Proiectul eTwinning „3 apples fell from the sky”

Proiectul „3 apples fell from the sky” este un proiect european cu 15 parteneri, printre care 1 din  Azerbaidjan, 1 din Croația, 2 din Albania, 1 din România, 10 din Turcia, desfășurat cu elevi cu vârsta cuprinsă între 7-11 ani,  în perioada septembrie 2020 – ianuarie 2021. Poveștile noastre tradiționale, care au un loc important în transferul moștenirii noastre culturale imateriale, conțin valorile universale indispensabile societății noastre (bunătate, sinceritate, iubire, cooperare, cinste), și au, în același timp, un rol foarte important în dobândirea acestor valori. Scopul proiectului este acela de a îmbunătăți învățarea elevilor prin  utilizarea instrumentelor Web 2, de a ajuta elevii să dobândească alfabetizare digitală, de a crește  persoane care folosesc limba în mod eficient, de a dezvolta abilități de exprimare în limba română și în alte limbi străine (engleză, turcă).

Prin acest proiect, ne-am dorit să dezvoltăm comportamente pozitive și să formăm abilități ale secolului 21 prin basme din trecut până în prezent. În proiectul nostru, metoda P4C a fost folosită ca metodă inovatoare și creativă. Au fost desfășurate sesiuni de formare pentru povestirea și aplicarea metodei P4C. În fiecare lună, au fost explorate două valori ale basmelor: cooperarea, încrederea, onestitatea și bunătatea. Elevii au participat activ la toate activitățile și au participat la procesele de luare a deciziilor. Formele de organizare utilizate au fost diverse: individual, în pereche, în echipă de câte 4, lucru în comun cu echipe mixte, produse și lucrări colaborative. În timpul procesului de lucru al proiectului, studenții și-au exprimat părerea despre proiectul nostru pe forumuri, camere de chat și webinare. A fost organizată o activitate comună de codare în cadrul European Code Week. De asemenea, am participat la concursuri de pictură, am compus scurte cântecele despre povești și  sloganuri pentru promovarea lecturii, iar elevii au participat activ la vot.

Prin activitățile acestui proiect educațional am urmărit, în primul rând, să dezvolt abilitățile de citire și înțelegere a textului citit, să le formez elevilor mei obiceiul sănătos de a citi în familie și la școală, să povestească  ceea ce au citit, să identifice mesajul  lecturii și să-și  dezvolte gândirea critică și creativă. În al doilea rând, proiectul și-a propus creșterea gradului de implicare și motivare a elevilor cu risc de abandon școlar prin stimularea gustului pentru lectura poveștilor tradiționale românești și a celor din literatura universală.

Fiecare săptămână școlară a început cu o oră de dezvoltare personală în care elevii s-au familiarizat cu povestea săptămânii. Pe parcursul săptămânii, activitățile au fost integrate pe baza acelei povești. De exemplu, în săptămâna în care am învățat litera A, elevii s-au familiarizat cu povestea „Albă ca Zăpada” a fraților Grimm. Am citit povestea împreună, am povestit folosind metoda storytelling cube și aplicația Chatter Pix, am identificat personajele pozitive și negative, am numărat cei 7 pitici, le-am dat nume care încep cu litera A, am identificat morala povestii și am stabilit ce valoare învățăm din această poveste – amabilitatea. Am realizat un Wordart cu elementele cheie ale poveștii, am realizat benzi desenate cu momente ale poveștii și semne de carte ilustrate cu momentul care ne-a impresionat cel mai mult. Elevii au fost foarte interesați de activitățile proiectului: au citit, au desenat, au realizat cuburi dintr-un basm(storytelling cubes), au jucat și dramatizat, au codificat, au cântat un cântec comun, au dansat, au realizat slogan de promovare a lecturii și au creat un acrostih. Competențele europene vizate prin acest proiect au fost următoarele: Comunicarea în limba maternă, comunicarea în limbi străine, competențe digitale, a învăța să înveți, competențe sociale și civice.

În proiectul nostru am acordat importanță activităților comune, colaborative, secvențiale și paralele. Toți partenerii au participat la fiecare studiu. Am desfășurat activitățile pe care le-am stabilit împreună cu toți partenerii. Am folosit sondaje comune în timp ce ne-am determinat produsele și lucrările comune, ne-am selectat activitățile în funcție de rezultatele sondajelor. Am organizat evenimente eTwinning și am participat la aceste activități. Lucrările noastre colaborative au fost: de codificare a produsului pe blogposter, pregătirea hărții comune a proiectului, cântarea împreună a cântecului Pinocchio, scrierea unui acrostih cu inițialele proiectului nostru, scrierea unei cărți de basm colaborative despre bunătate, concurs de pictură despre dragoste, realizarea unei expoziții virtuale din aceste poze, organizarea unui concurs de slogan pentru promovarea citirii poveștilor, pregătirea unei cărți electronice cu proiectele echipelor mixte de țară, realizarea unui concurs de design de coperta cărții despre valoarea bunătății, pregătirea unei lucrări colaborative de prezentare a povestitorilor prin potrivirea scriitorilor de povestiri pe Instagram live, pregătirea unei lucrări colaborative în Google Slides, de prezentare a scriitorilor de povești, am ținut mese rotunde în fiecare lună, ateliere online de lectură cu scriitori, studii de teatru, urarea unui an bun cu eroii din basme, pregătirea unui eveniment de cod săptămânal cu un cod comun, participarea la evenimentul școlii outdoor. Elevii mei au conceput semne de carte personalizate  pentru prietenii lor din Turcia. Am trimis semnele noastre de carte în Turcia. Semnele de carte care ne-au venit din Turcia i-au bucurat foarte mult pe elevii mei.

Impactul multiplelor activități din cadrul proiectului a fost neașteptat de mare. Interesul copiilor a crescut considerabil. Din ce în ce mai mulți copii au dorit să citească, să povestească, să facă predicții, să participe la dramatizări și dezbateri prilejuite de comportamentul personajelor. Când ne-am întors fizic la școală, au început să aducă de acasă cărți și să citească în pauze, să facă schimb de cărți, să împrumute cărți din biblioteca clasei și să își solicite părinții să meargă la librărie și să le cumpere cărți. Cred că acesta a fost cel mai mare câștig, pentru că 10 dintre cei 24 de elevi ai mei nu aveau nici măcar o carte acasă. Impactul a fost surprinzător și asupra părinților, care au început să manifeste mai mult interes pentru lectura în familie. Poveștile au fost întotdeauna cea mai bună modalitate de a capta atenția elevilor și de a-i implica activ în activități de învățare durabilă. Am 8 elevi în clasă care, în timpul școlii online, din cauza faptului că nu aveau dispozitive electronice sau acces la internet, lipseau de multe ori la cursuri. În cadrul acestui proiect, elevii au început să participe cu plăcere la cursuri și să-și crească stima de sine și motivația. Rezultatele au început să apară, ei participând la toate activitățile, dorind să citească, să spună povești, să deseneze, să împrumute cărți. Au învățat să coopereze cu alți colegi și parteneri în alte proiecte, au învățat cum să rețină mai ușor informațiile, să folosească tehnologia, aplicațiile digitale și jocurile interactive pentru a crea produse de calitate care au fost apreciate de ceilalți elevi ai școlii, părinți și comunitatea de pe piață.     Prin utilizarea metodei P4C, elevii mei au învățat să-și exprime părerea și să învețe să respecte părerile celorlalți, dându-și seama că nu trebuie să aibă întotdeauna dreptate,, au învățat să aibă încredere să pună întrebări și să învețe prin discuții.

Școala noastră a devenit o școală cunoscută în orașul nostru, fiind una din cele 3 care au obținut titlul de școală eTwinning 2021 și datorită proiectului nostru. Încrederea părinților în școală a crescut, aceștia au experimentat bucuria de a participa la educație și de a avea o activitate comună cu copiii lor. Elevii au cunoscut culturi diferite și au experimentat respect față de elevii din alte țări. Au ajuns să întâlnească  profesori din alte țări și să comunice cu aceștia. Am identificat elevii cu diverse talente(pictură, muzică, dans, programare, teatru) și i-am îndrumat să își dezvolte aceste aptitudini înscriindu-se la ateliere de lectură, muzică, dans și dramatizare.

Proiectul nostru a fost recompensat cu etichete naționale și europene de calitate, a primit premiul I național în Turcia, fiind câștigător din 14 000 de proiecte la categoria 7-11 ani și a fost selectat pentru a fi promovat în Simpozionul Internațional eTwinning. A fost primul meu proiect eTwinning și m-a făcut să mă îndrăgostesc de eTwinning iremediabil. De atunci, am mai desfășurat încă 5 proiecte eTwinning, toate recompensate cu certificate de calitate.

thinglink.com/scene/1411693456165699586

 

prof. Mariana Lenuța Bumbaru

Școala Gimnazială Nr. 22, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.bumbaru

Articole asemănătoare