Resurse utile pentru școala de acasă Go-Lab – Graasp

Go-Lab  este o platformă ce permite învățarea bazată pe anchetă, ce promovează dobândirea de cunoștințe și abilități de investigare pentru  orientarea elevilor  către cariere în  domeniul științei. Oferă posibilitatea elevilor de a efectua experimente științifice prin utilizarea laboratoarelor online în spații de învățare structurate pedagogic.

În activitățile de predare, învățare și evaluare se pot integra o varietate  de aplicații, laboratoare și spații de învățare (Inquiry Learning Spaces) postate  pe platforma  Go-Lab,  pentru că permit accesul la surse de informare și cunoaștere mai extinsă și mai variată.
Se  pot crea, adapta și adăuga  faze de învățare ale anchetei  într-un ILS, ce are o interfață ușor de utilizat , folosind o caracteristică simplă de  drag and drop.

Laboratoarele online sunt laboratoare bazate pe știință oferite prin intermediul tehnologiei computerizate. Activitatea de bază dintr-un laborator online este  investigația (experimentare sau explorare) cu echipamente (fizice sau virtuale) sau  posibilitatea de a lucra direct cu rezultatele unei astfel de investigații (sub forma unor seturi de date).

Abordarea pedagogică centrală adoptată de Go-Lab este învățarea prin anchetă, unde elevii urmează un proces în care investigațiile sunt pivotante , adică informația nu este oferită direct elevilor, ci trebuie extrasă dintr-o interacțiune cu un fenomen din lumea reală sau cu un model al fenomenului.

Acest proces de investigare este ghidat de o întrebare sau o ipoteză de cercetare, care necesită interpretarea rezultatelor și formularea concluziilor, iar rezultatele trebuie comunicate altora.

Toate  spațiile de învățare “ ILS(Inquiry Learning Spaces- https://www.golabz.eu/spaces)”  create nu sunt  doar niște activități în sine, ci  produsele lor sunt integrate și valorificate mai departe de către alți profesori  pentru îmbunătățirea  sau crearea unui  nou ILS ,  pentru a le  adapta  la  curriculum, sau  în  proiectele colaborative online.

Prin structura  spațiilor și a aplicațiilor de susținere, elevii pot fi  orientati  într-un  process  de cercetare, investigație,  fiind asistați în pregătirea experimentelor, formularea de întrebări și ipoteze de cercetare, efectuarea de experimente, analizarea rezultatelor și tragerea concluziilor, care îi  va ajuta în dezvoltarea gândirii critice, în luarea deciziilor,  ce poate constitui un lucru foarte important pentru ei, în  orientarea către un domeniu STEM(Știință-Tehnologie-Inginerie-Matematică).

Graasp (https://graasp.eu/)  este o platformă de editare ce permite construirea unor planuri de lecții științifice  cu un   conţinut interactiv şi cu o structură flexibilă unde  organizarea informaţiilor este ierarhică. Are încorporate aplicații, laboratoare ce se pot adăuga în planurile de lecții create în funcție de tematica selectată sau unitatea de învățare.

Una dintre aplicațiile  online ce se poate integra în planul unei lecții este   Padlet (www.padlet.com) ,  un forum virtual „buletin”  online care permite atât profesorilor cât și elevilor să-și exprime cu ușurinţă opiniile pe un subiect  personal, sau pe o tematică din cadrul unui proiect  comun   exprimat printr-o  pagină web unde profesorii și elevii pot  publica scurte mesaje, descrieri, prezentări  conţinând text, imagini, clipuri video  dar  și  legături către alte site-uri. Unul dintre  avantajele utilizării  acesteia  la clasă  este faptul că multe persoane pot posta pe aceeași pagină  în același timp, ceea ce  o face  foarte potrivită pentru munca în colaborare in cadrul unor proiecte.

Din contul Graasp există un buton de legătură către  Google classroom unde se pot crea clase, iar  pentru fiecare clasă creată se pot adăuga elevi și  sarcini de lucru, corespunzător unităților de învățare.

În  activitatile de predare  se pot  integra  aplicații  variate   de pe platforma   online Go-Lab, pentru că  această platformă permite accesul la surse de informare si cunoaștere mai extinse și mai variate, promovează  munca independentă, inventivitatea şi creativitatea elevilor  și  este  ușor de utilizat și de implementat la clasă.

Prin utilizarea laboratoarelor virtuale, se încurajează colaborarea și comunicarea dintre profesori și elevi, iar aceștia pot participa  activ la procesul de învățare prin punerea de  întrebări, care îi  va ajuta  la formularea concluziilor, înțelegerea greșelilor și evidențierea oricărei concepții greșite.

Învăţarea bazată pe laboratoare online  reprezintă o abordare care presupune un stil de învăţare activ  prin  integrarea  în programele  de învăţare  a platformelor  online în funcţie de stilurile de învăţare şi de tipurile de inteligenţă ale  elevilor.

Elevul trebuie să fie implicat în procesul propriei  educaţii şi trebuie să devină  responsabil pentru progresele pe care le face. Implicarea elevilor în utilizarea spațiilor virtuale constituie o bună oportunitate  ce  îi va ajuta    atât la dezvoltarea personală cât și  profesională prin realizarea unor  produse finale  ce vor fi utilizate și de către alți elevi.

Ultimele noutati  Graasp

SpeakUp “ este o aplicatie  ce se poate  utiliza  pentru forme mai avansate de colaborare, inclusiv discuții, votare.
Aplicatia de  colaborare de grup “ Collaboration Groups”   permite  elevilor  să partajeze aplicații și laboratoare, iar  la această aplicatie  se mai poate  adăuga  si o funcție simplă de chat.
Tot ceea ce trebuie făcut este  de a adăuga  aplicația “Colaborare”  într-una din fazele planului de lectie( ILS).  La deschiderea acestei aplicatii  se pot crea grupuri  de elevi , unde  se vor introduce  doar prenumele sau numele introdus  la conectarea în ILS , după care  aceștia  se vor plasa  în grupuri.
Sunt  aplicatii și laboratoare care  au funcția de colaborare adăugată , trebuie doar să se selecteze  participare la colaborarea de grup ( setări aplicație) .
Se pot selecta aplicatiile si laboratoarele  la care se dorește colaborarea în grup a elevilor , însă nu este obligatoriu ca la toate aplicațiile care au aceasta funcție adaugată să se activeze colaborarea de grup.
De curând a fost introdusă o nouă facilitate „utilizare offline” . Această funcție este foarte utilă mai ales pentru  școlile care  au o lățime de bandă redusă sau  nu au conexiune la Internet.
Laboratoarele si aplicatiile offline sunt precedate de  simbolul „ ”  .
Până acum, trebuia  inclusă  o versiune offline specială a aplicațiilor pentru a activa un ILS offline, dar acum s-a schimbat asta, astfel încât atunci când în Graasp  un ILS este  selectat  pentru utilizare offline, automat se vor  utiliza  versiunile corecte  ale aplicațiilor.
Mai multe informații despre ILS-uri offline pot fi găsite la adresa de mai jos:
https://support.golabz.eu/offline-ILS

Ecosistemul Go-Lab (https://www.golabz.eu/)  oferă posibilitatea de a utiliza spații de învățare offline (ILS)  cu elevii   în sala de clasă.
ILS-urile offline sunt dezvoltate online de către profesor, după care  pot fi partajate  offline cu elevii folosind vizualizatorul desktop Graasp (compatibil cu Windows, Mac și Linux).

Pe scurt, iată ce trebuie să faceți atunci când doriți să utilizați un ILS offline:
Online:  copiați un  ILS online  de pe platforma  Go-Lab/ spaces ( clic pe Duplicate space- trebuie să fiți conectați  pe Graasp)   în Graasp pentru utilizare offline.
Online: descărcați și instalați programul / aplicația care vă permite să utilizați un  ILS offline  (vizualizatorul desktop Graasp).
Online: vizualizați și salvați ILS -ul gata de conectare în vizualizatorul Graasp desktop.
Online sau offline: copiați vizualizatorul desktop Graasp și ILS-ul  pe un dispozitiv USB.
Offline: utilizați dispozitivul USB pentru a copia vizualizatorul desktop Graasp și ILS-ul  pe computere pentru ca  elevii să poată lucra.
Offline: deschideți vizualizatorul desktop Graasp și ILS pe fiecare computer și utilizați ILS offline.
De la adresa de mai jos se poate descărca aplicația Graasp pentru utilizare offline ( pentru Windows, MAC si Linux).
support.golabz.eu/sites/support/files/inline-files/Support%20-%20Instructions%20for%20offline%20manual_EN.pdf
Se poate descărca  manualul în  limba engleză  sau  franceză  ce cuprinde  toti pașii care se succed  în instalarea  și configurarea  Graasp offline. support.golabz.eu/offline-ILS

În Graasp s-a introdus  o nouă caracteristică care ajută la gestionarea clasei   prin mai multe sesiuni. Acum se pot  „îngheța” înregistrările într-un ILS, ceea ce înseamnă că, la un moment dat, se poate  împiedica accesul  elevilor  noi la ILS. Cu alte cuvinte,  se pot  încuraja  elevii să se conecteze cu același user / pseudonim introdus prima dată când  s-au conectat la lecție.
Acest lucru este util mai ales atunci  când  se dorește  a se vedea  „analiza  de învățare/ statistica “ participarii elevilor la lectie . Pentru a face acest lucru,  se accesează pagina cu planul  de lecție/ activitate  din Graasp și  se va bifa  caseta „Înghețarea înregistrărilor”.
A altă aplicatie inclusă în Graasp este ZOOM , utilizată pentru  sesiuni video și care se poate adăuga în planul lecției ,  adică link-ul generat  după configurarea sesiunii planificate.

Un alt element de noutate  flux live într-un ILS.
Cum să includeți un flux live într-un ILS? ( două aplicații OBS și Twitch în combinație cu Graasp).
Pentru detalii  vizionați materialul video de mai jos: https://youtu.be/sVtfajOaLEo

Implementarea  spațiilor virtuale în clasă poate contribui la:
– Dezvoltarea de practici  prin  schimburi de experienţă,
– Gestionarea de conţinuturi online,
– Dezvoltarea abilităţilor de a utiliza resurse  pentru activitatea educatională.

Implicarea elevilor în utilizarea spațiilor virtuale constituie o bună oportunitate  ce  îi va ajuta    atât la dezvoltarea personală cât și  profesională prin realizarea unor  produse finale  ce vor fi utilizate și de către alți elevi.

Graasp este o platformă “ALL in ONE”,  pentru că  într-o  activitate sau plan de lecție se pot încorpora text, imagini, materiale video, aplicații din Go-Lab dar si  din Graasp, laboratoare virtuale si la distanță, buton de legatură  către  Google classroom.

Bibliografie
www.golabz.eu/
support.golabz.eu/

 

prof. Lidia Ristea

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/lidia.ristea

Articole asemănătoare