În ziua de astăzi elevii sunt atrași din ce în ce mai mult de utilizarea exponentelor digitale în activitățile de învățare. Captarea atenției la aceștia se realizează cu mai mare ușurință daca sunt implicați în activități de tip joc sau concurs.
Jocul este prima activitate a unui copil. De la vârste mici, luni de zile, aceste își însușește primele cunoștințe prin joc. Apoi, cu trecerea timpului, învață să își manifeste atitudinile, să își exprime și controleze emoțiile, să își formeze personalitatea făcând asocierea cu diverse personaje din jocuri. Rolul și importanţa jocului didactic constă în faptul că el facilitează procesul de asimilare, fixare, consolidare și verificare a cunoștinţelor, iar, datorită caracterului său formativ, influenţează dezvoltarea personalităţii copilului. Prin joc, copilul învaţă cu plăcere, devine interesat de activitatea care se desfășoară;cei timizi devin cu timpul mai volubili, mai activi, mai curajoși și primesc mai multă încredere în propriile capacităţi, mai multă siguranţă și rapiditate în răspunsurile pe care le elaborează.
Datorită conținutului și a modului de desfășurare, jocurile didactice sunt mijloace eficiente de activizare a întregului colectiv al grupei, dezvoltând spiritual de echipă, de întrajutorare; de asemenea, se formează și se dezvoltă unele deprinderi practice elementare și de muncă organizată.
În școli jocul devine o metodă de instruire a elevilor, cu pondere mare și predominantă la începutul parcursului școlar, în clasele de gradiniță și primar, apoi scăzând treptat spre vârste mai mari. Însă nu trebuie exclus din procesul instructiv nici la vârste mari, doar trebuie adaptat obiectivelor și scopurilor lecției. Jocul didactic trebuie să aibă un conținut și o structură bine organizate, subordonate particularităților de vârstă și sarcinii didactice, să se desfășoare după anumite reguli sub directa supraveghere a cadrului didactic, rol important căpătând latura instructivă, elementele de distracţie nefiind decât mediatori ai stimulării capacităţilor creatoare. El poate fi folosit și ca moment pentru fixarea cunoștinţelor la sfârșitul unei lectii. În acest caz, problema care se ridică este aceea a timpului dedicat efectiv dimensiunii ludice a activităţii, dat fiind faptul că accentul cade adesea pe secvenţa de dobândire nemijlocită a noilor cunoștinţe.
La disciplina geografie, se pretează foarte bine jocurile de tip kahoot, în urma cărora elevii primesc puncte, ierarhii și clasamente. Acestea se realizează intr-un mod foarte ușor, nu necesită timp mare de creare și pot fi folosite o perioadă mai lungă de timp sau la clase diferite. Pot fi foarte ușor de aplicat folosind tablete, laptopuri sau telefonul din dotare. Profesorul trimite linkul resursei create în kahoot și elevii accesează acest link. Cadrul didactic poate urmări răspunsurile fiecărui elev și intervenii acolo unde acesta a greșit. Asemenea acestei aplicații se pot folosii și altele asemănătoare.
Jocuri interactive, de cunoaștere a Europei, a statelor din acest continent, a reliefului, mărilor, râuri, insule, etc se găsesc online pe situri precum topeuropa.eu. Jocuri online privind cunoașterea României se găsesc pe situl profudegeogra.eu. Aceste jocuri sunt un mod plăcut de relaxare pentru elevi, dar în același timp pot fi folosite și pentru a aduna sau verifica cunoștințe în vederea susținerii unor concursuri sau examenele la această disciplină. Pe internet pot fi accesate și jocuri de cunoaștere a lumii, folosind harta lumii, politică sau fizică, precum și jocuri de recunoaștere a steagurilor, a elementelor de identitate a statelor sau a obiectivelor turistice.
Există și multe platforme contra cost care asigură accesul la astfel de jocuri didactice, dar și posibilitatea de accesa resursele dorite de pe siteuri gratuite.
Foarte des, pentru atragerea atenției acestora, se pot folosii jocurile didactice de tip quizz. Elevii participă cu mare interes la rezolvarea acestora, testând cunoștințele pe care le-au acumulat sau fiind motivați să își îmbunătățească rezultatele. Diversitatea mare de jocuri didactice le permite elevilor să le folosească în diferite scopuri: de la pregătirea pentru examenul de bacalaureat, la olimpiade, concursuri, teste de evaluare, activitatea de la școală și până la antrenarea propriei culturi generale.
Platforma Wordwall este, de asemenea, utilă în proiectarea lecțiilor de geografie, elevii putând rezolva aici jocuri de recunoaștere pe hartă, de selecție, alegere multiplă, etc. Alte tipuri de jocuri didactice sunt area map, quizz, trivia, vrei să fii miliardar, bingo, grupare coloane, aranjare corectă etc.
Jocurile didactice au devenit indispensabile predării geografiei în ziua de astăzi, având o mare putere de atragere și implicare a elevilor în rezolvarea sarcinilor de învățare.
Jocul didactic urmăreşte un scop bine determinat, presupune o situaţie de joc, anumite condiţii, reguli. Ele au menirea de a plasa copilul în lumea cunoştinţelor, de a-l înarma cu deprinderi pentru a putea opera cu cuvântul. Prin intermediul jocului obişnuim copilul să gândească independent, să aplice cunoştinţele acumulate preventiv în diferite situaţii.
În ceea ce privește geografia, jocul didactic este o metodă practică de însușire și consolidare a cunoștințelor. Conținuturile acestei activități completează pregătirea și sporește interesul elevilor pentru geografie, ajutând, concomitent, pe profesor în cunoașterea capacităților elevilor. De aceea, profesorul va alege jocurile prin care cunoștiințele sunt reactualizate, fixate, asociate într-un mod relaxant, în funcție de obiectivele propuse și conținuturile lecției. Jocurile integrate în activitatea didactică aduc varietate, veselie, previn monotonia și plictiseala.
Bibliografie
-Radu Ion T., „Evaluarea în procesul didactic București”, E.D.P.,1996
– Metodica activităţii instructiv-educative în învăţământul preșcolar, Ed.Didactica Nova, Craiova, 2007