Competențe dobândite prin proiecte eTwinning

Majoritatea ţărilor UE au introdus în ultimul deceniu noțiunea de competențe-cheie în programele școlare naționale. Introducerea competențelor-cheie în educație nu presupune doar menționarea lor în programa şcolară, ci şi conceperea de structuri şi metode de predare adecvate.  Învățarea bazată pe proiecte este o metodă care se pretează foarte bine formării de competente în rândul elevilor. Astfel, aceasta permite abordarea simultană a mai multor competente-cheie, într-o  manieră interdisciplinară.

Proiectele eTwinning sunt recomandate în acest scop. Prin intermediul acestora se dezvoltă:

  • competenţe de limbă maternă;
  • competenţe de comunicare într-o limbă străină;
  • competenţe digitale;
  • a învăţa să înveţi;
  • competenţe matematice; sociale; înţelegerea sănătăţii, a stării de bine etc.

Toate acestea fac din parteneriatele eTwinning o resursă inedită de dezvoltare profesională sau instituţională, o cale de inovare pedagogică.
Pe platforma eTwinning se pot derula proiecte, pot avea loc schimburi de experienţe, de învăţare şi de interacţiune.  Cunoaștem importanța siguranței online, iar platforma eTwinning oferă această siguranță, aduce multe avantaje elevilor, profesorilor, școlii. Elevii îndrăgesc implicarea în aceste proiecte și interacțiunea online cu colegi din alte școli partenere.

Proiectul eTwinning „Spring in my village/town”, a fost derulat împreună cu elevii mei şi în colaborare cu 49 membri din 14 ţări. Activităţile s-au desfășurat pe parcursul lunilor aprilie –mai şi au vizat schimbările pe care ei le observă în jurul lor, referitoare la natura, la aspectele meteorologice, la viața plantelor, a animalelor şi a oamenilor din localitatea noastră în cele două luni de primăvară.

Activitățile din proiect s-au desfăşurat atât în clasă, cât şi în natură. Una dintre activitățile proiectului a urmărit monitorizarea vremii şi a temperaturii într-un interval. Copiii au lucrat pe grupe. Am pregătit un calendar al naturii. Am format cinci grupe cu atribuții diferite dar scop comun.
Grupa 1 – a pregătit şabloanele caracteristice fiecărei zile şi le-a aşezat corespunzător;
Grupa 2 – a monitorizat temperaturile zilnice care au fost trecute într-un tabel
Grupa 3 – a ales câte un cuvânt referitor la primăvarăîn limba engleză, pe care apoi l-au învăţat toţi : sun, flowers, grass, birds,…
Grupa 4 – au realizat desene, colaje, decupări cu aspecte legate de calendarul din ziua în curs.
Grupa 5 – a făcut poze în parcul oraşului surprinzând aspecte ale anotimpului.

O altă activitate îndrăgită a fost realizarea unei coroniţe din flori de câmp.

Învăţarea unui cântec cu mişcare  s-a dovedit a fi o activitate de succes. „Copăcelul” fiind un băiat în jurul căruia s-a cântat şi s-a dansat. Activitățile din proiect au putut  fi integrate în curriculumul școlar și au costituit activități transdisciplinare pentru procesul didactic.
– Măsurarea zilnică a temeperaturii aerului  a fost folosită la matematică, unde am făcut calcule cu temperaturile aflate zilnic.
– La cunoasterea mediului,  elevii au venit direct în contact cu aspectele din natură, au făcut observaţii cu privire la florile înflorite în acea perioadă, au realizat o machetă cu schimbările survenite în viaţa păsărilor, a animalelor, a pomilor fructiferi.
–  La limba română au compus mici texte pentru prietenii din celelate ţări partenere, felicitari care apoi au fost trimise şcolilor participante.
–  La arte vizuale si abilități practice au desenat felicitări, au modelat tablouri cu aspecte de primăvară, au împletit coroniţe din flori, etc
–  La muzică au învăţat  un cântecel care a fost însoţit de mişcări speciale, au organizat  jocuri inspirate de cântece: joc liber „Barza şi broaştele”, inspirat de personajele cântecului „Brotăceii şi broscoiul” , etc.
Au învăţat cuvinte în limba engleză. Aceste cuvinte au fost adunate într-un dicționar român-englez ilustrat, realizat chiar de copii.

Proiectul i-a implicat pe elevi în procesul de căutare și descoperire, în procesul de învățare a unor noțiuni noi. Ei au putut vedea și activitatea altor elevi, din alte țări. Aceste activități au creat un suport de studiu și de discuții despre anotimpul primăvara în orășelul Beclean și anotimpul primăvara în alte orașe ale lumii.

Am primit de la toate școlile partenere vederi cu aspecte de primăvară cu care am realizat o expoziție.  Prin fotografiile şi postările făcute de fiecare partener, copiii au putut vedea cât de frumoasă este Europa noastră, au comparat modificările de primăvară din  orașul nostru cu schimbări de primăvară în alte locuri din Europa.

Între școlile partenere a fost o colaborare deosebită. Mereu am primit mesaje, am fost sfătuiți sau am apreciat activitățile desfășurate în alte școli. Școala parteneră a fost mereu prezentă cu informații utile, cu postări, cu aprecieri. Activitățile au fost ușor de monitorizat, deoarece au fost împărțite pe săptămâni și luni și astfel ai putut să te orientezi foarte bine în vederea desfășurării tuturor activităților din proiect. Împreună cu copiii, am făcut o prezentare PowerPoint cu fotografii, un tabel cu schimbările de vreme şi am realizat un clip video cu un cântec despre primăvară.

Elevii din clasa mea (7-8 ani) au avut puține cunoștințe TIC, la începutul proiectului. Pe parcursul proiectului, copiii au învățat să încarce  fotografii și să facă o prezentare PPT. Am lucrat în colaborare cu profesorul de informatică, iar dotarea şcolii cu laborator info a permis elevilor accesul la prezentările online făcute de parteneri. Astfel că, la sfărşitul proiectului aveau dobândite şi câteva competenţe de bază TIC.

Proiectul a fost foarte îndrăgit de elevi. Elevii au dobândit multe cunoştinţe referitoare la lunile de primăvară aprilie-mai, la schimbările majore ce se petrec în acest interval în natura din oraşul nostru dar şi peisaje, plante, activităţi din alte locuri din Europa. Activităţile didactice au adus un plus de voie bună, distracţie, jocuri şi plimbări în natură. Acesta a fost popularizat în școală și cred ca ar putea participa și alți elevi din alte clase la acest proiect dacă ar continua. Elevii au învățat lucruri inedite despre orășelul nostru și a avut impact și asupra părinților și comunității.

„Învățarea  bazată pe proiecte abordează o gamă largă de competențe și, mai important decât atât, le împletește, în contexte semnificative, ancorate în problematica lumii reale. Participarea  la proiecte aduce multe satisfacții.” (Maria Țuca)

Bibliografie
Maria Țuca- Beneficii ale participării la eTwinning (platform ISSUU)

 

prof. Ileana Cristea

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ileana.cristea

Articole asemănătoare