acestea, este esențial ca utilizarea tehnologiei să fie implementată într-un cadru educațional bine structurat, pentru a asigura că beneficiile sunt maximizate și riscurile sunt minimizate.

Acest studiu și-a propus să investigheze impactul specific al utilizării tehnologiei asupra competențelor cognitive ale preșcolarilor din grupa mare „Ursuleții” de la Grădinița cu Program Prelungit „EDEN” din Craiova, pe parcursul anului școlar 2022-2023. Prin utilizarea unui set de activități educaționale interactive, adaptate vârstei și nivelului de dezvoltare al copiilor, acest studiu a urmărit să ofere date concrete și observații detaliate privind efectele tehnologiei asupra dezvoltării cognitive a preșcolarilor.

Astfel, obiectivul principal al acestui studiu a fost să determine dacă utilizarea tehnologiei într-un cadru educațional structurat poate îmbunătăți competențele cognitive ale preșcolarilor mai eficient decât metodele tradiționale de învățare. Rezultatele obținute ar putea avea implicații semnificative pentru practicile educaționale și pentru dezvoltarea de strategii didactice care să integreze tehnologia în mod eficient și benefic pentru copii.

Grup țintă: preșcolarii din grupa mare „Ursuleții”, Grădinița cu Program Prelungit „EDEN”, Craiova

Durata studiului: anul școlar 2022-2023

Ipoteză: Dacă preșcolarii utilizează tehnologia într-un cadru educațional structurat, atunci aceștia își dezvoltă competențele cognitive mai eficient comparativ cu metodele tradiționale de învățare.

Metodologie:
1. Selecția grupului țintă: cei 20 de preșcolari din grupa mare „Ursuleții” care au participat la studiu.
2. Activități educaționale interactive: preșcolarii au participat la activități diverse utilizând tableta și laptop-ul. Aplicațiile educaționale au fost alese pentru a stimula gândirea critică, rezolvarea problemelor și creativitatea. Activitățile au inclus jocuri educaționale, aplicații de desen și activități de alfabetizare digitală.
3. Jurnal de observații: educatoarea a documentat modul în care copiii au interacționat cu tehnologia, dificultățile întâmpinate și progresele observate. Observațiile au inclus reacțiile emoționale ale copiilor, nivelul de implicare și colaborare, precum și abilitățile specifice dezvoltate.
4. Evaluări cognitive periodice: competențele cognitive ale preșcolarilor au fost evaluate la începutul și sfârșitul studiului utilizând diferite teste. Evaluările au măsurat aspecte precum memoria, atenția, gândirea logică și abilitățile de rezolvare a problemelor.
5. Feedback oral: feedback-ul a fost colectat de la preșcolari pentru a obține o perspectivă directă asupra experiențelor copiilor cu tehnologia. Am discutat cu copiii despre preferințele lor și despre ce le-a plăcut sau nu în activitățile desfășurate. Feedback-ul a fost obținut și în cadrul întâlnirilor periodice cu părinții pentru a analiza progresul și dificultățile întâmpinate.
6. Chestionare pentru părinți: părinții au completat chestionare structurate la începutul și sfârșitul studiului pentru a evalua percepțiile lor asupra impactului tehnologiei asupra copiilor lor. Chestionarele au inclus întrebări despre schimbările observate în comportamentele cognitive și atitudinea copiilor față de învățare, precum și despre nivelul de satisfacție al părinților cu privire la progresul copiilor.

Rezultate

Evaluările cognitive – rezultatele evaluărilor cognitive au fost analizate pentru a determina impactul utilizării tehnologiei asupra competențelor cognitive ale preșcolarilor. S-a observat o îmbunătățire semnificativă a următoarelor aspecte:

  • Memoria: preșcolarii au demonstrat o capacitate mai mare de a-și aminti și de a aplica informațiile învățate.
  • Atenția: s-a înregistrat o creștere a capacității de concentrare și de menținere a atenției pe sarcini complexe.
  • Gândirea logică: preșcolarii au arătat o îmbunătățire în rezolvarea problemelor și în abilitatea de a face conexiuni logice între concepte.
  • Creativitatea: activitățile de desen și jocurile interactive au stimulat creativitatea și exprimarea artistică a copiilor.

Jurnalul de observații – observațiile au subliniat entuziasmul și implicarea preșcolarilor în activitățile desfășurate cu ajutorul tehnologiei. Copiii au arătat o mai mare dorință de a participa și de a explora aplicațiile educaționale. S-au evidențiat îmbunătățiri în colaborarea și comunicarea între copii, precum și în gestionarea emoțiilor și comportamentelor.

Feedback-ul oral – preșcolarii au exprimat o preferință clară pentru activitățile care au implicat tehnologia, menționând că acestea au fost mai distractive și mai interesante. Educatoarea a remarcat faptul că tehnologia a fost un instrument eficient pentru captarea atenției copiilor și pentru facilitarea învățării active. Feedback-ul oral a subliniat, de asemenea, aspectele care pot fi îmbunătățite pentru viitoarele activități.

Chestionarele pentru părinți – părinții au evidențiat îmbunătățiri în comportamentele cognitive ale copiilor lor. Mulți au observat o creștere a interesului pentru învățare și o mai bună abilitate de a rezolva probleme acasă. De asemenea, părinții au menționat că tehnologia a fost un mijloc eficient de a stimula curiozitatea și explorarea. Chestionarele au oferit o perspectivă asupra nivelului de satisfacție al părinților și asupra sugestiilor pentru viitoare îmbunătățiri.

Concluzii

Studiul a confirmat ipoteza inițială conform căreia utilizarea tehnologiei într-un cadru structurat a contribuit semnificativ la dezvoltarea competențelor cognitive ale preșcolarilor. Tehnologia s-a dovedit a fi un instrument eficient pentru stimularea memoriei, atenției, gândirii logice și creativității copiilor.

Beneficiile utilizării tehnologiei în educația preșcolarilor: utilizarea tehnologiei în educația preșcolarilor a facilitat un mediu de învățare interactiv și captivant, care a stimulat dezvoltarea cognitivă a copiilor. Aplicațiile educaționale au oferit oportunități variate de învățare, adaptate nevoilor și intereselor preșcolarilor. Aceste beneficii pot fi detaliate astfel:

• Stimularea interesului și a motivației pentru învățare: tehnologia a captat atenția preșcolarilor prin interfața sa vizuală și interactivă. Aplicațiile educaționale au fost concepute pentru a fi atractive și ludice, ceea ce a făcut procesul de învățare mai plăcut și a încurajat copiii să participe activ la activități. De exemplu, jocurile educaționale și animațiile interactive au transformat învățarea într-o experiență plină de distracție, menținând astfel interesul copiilor pe termen lung.

• Îmbunătățirea abilităților cognitive specifice: aplicațiile educaționale utilizate în studiu au fost alese pentru a stimula diferite aspecte ale dezvoltării cognitive, cum ar fi memoria, atenția, gândirea logică și creativitatea.
-Memoria: jocurile care implică secvențiere și asocieri au contribuit la îmbunătățirea memoriei de scurtă durată și a capacității de reamintire a informațiilor.
-Atenția: activitățile care au necesitat concentrare și reacții rapide au ajutat la creșterea capacității de menținere a atenției și la reducerea distragerilor.
-Gândirea logică: aplicațiile care au implicat rezolvarea de puzzle-uri și probleme au stimulat gândirea critică și abilitatea de a face conexiuni logice.
-Creativitatea: aplicațiile de desen și creație digitală au oferit oportunități pentru exprimarea artistică și dezvoltarea imaginației.

• Personalizarea învățării: tehnologia a permis adaptarea activităților de învățare la ritmul și nivelul fiecărui copil. Aplicațiile educaționale pot oferi feedback instantaneu și pot ajusta dificultatea exercițiilor în funcție de performanța individuală, asigurând astfel că fiecare copil progresează în propriul său ritm. Aceasta a fost deosebit de benefică pentru preșcolari, care au nevoi și capacități de învățare diverse.

• Dezvoltarea abilităților tehnologice timpurii: prin utilizarea dispozitivelor digitale, copiii au început să dezvolte abilități tehnologice de bază, cum ar fi navigarea prin meniuri, utilizarea touchscreen-ului și înțelegerea funcționării aplicațiilor. Aceste abilități vor fi esențiale în viitorul lor academic și profesional, pregătindu-i pentru o societate tot mai digitalizată.

• Crearea unui echilibru între tehnologie și activități tradiționale: deși tehnologia oferă numeroase beneficii, este important să se mențină un echilibru între utilizarea acesteia și activitățile tradiționale de învățare. Jocurile fizice, activitățile de grup și interacțiunile față în față sunt esențiale pentru dezvoltarea socială și emoțională a copiilor și trebuie să fie integrate în mod corespunzător în curriculum.

• Implicarea părinților: părinții joacă un rol crucial în susținerea utilizării tehnologiei în educație. Este important ca aceștia să fie informați despre beneficiile și modalitățile de utilizare a tehnologiei acasă, pentru a crea o continuitate între mediul de învățare de la grădiniță și cel de acasă. Chestionarele pentru părinți pot oferi feedback valoros și pot ajuta la identificarea nevoilor și preocupărilor acestora.

Prin urmare, utilizarea tehnologiei în educația preșcolarilor nu doar că a îmbunătățit competențele cognitive, dar a și contribuit la crearea unui mediu de învățare atractiv și eficient pentru copii. Aceasta a deschis noi perspective pentru integrarea tehnologiei în practici educaționale inovatoare, asigurând o dezvoltare holistică și echilibrată a preșcolarilor.

Bibliografie
Mihăilă-Popa, V. (2023). Dezvoltarea în copilăria timpurie: Influența tehnologiilor digitale asupra proceselor și mecanismelor psihice. Revista de Pedagogie Digitală, 2(1) 33-45. București: Institutul pentru Educație. https://doi.org/10.61071/RPD.2391

 

prof. Nicoleta-Livia Barbu

Grădinița cu Program Prelungit Eden, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicoleta.barbu

Articole asemănătoare