«Universités de Francophonia» Nisa – o oportunitate de formare pentru profesorii de limba franceză

«Universités de Francophonia» reprezintă  un concept inovator în materie de formare continuă a profesorilor care predau limba franceză ca limbă străină, prin îmbinarea formării clasice cu conceptele şi abordările moderne oferite de specialişti din lumea întreagă.

În fiecare an sunt oferite mai multe cursuri pentru profesorii de FLE. Recunoscând calitatea multor oferte existente, dar animat de preocuparea constantă de a ne reînnoi și de a oferi un program de calitate, răspunzând așteptărilor profesorilor care predau limba franceză, « Universités de Francophonia  »  oferă o formare ambițioasă, marcată de excelență de învățământ,  de inovare și promovând interculturalitatea. Pe lângă cursurile de formare, structurate pe module şi ateliere, « Universités de Francophonia  » organizează activităţi şi seri culturale, vizite ale obiectivelor din Nisa, Cannes, Antibes, Monaco etc., prilej de a descoperi frumuseţile Coastei de Azur  dar şi de a socializa cu ceilalți participanți la curs, în afara orelor de formare.

Pentru mine, anul 2017 a marcat a doua participare la formările « Universités de Francophonia », după participarea din vara anului 2016 şi sper că nu mă voi opri aici. Stagiile au fost de câte 2 săptămâni, perioade în care am ales câte 2 module şi 2 ateliere.

În anul 2016, am ales următoarele module şi ateliere:
– Modulul « Activités ludique en classe de F.L.E. », formator Alicja Krawczyk, Polonia,
– Modulul  « Web 2.0 en classe de F.L.E. », formator Christelle Bocchiardo, Franţa,
– Atelierul « Mallette de jeux pour votre classe de FLE », formator Alicja Krawczyk, Polonia,
– Atelierul « L’évaluation en classe de FLE », formatori Marta Asfi, Grecia, şi Denis Cousineau, Canada.
– Atelierul « Web 2.0 (FLExo-Machine) », formator Christelle Bocchiardo, Franţa.

Activităţile de formare au fost deosebit de bine structurate, materialele oferite au răspuns nevoilor mele de formare, mai ales că în calitate de profesor de limba franceză am nevoie de idei pentru a realiza activităţile la clasă, în special la clasa pregătitoare şi la clasele primare. Astfel, mi-am îmbogăţit bagajul de jocuri şi activităţi ludice în urma participării la atelierul şi modulul oferit de Alicja Krawczyk, una dintre specialistele în domeniu, iar la întoarcere am avut posibilitatea de a folosi cele învăţate în activităţile proprii. De aici şi ideea de a propune o temă de activitate demonstrativă în cadrul Cercului Pedagogic al profesorilor de limba franceză din zona Fălticeni, activitate pe care am susţinut-o în data de 22 martie 2017 şi pe care am intitulat-o  « Des jeux gais pour apprendre le français ». De asemenea, beneficiind de experienţa acumulată în cadrul formării, dar şi de sprijinul elevilor cu care am experimentat jocurile în predarea unor noţiuni de gramatică şi de lexic, am propus şi animat  atelierul intitulat « Activités ludique en classe de F.L.E. », în cadrul activităţilor de formare « Nouvelle pratiques de classe et enseignement du français» organizate de Asociaţia Română a Profesorilor de Franceză, filiala Suceava, şi Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava sub denumirea de « Printemps de l’Innovation du Français », 5-6 mai 2017.

În 2017, am ales ca module şi ateliere următoarele activităţi:
– Modulul « Activités théâtrales  en classe de F.L.E. », formator Adrien Payet, Franța;
– Modulul « Les civilisations francophones : interculturel, langue, culture et visions de l’autre en classe de français », formatori Marc-Albert Paquette, Denis Cousineau , Cynthia Eid-Fadel, Canada;
– Atelierul « Intégrer l’enseignement de la compétence interculturelle à la salle de classe », formator Marc-Albert Paquette, Canada;
– Atelierul  « La classe inversée », formator Cynthia Eid-Fadel, Canada.

Am avut ocazia să asist la diverse prezentări, conferinţe şi prelegeri ale unor personalităţi de marcă din lumea francofonă ( Philippe Liria – CLE International, Roger Pilhion  –  co-autorul cărţii « Et le monde parlera français », Jean-Marc Defays – preşedintele Federaţiei Internaţionale a Profesorilor de Franceză – F.I.P.F.), seri culturale pline de savoare (degustări de brânzeturi franţuzeşti, bucătărie canadiana şi armenească).

Întâlnirea cu Adrien Payet, autorul lucrării cu titlul « Activités théâtrales  en classe de F.L.E. » mi-a oferit ocazia de a învăţa jocuri noi ce pot fi adaptate la orele de curs, cum să integrez elementele teatrale pentru a-i ajuta pe elevi să se exprime folosind corpul, gestica şi mimica pentru a stimula exprimarea în limba franceză.

Am avut ocazia să asist la adevărate lecţii de măiestrie didactică conduse exemplar de personalităţi precum Cynthia Eid-Fadel, vicepreședinte F.I.P.F., un specialist în materie de clasa invers (elevul este cel care preia iniţiativa în demersul educaţional, profesorul este doar ghidul), dovedind o cultură generală cu rar întâlneşti; Marc-Albert Paquette, secretarul general al Comisiei Americii de Nord, din cadrul F.I.P.F. şi preşedintele Asociaţiei Canadiene a profesorilor de imersiune (A.C.P.I.), expert în interculturalitate, o adevărată enciclopedie în materie de culturi, obiceiuri şi tradiţii specifice canadienilor (şi nu numai); Denis Cousineau, consilier pedagogic si expert în evaluare DELF-DALF, fin cunoscător a Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi (C.E.C.R.L).

Anul 2017 a avut ca temă pacea sub toate aspectele ei. Una dintre formările-prelegeri a fost activitatea intitulată « Didactiser la paix pour enseigner le français » având ca formator pe Nancy Abi Khalil, şefa departamentului de limba franceză de la Universitatea de Arte, de Ştiinţe şi de Tehnologie a Libanului (AUL). Activitatea a fost una de excepţie, plină de încărcătură emoţională tocmai pentru ca formatoarea provine dintr-o ţară,  Liban,  care a trăit ororile războiului, care a renăscut din propria cenuşă. Scopul şi obiectivele formării au avut ca scop conştientizarea importanţei educaţiei pentru pace, pentru respectarea valorilor păcii, prin transmiterea acestor valori generaţiilor viitoare în cadrul activităţilor la clasă şi în afara ei, prin activităţi şi proiecte educaţionale extraşcolare şi extracurriculare.

Toate aceste formări au un numitor comun: proiectul « Universités de Francophonia  »  coordonat de către directorul general  Yann Librati şi directorul executiv Julian Cavalli, unul dintre proiectele de marcă în materie de educaţie şi formare puse în slujba limbii franceze şi a profesorilor care predau limba lui Molière.

De fiecare dată, m-am întors acasă mai bogată sufleteşte, cu mult mai multe informaţii decât m-aş fi aşteptat pentru că fiecare persoană pe care am cunoscut-o mi-a îmbogăţit sufletul şi mintea. Am legat prietenii care vor dura pentru că împărtăşim aceeaşi pasiune pentru limba, cultura şi civilizaţia  franceză. Şi nu în ultimul rând, Coasta de Azur cu staţiunile sale binecunoscute mi-au oferit căldura litoralului mediteranean, dar şi materialele necesare pentru a face orele de cultură şi civilizaţie franceză mai bogate în imagini autentice.

Accesări: 57

Articole asemănătoare