Rolul crucial al învățării online în dezvoltarea abilităților digitale

În era tehnologiei digitale, învățarea online a devenit o necesitate inevitabilă în domeniul educației. În ultimii ani, sistemul educațional a trecut printr-o transformare semnificativă, iar pandemia globală a accentuat nevoia de a adopta și adapta învățarea la mediul virtual. Această tranziție a fost însoțită de dezvoltarea și utilizarea abilităților digitale, care au devenit indispensabile în acest nou mod de a obține cunoștințe.

În primul rând, învățarea online a adus cu sine oportunități și avantaje remarcabile în ceea ce privește dezvoltarea abilităților digitale ale elevilor. Trecerea la mediul virtual a impus necesitatea de a utiliza diverse platforme și instrumente tehnologice, precum Google Classroom, Zoom sau Microsoft Teams. Acestea au permis comunicarea în timp real, partajarea resurselor, colaborarea și evaluarea eficientă a elevilor. Prin intermediul acestor platforme, elevii au avut posibilitatea de a învăța să utilizeze aplicații și programe specifice, de a-și dezvolta abilități de căutare și selecție a informațiilor, precum și de a interacționa și colabora în mediul online.

De asemenea, învățarea online a impus și nevoia de a dezvolta abilități tehnice și digitale la cadrele didactice. Profesorii și educatorii au fost provocati să-și însușească rapid și eficient instrumentele și platformele digitale, pentru a putea asigura continuitatea procesului de învățare. Au trebuit să învețe să creeze și să administreze clase virtuale, să își adapteze materialele didactice pentru mediul online, să utilizeze instrumente de evaluare și să ofere suport tehnic elevilor și părinților. Această adaptare a necesitat o deschidere către noile tehnologii, o rezistență și perseverență în a învăța și a se adapta la schimbările constante. Astfel, învățarea online a reprezentat un impuls semnificativ pentru dezvoltarea abilităților digitale ale cadrelor didactice, permițându-le să devină mai eficiente și mai flexibile în procesul de predare-învățare.

Un alt beneficiu al învățării online în dezvoltarea abilităților digitale este accesibilitatea. Învățarea online a eliminat restricțiile geografice și a oferit posibilitatea de a accesa materialele didactice și resursele educaționale din orice locație, în orice moment. Elevii au avut oportunitatea de a-și organiza timpul și ritmul de învățare în funcție de propriile nevoi și preferințe. De asemenea, învățarea online a permis colaborarea și interacțiunea între elevi din diverse medii și culturi, contribuind la dezvoltarea abilităților de comunicare și colaborare într-un context global.

Totuși, învățarea online nu este lipsită de provocări și obstacole. Unele dintre acestea includ lipsa unei conexiuni stabile la internet sau a unui echipament adecvat, dificultăți în adaptarea la mediul virtual, lipsa interacțiunii directe și a experiențelor hands-on. Cu toate acestea, avantajele și oportunitățile oferite de învățarea online în dezvoltarea abilităților digitale depășesc cu mult aceste obstacole și merită să fie explorate și valorificate în continuare.

În concluzie, învățarea online a adus un beneficiu considerabil în dezvoltarea abilităților digitale în educație. Aceasta a permis elevilor să învețe și să utilizeze instrumente și platforme digitale, să se familiarizeze cu mediul virtual și să dezvolte competențe digitale esențiale pentru viitorul lor. De asemenea, a oferit cadrelor didactice posibilitatea de a se adapta la noile tehnologii și de a-și dezvolta abilități tehnice și digitale necesare în procesul de predare-învățare. Cu toate provocările și obstacolele existente, învățarea online reprezintă un pas înainte către educația viitorului, în care abilitățile digitale vor juca un rol crucial în dezvoltarea competențelor elevilor.

 

prof. Mariana Deleanu

Școala Gimnazială Iustin Pîrvu, Poiana Teiului (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.deleanu

Articole asemănătoare