Proiectul eTwinning „Creatively with Maths”

Proiectul eTwinning „Creatively with Maths” s-a desfășurat pe parcursul anului școlar 2018-2019 și s-a adresat elevilor din ciclul primar, cu vârstele cuprinse între 6 și 10 ani. Au participat peste 60 de elevi, inclusiv copii cu nevoi speciale, coordonați de profesori din România, Spania, Portugalia, Polonia, Slovacia, Turcia și Grecia. Scopul proiectului a vizat dezvoltarea abilităților de gândire abstractă, a raționamentului logic, a dezvoltării imaginii spațiale și a memoriei prin activități matematice.

Activitățile proiectului au vizat, cu precădere, dezvoltarea abilităților cognitive în  rezolvarea  creativă a problemelor și consolidarea acestor abilități prin activități practice, arătând posibilitatea utilizării matematicii în diverse situații pe care le trăim și le desfășurăm  zilnic în viața noastră reală.

Au fost desfășurate o serie de jocuri matematice de orientare spațială și combinatorie, de exerciții de memorare,  de rezolvare practică a unor sarcini de lucru cu forme geometrice,  care au demonstrat că matematică este prezentă în viața noastră de zi cu zi, peste tot: în bucătărie, arhitectură, în muzică, în artă și în toate activitățile, profesiile și specializările.

În luna septembrie, profesorii parteneri au realizat individual postere și logo-uri  reprezentative pentru proiect și, de asemenea, fiecare profesor și-a prezentat grupa de elevi implicată în proiect, dar și școala participantă.

În luna octombrie și noiembrie, profesorii au desfășurat la clasă activități practice despre noțiuni elementare de teoria numerelor, prin exemplificarea de operații aritmetice cu numerele naturale, compararea lor, proprietățile acestora și tipuri de numere, șirururi de numere.

Alți profesori parteneri au prezentat activități de geometrie plană și geometrie în spațiu. Au fost prezentate exemple de drepte, semidrepte întâlnite în sala de clasă, forme geometrice plane și volumetrice existente în clasă, școală și în drumul spre școală, dar și în comunitatea locală. S-au exemplificat și metodele de măsurare a formelor geometrice: a  dimensiunilor lor, a capacității și volumului acestora. Au fost abordate  și noțiunile de simetrie axială, orientare spațială, greutate, capacitate, timp și bani.

Toate activitățile matematice exemplificate practic au constituit un dicționar de concepte matematice, realizat prin colaborarea online a tuturor profesorilor parteneri, elaborat în aplicația Web.2.0.Calameo.

În luna decembrie, elevii au realizat un desert specific Crăciunului din zona lor de reședință. Toate dulciurile realizate, alături de etapele pregătirii lor, au prezentate într-un padlet. Am realizat un blat de tort și am arătat cum folosim noțiunile de matematică în cântărirea ingredientelor necesare blatului și cremei și am calculat timpul necesar de pregătire și  coacere. Copiii s-au bucurat de rezultatele dulci ale acestei activități și au făcut schimburi  de  rețete tradiționale ale colegilor parteneri, pe care le-au implementat acasă, în perioada vacanței de iarnă, alături de familiile lor.

În lunile ianuarie și februarie elevii au desfășurat activitatea ,,Matematici în artă,, și au evidențiat cum poți realiza diverse colaje tematice și tablouri decorative, folosind noțiuni elementare de geometrie plană. Din diverse tipuri de hârtii colorate au realizat forme geometrice, pe care apoi le-au combinat armonios, prin tehnica colajului, și au obținut mijlocul de transport favorit: un tir, un camion, un tractor, o locomotivă, o navă pasager și o rachetă cosmică. De asemenea, colegii parteneri au prezentate și alte tehnici de lucru: portret din figuri geometrice, artă abstractă cu linii frânte, tehnica Tangram în realizarea animalului preferat, velierul pe mare  din linii frânte și curbe, peisaj terestru din diverse figure geometrice, modele de haine prin tehnica mototolirii hârtiei și realizarea unui logo doar din triunghiuri.

Profesorii au colaborat apoi în realizarea unui eBook digital, prin intermediul aplicației Web 2.0 Storyjumper, unde au perzenat toate activitățile realizate pe această temă.

În luna martie și aprilie, s-a desfășurat activitatea poveste matematică. Elevii au avut ca sarcina de lucru să creeze o poveste folosind noțiuni matematice. Prin metoda Brainstorming-ului am cules idei de la fiecare elev, apoi le-am dezbatut și le-am analizat, le-am combinat și am decis să realizăm povestea „Two friends” din figuri și noțiuni geometrice. Am repartizat sarcinile de lucru fiecărei membru al echipei, în funcție de preferințele lor către un anume personaj favorit. Doi melci, aflați pe plajă, vor să ajungă la bordul unei nave, acostate în larg. Dar drumul este lung până la navă și puterile lor sunt limitate. Nu pot traversa marea și au nevoie de ajutor. Iar ajutorul vine de la prietenele albinuțe, care culegeau polenul florilor de pe plaja sălbatică și pustie.

Toate personajele au fost realizate prin tehnici de lucru combinate din diverse figuri geometrice, de culori diverse și mărimi diferite. Fiecare elev a realizat un personaj al povestirii din hârtii colorate prin tehnica colajului. Din cercuri geometrice identice de culoare galbenă, neagră și albă au fost realizate albinuțele, iar din trapeze a fost realizată găletușa cu polen. De asemenea, cei doi melci au fost realizați din cerculețe de diverse mărimi și culori. Din cercuri și dreptunghiuri, de diverse mărimi și culori, a fost realizată nava pasager prin tehnici de lucru combinate. Florile au fost realizate din șase cerculețe identice, de aceeași formă și culoare. Farul a fost realizat din dreptunghiuri de culoare albă și roșie, de dimensiuni diferite și triunghiuri,  prin tehnica colajului cu hârtie gumată.

Peisajul marin a fost realizat prin desenare cu culori pe o coală de hârtie A0. Linia orizontului a fost reprezentată de o linie dreaptă îngroșată, de nuanță albastră. Soarele a fost reprezentat printr-o linie curbă închisă, de culoare galbenă,  iar firele de iarbă au fost realizate din linii înclinate, de diverse mărimi și tonuri de verde. Pescărușii au fost reprezentați prin linii frânte deschise, de culoare albă și neagră.

Povestea a fost redactată în limba engleză cu ajutorul aplicației Storyjumper, rezultând cartea digitală ,,Two Friends”.De asemenea, am realizat și un video cu etapele realizării acestei activități. Prin intermediul acestei activități, elevii și-au implementat propriile idei și și-au consolidat abilitățile de lucru în echipă, îmbogățindu-și vocabularul cu expresii în limba engleză.

Ultima activitate din proiect a vizat practicarea unui joc matematic preferat de elevi. Echipa noastră a organizat jocul Pătratul Magic, cu trei coloane și trei linii de numere naturale, a căror sumă este aceeași pe fiecare linie și coloană. În căutarea numerelor potrivite, elevii au declanșat o adevărată furtună de cifre, pe care le-au ajustat   pe parcursul jocului pentru a obține suma magică. Acest joc matematic a necesitat colaborare și găsirea unor soluții matematice creative, prin exersarea adunării și scăderii numerelor.  Iar prin jocul matematic, elevii și-au consolidat și abilitățile de lucru în echipă

Activitățile educative desfășurate în cadrul acestui proiect au avut un rol semnificativ în conștientizarea de către elevi a importanței  matematicii și aplicabilității ei în viața noastră de zi cu zi. S-au realizat numeroase produse individuale în cadrul acestor activității, fiecare purtând amprenta personalității elevilor.

Elevii și-au consolidat încrederea în sine, gândirea logică și creativă, și-au îmbogățit vocabularul și și-au format abilitățile practice și abilități de relaționare și colaborare în echipă de lucru.  Elevii au avut posibilitatea să recunoască și să identifice în rutina zilnică a vieții, latura practică și distractivă a matematicii.

Proiectul „Creatively with Maths” a câștigat certificate naționale de calitate în Polonia, Slovacia și România, atribuindu-i-se ulterior și European Quality Label. Proiectul etwinning „Creatively whit Maths” s-a remarcat și prin rezultatele excelente și o foarte bună colaborare dintre parteneri, fiind premiat cu locul al doilea în cadrul Competiției  Premiile Naționale eTwinning 2019, categoria învățământ primar. O dublă recunoștință pentru munca depusă!

 

prof. Florentina Vârtosu-Toma

Palatul Copiilor Adrian Băran, Slatina (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florentina.vartosutoma

Articole asemănătoare