Noile educații: superinteligența și riscul existențial

Domeniul filosofiei și implicit al educației acoperă arii diverse, unele dintre problemele filosofiei pot părea interesante în sine, asta însemnând că oamenii au motive să le considere importante, fără să existe vreo utilitate practică pentru ele. Este interesant să știm care este natura realității, întrucât acest lucru este fascinant în sine. Lumea ar fi mai puțin importantă dacă nimeni nu ar studia metafizica sau cosmologia. Cu toate acestea, perspectiva care tocmai se naște, a unei explozii a inteligenței, pune într-o nouă lumină vechile exigențe în ce privește educația și filosofia educației.

Termenul  Superinteligență (Nick Bostrom, Superinteligența, Ed. Litera, 2016) trebuie înțeles ca o abilitate generală ce depășește posibilitățile minții umane în domenii cognitive extrem de variate.

Tehnologia impune un model cu caracter puternic transformator prin dezvoltarea unei superinteligențe numite Inteligență Artificială (IA), o mașină inteligentă cu o putere de cunoaștere mult mai mare decât limitele umanului. Această mașină superinteligentă poate aduce multiple beneficii în ceea ce privește sănătatea și longevitatea oamenilor, cunoașterea științifică, divertismentul, explorarea spațiului. Toate aceste aspecte nu ar face decât să aducă mari îmbunătățiri vieții oamenilor.

În același timp, dezvoltarea unei superinteligențe va fi asociată cu provocări importante, unele legate de îngrijorări privind securitatea, modificarea pieței muncii și posibilitatea creării unor inechități adânci, altfel spus poate aduce, sub forma unor accidente, riscuri existențiale semnificative. (www.nickbostrom.com)

Deocamdată nu există un consens în ceea ce privește momentul dezvoltării unei IA superinteligente. Unii experți în IA consideră că există șanse  ca o mașină inteligentă de un nivel înalt să poată fi dezvoltată în câteva decade.

Sophia este un robot umanoid dezvoltat de către compania Hanson Robotics din Hong Kong. Ea a fost concepută pentru a învăța și a se adapta la comportamentul uman pentru lucra cu oamenii și a fost intervievată în întreaga lume. În octombrie 2017, ea a devenit cetățean al Arabiei Saudite, fiind primul robot care a primit vreodată cetățenia unei țări. Conform producătorului, David Hanson, Sophia are inteligență artificială, prelucrare vizuală a datelor și recunoaștere facială. Sophia imită, de asemenea, gesturile și expresiile faciale umane și este capabilă să răspundă la anumite întrebări și să poarte simple conversații pe subiecte predefinite

Trecerea spre o eră a inteligenței mașinilor aduce în atenția reflecției câteva implicații. O mașină inteligentă ar putea fi opțiunea mai ieftină pentru munca oamenilor. O Inteligență Artificială superinteligentă este de fapt ultima invenție pe care omenirea ar urma să o realizeze, pentru că toate invențiile viitoare vor fi delegate IA. Primele versiuni ale mașinilor superinteligente vor construi repede versiuni avansate, conducând la o explozie a inteligenței.

Această accelerare a mașinilor inteligente, care vor conduce  progresul tehnologic sub toate formele, va produce o multitudine de inovații în medicină, dezvoltare spațială, sisteme de armament și logistică militară, supraveghere și realitate virtuală. Creșterea economică s-ar realiza într-un ritm dramatic.

Asemenea evoluții pot afecta dinamica politicii la nivel local și global și va forța umanitatea să se confrunte cu probleme care presupun alegeri importante pentru comunități. Problemele pot fi legate de cooperare pentru securitate și un nivel înalt al investițiilor în securitate pentru a proteja umanitatea de o rasă a tehnologiei IA, de asigurarea unei echități rezonabile a distribuirii beneficiilor și influenței, prevenirea noilor forme de abuz, menținerea păcii și stabilității.

Succesul trecerii la era mașinii inteligente va cere rezolvarea câtorva tipuri de probleme. În primul rând, progresul tehnologic este necesar pentru a crește capabilitățile IA, fiind necesare resurse importante și investiții majore. În al doilea rând, există o problemă în ceea ce privește controlul tehnic pentru a fi siguri că  IA superinteligentă va fi sigură și se va comporta așa cum va fi programată. În al treilea rând, există o adevărată provocare politică pentru a fi siguri că IA este dezvoltată, folosită și guvernată spre un bine general.

Ce poate face educația și filosofia educației? Poate căuta să găsească răspunsurile potrivite la această nouă problematică a lumii contemporane pentru a putea să ne protejăm generațiile viitoare de eventualele riscuri aduse de IA și pentru a asigura în acest viitor, mult evoluat sub dezvoltarea IA, posibilitatea ca omenirea să găsească răspunsuri la toate problemele filosofiei.

 

prof. George Nica

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/george.nica

Articole asemănătoare