Epoca în care trăim este dominată de puternica expansiune a știintei și tehnicii în toate domeniile de activitate și de accelerarea continuă a ritmului de viata al oamenilor. Aceste caracteristici ale contemporaneității au consecințe directe și asupra pregătirii tinerei generații, care trebuie să facă față atât cerințelor actuale ale societăți, cât și dezvoltării sociale ulterioare.
Tendinţe de modernizare a evaluării şcolare
Astăzi, se discută din ce în ce mai des despre necesitatea unei „culturi evaluative” care trebuie formată şi promovată în rândul celor care se ocupă de formarea tinerelor generaţii. Pentru aceasta sunt necesare transformări fundamentale în primul rând în mentalitatea teoreticienilor şi practicienilor din domeniul educaţiei.
Clasic și modern în predarea-învățarea istoriei
Noile cerinţe ale demersului educaţional impun restructurarea lecţiei de istorie în direcţia folosirii mai frecvente a metodelor interactive de predare- învăţare. Ele schimbă rolul profesorului în clasă, acesta devenind o moderator al unei dezbateri de idei şi probleme, susţinător al motivaţiei şi interesului elevilor pentru istorie, ghid al elevilor în procesul de dobândire de noi competenţe, deprinderi şi cunoştinţe.
Classroom Interaction
This article tries to provide a definition of classroom interaction and how different approaches deal with interaction to provide learning and teaching opportunities.
Valorificarea potenţialului moral al preşcolarilor prin abordarea integrată a conţinuturilor
De departe, cea mai uşoară modalitate de integrare a conţinuturilor este în domeniul estetic şi creativ – DEC. Indiferent de tema tratată şi de domeniul ales pentru predarea-învăţarea-evaluarea acesteia, fixarea se realizează facil atunci când preşcolarul este pus în situaţia de a demonstra că are reprezentări depre temă, adică atunci când pictează, desenează, modelează. Alături de valenţele binecunoscute ale activităţilor artistico-plastice, vom reda, în cele ce urmează, unele mai puţin tratate, referitoare la formarea conştiinţei şi a conduitei morale.
Importanța proiectelor educaționale în parteneriat cu poliția, la ciclul primar
Copiii au nevoie de acţiuni care să le lărgească lumea lor spirituală, să le împlinească setea de cunoaştere, să le ofere prilejuri de a se emoţiona puternic, de a fi în stare să iscodească singuri pentru a-şi forma convingeri durabile. Aceste premize au stat la baza parteneriatului cu poliţia pe care l-am derulat în decursul anului școlar 2014-2015.
Interdisciplinaritatea – baza unui învățământ contemporan de calitate
Conceptul de interdisciplinaritate a câștigat tot mai mult teren in modul de abordare a lecției moderne. Acest termen reprezintă o modalitate de organizare a conținuturilor învățării cu implicații asupra întregii strategii de proiectare a curriculumului , care oferă o imagine unitară asupra fenomenelor și proceselor studiate în cadrul diferitelor discipline de învățământ și care permite contextualizarea și aplicarea cunoștințelor dobândite. Este o componentă a procesului de instruire prin care se asigură aspectul activ și formativ de dirijare efectivă a învățării.
Despre comunicare, limbaj şi legătura acestora cu activitatea desfăşurată în grădiniţele de copii
Asociată limbajului oral, vorbirea constă mai mult în producerea unor semnale verbale sonore ce sunt trimise de către un emităţor – receptorului. Asta înseamnă că, întotdeauna există cel puţin o persoană care transmite un mesaj şi cel puţin una care poate recepta mesajul.
Exemple de bune practici privind învățarea colaborativă la preșcolari
Metodele activ-participative sunt cele mai bune strategii de exersare a învăţării prin colaborare. În cadrul lor, echipele îşi realizează sarcina de lucru, după care prezintă rezultatele. La final, are loc interevaluarea.
Prezentăm, în cele ce urmează, câteva exemple de activităţi în care am utilizat o serie de metode moderne, în care grupa a fost organizată pe echipe de lucru.
Dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale copiilor preșcolari
Abilitățile sociale și emoționale reprezintă resurse importante pe care urmărim să le dezvoltăm la copiii noștri pentru a le asigura adaptarea la viață. Acestea se exersează în cadrul relațiilor pe care copilul le stabilește cu persoanele semnificative din viața lui.