„Ars longa”, la jumătatea drumului

Proiectele europene sunt în ultima vreme printre cele mai căutate de către profesorii școlii din România, fiind o oportunitate de schimbare a vizunii asupra educației, atât de mult dorită de către miniștrii învățământului din țara noastră în ultima vreme, miniștrii care s-au întrecut în a face reforme peste reforme, neașteptând din păcate să se constate și efectele acestora.

Norocul școlilor românești stă tocmai în faptul că pot prezenta proiecte către agențiile europene alături de alte școli din întreaga Europă în vederea schimbului de experiență. Școala noastră, alături de alte 5 școli din Bulgaria, Grecia, Polonia, Spania și Turcia au prezentat către agenția din Spania un parteneriat strategic doar între școli numit ARS LONGA (All Right Students; Let`s make Ourself Neighbours and Great Artists) care a fost aprobat pentru perioada  2016-2018. Acest parteneriat pune accent pe interdisciplinaritatea artelor în cadrul tuturor disciplinelor de învățamânt, pe interculturalitate, exprimarea într-o limbă străină (în special limba engleză) și socializare.
Elevii, alături de profesorii lor au călătorit în țările partenere unde au locuit în familiile elevilor de acolo timp de o săptămână și au participat la cursuri alături de aceștia.

În cadrul parteneriatului nostru au avut loc deja 2 vizite transnaționale, în Spania la începutul perioadei de desfășurare și în Turcia la mijlocul acesteia, vizite în cadrul cărora s-au pus la punct toate detaliile administrative și organizatorice pentru buna desfășurare a activităților. România, Grecia și Bulgaria au fost gazde în cadrul activităților de *Learning, teaching and training*, activități care presupun predarea și învățarea cunoștințelor în limba engleză, cu ajutorul artelor. S-a apelat la toate tipurile de artă: muzică, desen, teatru, fotografie și film, abilități practice, dans etc. Pentru fiecare vizită, elevii au avut de pregătit câte o lucrare specifică proiectului, lucrare care a presupus de fiecare dată documentarea detaliată a acestora folosind diferite surse de informare, atât clasice cât și digitale, conceperea ei în format digital în urma activităților desfășurate de către toți elevii școlii și prezentarea acesteia în cadrul vizitei, într-o conferință organizată de țara gazdă.

La începutul proiectului, elevii au avut de pregătit un filmuleț de prezentare a școlii și a locurilor natale. Aceștia au desfășurat în cadrul disciplinelor școlare, activități care implică arta (desene geografice, dansuri și  cântece populare, au confecționat din materiale reciclabile diferite obiecte tradiționale), pe care le-au fotografiat și le-au transpus într-un film pe care l-au prezentat în cadrul conferinței care a avut loc în Spania.

Tema întâlnirii din România a fost despre emigranți, imigranți și refugiați, o temă care este de actualitate în interiorul țărilor Uniunii Europene. Toți partenerii s-au documentat și au realizat lucrări pe care le-au prezentat în cadrul conferinței organizate aici. Activitățile desfășurate de elevi și profesori pe parcursul vizitei de aici au fost pentru înțelegerea migrației și nevoia de mișcare a oamenilor dintr-o țară în alta. Au analizat lecturi ca „Apolodor, un pinguin călător” a lui Gellu Naum, au urmărit migrația păsărilor și au participat la diferite workshopuri realizate în colaborare cu Muzeul Civilizației Populare Astra Sibiu.

Pentru vizita din Grecia, fiecare școală din proiect s-a documentat și a realizat activități despre monumente și arhitecți dintr-o țara parteneră, filmul acestora fiind prezentat în cadrul conferinței organizte acolo. Bulgaria a fost gazda activităților despre drepturile copiilor. Acolo, elevii însoțiți de profesori, pe lângă prezentarea activităților desfășurate în țările lor, au participat la activități interesante cu privire la drepturile copiilor, prin care au conștientizat atât drepturile cât și responsabilitățile pe care le au copiii din țările Uniunii Europene, dar și faptul că în această lume există țări care nu respectă drepturile copiilor.

Am trecut puțin peste jumătatea drumului pe care l-am trasat împreună în acest parteneriat și așteptăm cu entuziasm să prezentăm în Polonia, în luna martie, reclama pe care elevii noștri au realizat-o pentru a-i încuraja pe cei care exercită actul educativ să acceseze proiecte Erasmus+. Aceasta este sarcina pe care am avut-o pentru această vizită. Nu așteptăm însă cu același entuziasm și vizita din Spania și nu pentru că nu este dragă această țară ci pentru că este ultima vizită din cadrul parteneriatului, vizită care va pune capăt colaborării în acest format.

Articole asemănătoare