S(KY)NAP- Harta cerului- astronomie, muzică și programare cu eTwinning și Meet and Code

Proiectul S(KY)NAP reprezintă un model de colaborare națională și  internațională între școli, prin intermediul programării. Elevi din școli din mediul urban și rural din România și Moldova au observat cerul și au realizat o hartă a acestuia, însoțită de muzică creată chiar de ei.

Cerul a fost observat cu ajutorul aplicațiilor Stellarium și StarWalk2, harta creată a fost animată cu ajutorul programării în SNAP, iar muzica stelară a fost compusă cu aplicația Chrome Music Lab.

Școlile implicate au fost:

  • Școala Gimnazială ”Avram Iancu”- Turda
  • Școala Gimnazială ”Angela Gheorghiu”- Adjud
  • Școala Gimnazială ”Mihai Vodă”- Mihai Viteazul
  • Școala Gimnazială ”Gheorghe Magheru”- Caracal
  • International Heritage School – Chișinău, Republica Moldova
  • Liceul Teoretic Mesterul Manole – Sălcuța, Republica Moldova
  • Clubul Copiilor Turda

Copiii au învățat programare împreună și au transferat abilitățile dobândite în crearea unei hărți a cerului. Proiectul a  adus împreună 30 de elevi, cu vârstele între 7 și 13 ani, din medii sociale diverse. Activitățile de programare s-au desfășurat în spațiul online securizat de pe platforma eTwinning etwinning.net, dar și prin întâlniri pe Google Meet și Microsoft Teams, sub îndrumarea specialiștilor din școlile partenere și de la Clubul Copiilor din Turda.

Obiectivele proiectului:
– însușirea noțiunilor specifice programării în limbajul SNAP!
– dezvoltarea capacităților de utilizare a funcționalităților de bază specifice programării în limbajul SNAP!
– transferul noțiunilor de programare în contexte practice

Competențe generale:
– Cunoașterea și utilizarea adecvată a principalelor concepte teoretice specifice limbajului de programare SNAP!
– Utilizarea funcționalităților de bază specifice pentru programarea în limbajul SNAP!
– Proiectarea unui traseu care să permită accesul la anumite puncte de reper
– Cunoașterea modalităților practice de transfer al conceptelor teoretice către echipamente electronice mobile și utilizarea lor în formate specifice.

Ready! Steady!… Take off!!!

Prima activitate a proiectului a avut scopul de a-i inspira și motiva pe elevi, datorită invitatului special, Rareş Grozăvescu (19 ani), absolvent al Liceului Internaţional de Informatică din Bucureşti. Începând din clasa a IX-a, el a urcat pe podium la Olimpiada Naţională de Astronomie, unde a obţinut o medalie de bronz şi de două ori argintul. A  reprezentat România la Olimpiada Internațională din China în 2018, iar acum studiază ingineria la cunoscuta Universitate Cambridge.

Rareș le-a prezentat o introducere în astronomie, unde elevii au aflat despre constelații, despre instrumente și aplicații de observare a cerului, despre curiozități din domeniul astronomiei. La finalul prezentării copiii au adresat întrebări invitatului, această parte a întâlnirii devenind foarte animată, dovedind interesul temei proiectului pentru toți cei implicați.

Tot la prima întâlnire s-au realizat și echipele mixte, cu elevi din școli diferite, care vor studia, programa și anima șase constelații: Ursa Mare, Orion, Leu, Andromeda, Cassiopeia și Scorpion. Echipele s-au forma în urma unui sondaj cu ajutorul instrumentului Mentimeter, unul dintre numeroasele instrumente web 2.0 folosite în desfășurarea proiectului.

Activitățile propriu-zise ale proiectului au continuat într-o notă plină de entuziasm și creativitate, cu sprijinul profesorilor de la Clubul Copiilor Turda, care săptămânal i-au ghidat pe elevi în tainele programării constelațiilor fiecărei echipe în SNAP!. Dar și alte activități au avut mare succes la elevi:

  • Extragerea de informații relevante despre fiecare constelație prin lucru colaborativ pe google.docs și transformarea informațiilor în QR codes folosind un qr generator. Fiecare echipă a postat rezultatele pe padletul propriu;
  • Compunerea de melodii de muzică „stelară” folosind Chrome Music Lab, pentru a asigura fundalul sonor al animațiilor;
  • BeeBot Hackaton-ul, unde fiecare echipă a programat virtual un beebot pentru a trasa numele constelației echipei;
  • Te(a)ch a teacher i-a provocat pe elevi să realizeze tutoriale în Minecraft Education Edition pentru a-și instrui profesorii care nu cunosc acest program.

O altă activitate importantă a fost participarea tuturor echipelor la inițiativa Europe Code Week 2020. Săptămâna UE a programării este o inițiativă de bază care își propune să aducă programarea și competențele digitale la îndemâna tuturor într-un mod distractiv și antrenant.

Învățarea programării ne ajută să înțelegem lumea care se schimbă rapid în jurul nostru, să ne extindem înțelegerea cu privire la modul în care funcționează tehnologia și să dezvoltăm competențe și abilități pentru a explora noi idei și pentru a inova. Înscriindu-ne activitățile pe harta codeweek.eu/events, am folosit același cod și participat împreună și la provocarea săptămânii programării pentru toți,  CodeWeek4All, pentru a fi răsplătiți cu o diplomă de excelență la începutul anului viitor.

Proiectul a obținut de asemenea finanțare prin inițiativa Meet&Code, finanțată de compania SAP. Organizația non-profit Haus des Stiftens gGmbH a dezvoltat inițiativa și este responsabilă pentru selectarea proiectelor care vor fi finanțate în Germania, Austria și Elveția, precum și de fondurile puse la dispoziție de compania SAP pentru redirecționare. În plus, Haus des Stiftens gGmbH coordonează fondurile proiectului prin partenerii țărilor din rețeaua TechSoup Europe, responsabili pentru celelalte țări.

Scopul Meet and Code este de a familiariza copiii și tinerii cu vârsta între 8 și 24 de ani cu lumea tehnologiei și a programării. Evenimentele trebuie să arate cât de accesibilă și interesantă poate fi programarea și cum poate fi utilizată pentru a aduce la viață idei noi. Participanții la evenimente vor învăța cum funcționează tehnologia și vor afla impactul pe care aceasta o are în viața noastră de zi cu zi. Prin explorarea unei game largi de tehnologii, subiecte digitale și programare creativă, participanții vor fi încurajați să își dezvolte acele abilități digitale de care au nevoie în lumea de astăzi. Pentru al patrulea an, în România, inițiativa Meet and Code este coordonată de Asociația Techsoup. Din 2010, Asociația Techsoup creează și oferă resurse IT și experiențe de învățare a tehnologiei pentru organizații nonprofit, tineri și profesori. Asociația Techsoup este câștigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards în 2017, competiție organizată de Comisia Europeană. Mai multe despre misiunea organizației și proiectele Asociației Techsoup pe asociatiatechsoup.ro.

„Deja a devenit o tradiție participarea la Europe Code Week. Această inițiativă europeană este pentru noi un bun prilej de a dezvolta pasiunea copiilor pentru programare și de a le oferi o șansă celor pentru care accesul la tehnologie este îngreunat de diferiți factori. În acest an vrem să inovăm și să ne concentrăm pe eliminarea barierelor de tip urban- rural sau regional și pe promovarea unității în diversitate, folosind atât școlile din zonă, dar și colaborarea națională și internațională”  afirmă organizatorii.

* * *

Prof. Cristina Nicolăiță, prof. Gabriela Ileana Crișan, ambasadori eTwinning România

 

prof. Cristina Nicolăiță

Școala Gimnazială Gheorghe Magheru, Caracal (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.nicolaita

Articole asemănătoare