O perspectivă asupra AI în școală

Revoluția digitală, așa cum se specifică în raportul de activitate „Impactul revoluției digitale asupra viitorului omenirii”, este o realitate de care ne implică și ne afectează pe toți, indiferent de țara ori continentul de unde venim, indiferent dacă vrem sau nu… Digitalizarea este prezentă în fiecare moment al vieții noastre, sub diferite forme, dispunem în prezent de dispozitive care ne însoțesc pe parcursul întregii zile – da, este vorba despre telefon.
Și, în noiembrie 2022, a apărut AI-ul!

Autorii Kaplan și Haenlein definesc inteligența artificială (AI-Artificial Intelligence) ca fiind „capacitatea unui sistem de a interpreta corect datele externe, de a învăța din astfel de date și de a folosi ceea ce a învățat pentru a-și atinge obiective și sarcini specifice printr-o adaptare flexibilă”, potrivit Wikipedia.org.

În ultimii ani, inteligența artificială a câștigat recunoaștere ca o tehnologie emergentă cu potențial de a revoluționa sistemul educațional. AI poate fi folosit pentru a oferi instrucțiuni și feedback personalizat, pentru a automatiza notarea și pentru a facilita luarea deciziilor bazate pe date și nu doar atât.

Să nu uităm de dezbaterile referitoare la AI : este sau nu este bine să o folosim, dacă da, până la ce punct? Pentru amuzament, în scopuri educaționale și științifice, pentru o simplă conversație sau pentru rezolvarea unei sarcini profesionale, oricine poate încerca posibilitățile AI, îți trebuie doar conexiune la internet, un dispozitiv pentru a te conecta și … curiozitate.

Nu de puține ori s-a ridicat problema folosirii AI-ului în cadrul învățământului și da, este o problemă dar și o soluție atât timp cât va fi folosit moderat astfel încât să ajute procesul de învățare nu să îl înlocuiască.

Revenind la inteligența artificială în educație, Matthew Lynch, unul dintre cei mai importanți scriitori care au abordat acest subiect (ca de exemplu în lucrarea „Viziunea mea pentru viitorul inteligenței artificiale în educație”), arată că AI nu diminuează predarea la clasă, ci o îmbunătățește în numeroase moduri, găsind ca avantaje (conform theedadvocate.org):

1. Personalizare, pentru un profesor este copleșitor să-și dea seama cum să răspundă nevoilor fiecărui elev din clasă în mod egal, în cadrul procesului instructiv-educativ-evaluativ. Sistemele AI se adaptează cu ușurință la nevoile individuale de învățare ale fiecărui elev și pot ținti instruirea în funcție de punctele forte și de cele slabe ale fiecăruia.Să nu uităm că un program AI le poate citi texte elevilor cu deficiențe de vedere.

2. Notarea, programele pot nota teste grilă sau pot nota lucrări mai abstracte, ca eseurile.

3. Feedback mai rapid cu privire la calitatea cursului astfel încât educatorii să poată îmbunătăți materialele și metodele de predare, dar și cu privire la eventualele neclarități apărute în activitatea didactică.

În afara celor de mai sus, există mai multe beneficii potențiale ale utilizării inteligenței artificiale în educație, cum ar fi o mai bună implicare a elevilor sau luarea unor decizii mai eficiente.

Platformele compatibile cu inteligența artificială oferă subiecților educației instrucțiuni personalizate, adaptate nevoilor lor individuale, permițându-le să învețe în propriul ritm și să primească feedback în timp real, ceea ce poate duce la o implicare îmbunătățită a acestora, deoarece sistemele AI pot oferi experiențe de învățare mult mai captivante și dinamice, raportându-ne la metodele tradiționale de predare. Inteligența artificială poate fi, de asemenea, utilizată pentru a oferi luarea deciziilor bazate pe date, permițând decidenților/managerilor/directorilor să înțeleagă mai bine performanța reală a elevilor, să vizeze intervențiile și mai ales să ajusteze curricula pentru a răspunde nevoilor elevilor.

Putem da exemple de programe de inteligență artificială folosite deja în educație:
1. Thinkster Math – un program de instruire în matematică.
2. Jill Watson – un asistent de predare virtual introdus în 2016.
3. Brainly – un forum pentru întrebări la clasă.
4. Nuance – un software de recunoaștere a vorbirii folosit de studenți și profesori, capabil să transcrie până la 160 de cuvinte pe minut.
5.Cram101 – tehnologie AI care poate transforma orice manual într-un ghid de studiu inteligent, cu rezumate ale capitolelor și teste practice.
6.Pentru conversații sau pentru generarea de texte, cea mai cunoscută aplicație este ChatGPT, lansată de compania OpenAI (chat.openai.com/chat – necesită cont), cu o versiune un pic mai avansată inclusă în motorul de căutare Bing.

Acesta din urmă a stârnit numeroase controverse, dar să nu uităm că pentru a avea rezultate cu adevărat de calitate, este necesară intervenția umană pentru eventuale erori gramaticale datorate îmbogățirii vocabularului lui ChatGPT.

Cu ajutorul învățării automate (Machine Learning), sistemele informatice au dobândit o gamă extinsă de abilități. ChatGPT poate produce cod software de bază, analize financiare rudimentare, poezii , imitații precise, eseuri despre aproape orice subiect, rezumate , servicii de asistență clienți bazate pe chat, predicții informate, sfaturi personalizate și răspunsuri la aproape orice întrebare, însă trebuie avut grijă deoarece ChatGPT poate oferi uneori informații complet eronate ori fictive, pe care utilizatorii le pot prelua și utiliza ca atare. Noi, ca useri, suntem cei care trebuie să analizăm informația generată automat de către sistemul inteligent și să o adaptăm adesea pentru a putea fi ulterior folosită, cea mai mare povară cade pe umerii cadrului didactic, care trebuie să îndrume responsabil elevul/educabilul în folosirea acestei resurse prețioase, începând cu căutarea informațiilor și continuând cu citarea acesteia.

Textul de informare sugerat de OpenAI pentru a fi adăugat unui conținut generat cu Chat GPT conform openai.com/api/policies/sharing-publication/este: Acest text este elaborat de autor cu contribuția GPT-3/4, modelul OpenAI de generare de limbaj pe scară largă. Pentru elaborarea conținutului, autorul a revăzut, editat și revizuit textul după bunul plac și își asumă responsabilitatea finală pentru conținut.

AI este o tehnologie în curs de dezvoltare cu un mare potențial de a revoluționa sistemul educațional, așa cum am arătat și în cele câteva avantaje, dar există și provocări asociate cu utilizarea AI în educație, cum ar fi preocupările legate de confidențialitate, costurile și potențialele părtiniri. Pe măsură ce AI continuă să se dezvolte, aceste provocări trebuie abordate pentru a se asigura că platformele sunt utilizate în mod responsabil și etic, de către noi toți.

Bibliografie
1. Benchea C. (coord.), EDUCAȚIA DIGITALĂ – O NECESITATE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT evaluativă București, Editura Universității din București, Mai 2020 ACTUAL , Ghid metodologic, Editura Eduland, București, 2021.
2. Botnariuc, P., Cucoș. C., et all. ȘCOALA ONLINE: ELEMENTE PENTRU INOVAREA EDUCAȚIEI Raport de cercetare
3. cursdeguvernare.ro/inteligenta-artificiala-in-educatie-4-avantaje-majore-si-8-exemple.html
4.https://tribunainvatamantului.ro/inteligenta-artificiala-in-scoala/
5.https://educatia-digitala.ro/instrumente-cu-inteligenta-artificiala-pentru-educatie/
6.https://theedadvocate.org
7.https://educatia-digitala.ro/inteligenta-artificiala-ia-in-educatie-experimentul-ariadna/
8. chat.openai.com/chat

 

prof. Adelina-Roxana Grapă

Colegiul Național Economic Andrei Bârseanu, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adelina.grapa

Articole asemănătoare