Mindfulness în educație (Mobilitate Erasmus+)

Mindfulness este important pentru educație, viață profesională și participare activă în societate. Astfel, unul dintre obiectivele stabilite în Planul Erasmus+ elaborat la nivelul liceului unde predau tehnologia informației și a comunicațiilor – Liceul „Ștefan Procopiu” din Vaslui, care deține pentru perioada martie 2021 – decembrie 2027 certificatul de acreditare pentru proiecte de mobilități în domeniul educației școlare în cadrul programului Erasmus+ – se referă la îmbunătățirea stării de bine şi cultivarea conceptului de mindfulness și de creare și editare a resurselor educaționale în diverse formate.

În perioada 10-16 iulie 2022, alături de alți 5  profesori de la Liceul „Ștefan Procopiu” Vaslui,  am participat la cursul ”Mindfulness-Breathing Technique that is changing the 21st Century Classroom” organizat de Maksima Teacher Training Center din Split, Croaţia.  Cursul a fost organizat în cadrul proiectului de mobilități pentru educație școlară pe care Liceul „Ștefan Procopiu” îl implementează în perioada 01.09.2021-30.11.2022 (numărul de referință 2021-1-RO01-KA121-SCH-000007332). La curs au participat aproape 100 de profesori din zece țări fapt care a permis realizarea unui schimb de experiențe și bune practici în ceea ce privește integrarea activităţilor de mindfulness şi cultivarea stării de bine în rutina noastră zilnică. Cursul a fost centrat pe ȋnţelegerea conceptului de „mindfulness”, utilizarea tehnicilor de respiraţie care determină concentrarea pe momentul prezent, detașarea de experienţele din trecut și diminuarea temerilor cu privire la viitor. Atât noi, cadrele didactice, cât și elevii, trebuie să găsim un echilibru ȋn tot ceea ce facem, să căutăm răspunsuri și să nu reacţionăm implusiv la condiţiile de stres.

Datorită participării la acest curs, am învăţat că mindfulness este capacitatea umană de a fi  a fi pe deplin prezent și conștient de momentul trăit: locul, activitatea, ce se întâmplă de jur împrejur, sentimente, senzații. Deși toate persoanele posedă această capacitate, ea este mai ușor de accesat atunci când este exersată zi de zi. Ori de câte ori conștientizarea este implicată în experimentarea vieții de zi cu zi, ori de câte ori atenția se îndreaptă spre gândurile și emoțiile trăite, creierul își remodelează structura fizică (conform unor cercetări din ultima perioadă de timp).

Am descoperit că scopul mindfulness este activarea funcționării proceselor mentale, emoționale, fizice. Practicarea mindfulness cere suspendarea judecății în favoarea curiozității naturale cu privire la funcționarea minții, curiozitate filtrată prin intermediul experienței personale, dar abordată cu căldură și bunătate față de propria persoană și de celelalte persoane.

Pe parcursul celor 7 zile de curs, am explorat diversele activităţi ale  cursului: „Breathing exercises”, „Individual differences among students”, „Introduction to Dalmatian cultural heritage”, „Mindfulness-the Breathing Anchor”, „Fostering a Mindful Classroom”, „What pushes your buttons”, „Overcoming challenges”, „Yoga al fresco”, „Mindfulness in nature”, „Feel the present moment”, „Happy teachers make great students” au fost interactive, variate și s-au desfășurat atât ȋn spaţiul formal al sălii de clasă cât și ȋn afara acesteia (outdoor).

Cât de mult stres implică meseria de profesor? Cât de atenți și respectuoși sunt elevii noștri? Părinții, documentele, examenele, predarea online sau ținerea pasului cu inovațiile și lumea digitală ne dau bătăi de cap și nopți nedormite? Practicând mindfulness pentru câteva minute zilnic putem schimba foarte multe, plecând de la respiraţie şi până la a aplica activităţi scurte cu elevii la începutul orelor.

Activităţile de mindfulness în aer liber abordează stresul de la clasă în noul mileniu și educă elevii pentru a scăpa de stres, ajutându-i în același timp să îşi dezvolte inteligența emoțională. Tehnicile abordate ne învaţă cum să introducem mindfulness în sala de clasă și să-i învățăm pe elevi cum să se relaxeze, să fie atenți, să le fie mai puțin frică să susțină teste și să fie mai compasivi, reducând astfel agresiunea și părăsirea timpurie a școlii. Metodele aplicate ne ajută să ne dezvoltăm creativitatea și să găsim modalități de a elibera stările de stres.

Rezultatele obţinute de elevi la clasă sunt: concentrarea pe momentul prezent, pe ceea ce se întâmplă aici şi acum, descoperirea stării de mindfulness atunci când se joacă, dezvoltarea stării de echilibru, bucurie, calm și o stare generală de bine, oferă copiilor abilități care îi ajută să își regleze emoțiile, îmbunătățește concentrarea, crește compasiunea și bunătatea, învață copiii cum să abordeze situațiile stresante și provocările vieții, îmbunătățește relațiile, îmbunătățește autocontrolul, încurajează gândirea pozitivă, promovează acceptarea de sine și iubirea de sine, încurajează empatia.

Cuvintele pe care le asociez cu aceste activități privind mindfulness: creativitate, colaborare, motivație, învățare, rezolvarea de probleme, managementul timpului, stare de bine.

 

prof. Alina Popa

Liceul Ștefan Procopiu, Vaslui (Vaslui) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.popa7

Articole asemănătoare