Metoda observație și elemente de geometrie la primele clase primare

Pornind de la competența generală 2.2- Evidențierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spațiul înconjurător, în cadrul programei școlare a disciplinei Matematică și explorarea mediului de la primele clase primare, elevii au ca sarcină până la finalul primilor doi ani școlari să atingă una din competențele specifice, și anume: să identifice/ să recunoască formele geometrice plane și corpurile geometrice. Pe marginea acestei competențe specifice, putem desfășura diverse activități de învățare: jocuri de construcții folosind piese din lemn/ plastic; folosirea formelor geometrice în realizarea unor desene; recunoașterea figurilor și corpurilor geometrice în mediul înconjurător; reproducerea figurilor geometrice cu ajutorul materialelor reciclabile; descrierea figurilor și corpurilor geometrice; gruparea după criterii date.

Observarea, metodă de explorare a realității care asigură baza intuitivă a cunoașterii este cea mai potrivită metodă pentru primele ore de predare-învățare a elementelor de geometrie. Utilizată la matematică cel mai frecvent pentru: formarea reprezentărilor semnificative și oferind elevilor calea de identificare a însușirilor semnificative.

Eficiența acțiunii didactice este dată de modul în care observarea e dirijată de către profesor. Acesta trebuie să aibă în vedere: valorificarea insuficientă a materialelor didactice influențează negativ; folosirea în exces a materialelor didactice duce ls abaterea atenției elevilor de la scopul propus; alegerea unor materiale care să favorizeze observarea; apelăm la alte metode didactice, devenite acum procedee(conversația, explicația, demonstrația); stimularea elevilor pentru a pune întrebări; timpul necesar alocat pentru observare, în funcție de nivelul clasei de elevi.

Elevii, la rândul formează deprinderi de observație și descriere a figurilor și corpurilor geometrice; sunt angajați într-o activitate intensă (construiesc, manevrează, măsoară, calculează); de asemenea, ajung treptat la stadiu integrării noțiunilor prin acțiuni concrete cu ajutorul materialelor didactice adecvate.

Mai importantă aici este activitatea profesorului, bazată exclusiv pe expunere, pe transmitere de cunoștințe unei clase întregi de elevi, ceea ce reduce învățarea la achiziționarea pasivă de cunoștințe. Într-o asemenea situație, elevii execută, în același timp (5-10 minute observarea directă), aceleași sarcini (notează, identifică, scriu elemente comune), lucrând individual, fără a se stabili legătura de interdependență între ei.

Avantajele observației: o metodă ușor de aplicat; avantajați sunt elevii cu vocabular bogat; surprinderea comportamentelor.
Dezavantaje: resurse financiare; se realizează în grupuri mici; dezavantajează elevii timizi.

Bibliografie
Ministrul Educației Naționale, Programe pentru clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, aprobată prin ordinul ministrului nr. 3418/19.03.2013

 

prof. Andreia Chifani

Școala Gimnazială, Păunești (Vrancea) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/andreia.chifani

Articole asemănătoare