Învățarea bazată pe joc versus gamification (Mobilitate Erasmus+)

Împreună cu colegele mele de la aceeași instituție școlară, Mihaela Horga, Alina Rus și  Carmen Onofrei, la începutul lunii iulie 2022 am participat la cursul „Digital Game Based Learning and Gamification” (formator, Ayca Dumlu), care s-a desfășurat la Barcelona. La acest curs, deși a fost dens și am învățat multe, ne-am simțit bine; a fost interesant, captivant. Am aplicat gamification și am învățat prin jocuri, alături de coechipieri simpatici, fiind împărțiți pe grupuri sau perechi.

Acolo am întâlnit cadre didactice din Italia, Polonia și din Insula Sf. Martin – Franța. Fiecare zi  începea cu un ice breaking game.

Atât gamificarea, cât și învățarea bazată pe jocuri au intrat în cultura populară. Asta înseamnă că au existat dezbateri și neînțelegeri despre ceea ce sunt, pentru ce sunt folosite și ceea ce le diferențiază.

Definiții și diferențe

Învățarea bazată pe jocuri și gamification sună la fel, dar de fapt se referă la aspecte diferite. Principala diferență dintre ambele este aplicarea și integrarea lor.

Învățarea bazată pe jocuri este o metodă educațională sau de instruire care utilizează jocuri pentru a preda o anumită abilitate sau pentru a atinge un rezultat al învățării. Învățarea bazată pe jocuri preia conținutul materialului de învățare și îl face distractiv. Învățarea bazată pe jocuri integrează pe deplin jocurile în conținutul educațional.

Gamificarea este o aplicare a elementelor asemănătoare jocului într-un context non-joc. Acest lucru se face pentru a promova un anumit comportament dorit pentru a conduce acele rezultate ale învățării. Puteți vedea acest lucru clar în cele mai publice forme de gamification: punctaje, insigne și clasamente. Gamification, pe de altă parte, folosește doar elemente de la jocuri la recompense de stimulare sau pentru a face progrese.

Principala idee a gamificării este de a lua elementele jocului, precum: provocarea, șansa, competiția, cooperarea dintre membrii grupului, feedback-ul, premiul, câștigul sau progresul către nivelul următor și să le folosești în procesul de predare.

Mai multe despre gamification

Există un alt mod, mai ușor, de a te gândi la gamification – a vedea toate aplicațiile sale ca un sistem de încurajare. Gamification îi face pe elevi sau studenți să vrea să facă ceva pentru că tu promovezi acel comportament dezirabil. Cursurile care includ gamification folosesc unele dintre cele mai populare metode de implementare a insignelor, punctelor de experiență, nivelurilor și a clasamentelor pentru a stimula studenții să completeze lecturile și să devină recunoscuți pentru eforturile lor.

Gamificarea poate fi observată și în entitățile comerciale cu software specializat dedicat motivării angajaților. Acestea includ aplicații în unele domenii foarte necesare, cum ar fi on-boarding (familiarizarea cu mediul și cultura organizațională).

Popularitatea gamification-ului i-a câștigat, din păcate, și un renume prost. Asta pentru că implementarea sa pe scară largă i-a motivat pe alții să încerce să o folosească rapid. Acest lucru duce la execuții slabe pentru cei care doresc să urce pe trend. Aceste implementări  slabe îl fac, la rândul lor, ținta criticii în masă.

Dar gamification are aspectele sale pozitive. Este rapid de implementat, deoarece doar mărește conținutul pe care îl aveți deja. Este incredibil de ușor să adăugați mecanisme gamificate într-un sistemul existent.

Diferența esențială dintre învățarea bazată pe jocuri și gamification se află în experiență. În gamification, elementele pot fi stratificate într-un mediu tradițional de clasă, prin acele ierarhizări pe baza punctajelor sau a  insignelor digitale primite la cursurile susținute online.

Învățarea bazată pe jocuri este un tip de învățare activă care se realizează într-un cadru de joc. Învățarea bazată pe jocuri include obiective de învățare și rezultate măsurabile. În comparație cu gamification, învățarea bazată pe jocuri folosește jocurile în sine pentru a îmbunătăți experiența de învățare. Un bun exemplu în acest sens este jocul de tranzacționare Monopoly sau Cosmopolis. Aceste jocuri servesc ca una dintre acele implementări ale teoriei la practică – se învață despre cerere și ofertă.

Utilizarea jocurilor este legată de simulări și jocuri serioase (serious games). Se folosesc conceptele și structurile de bază ale jocurilor pentru a-i ajuta pe elevi să-și atingă rezultatele învățării. În învățarea bazată pe jocuri, elevilor li se prezintă noi concepte și abilități pe care le pot exersa și implementa într-un cadru fără riscuri. Acest lucru este avantajos, deoarece reținerea și aplicarea lor este direct legată de parcursul jocului.

Exemple de medii pentru dezvoltarea de jocuri digitale (authoring tools): Genially, Class Dojo, Quizlet, Plickers, Escape Room.

 

prof. Luciana-Ancuța Mateiuc

Școala Gimnazială Nr. 17, Botoșani (Botoşani) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luciana.mateiuc

Articole asemănătoare