Inteligența Artificială ca resursă educațională digitală în educația timpurie. Dezvoltarea limbajului și a exprimării emoționale la preșcolari

Tehnologiile digitale transformă profund modul în care copiii învață, comunică și își exprimă gândurile și emoțiile. În educația timpurie, acestea oferă oportunități valoroase pentru personalizarea învățării, stimularea creativității și dezvoltarea competențelor esențiale pentru secolul XXI. Aplicațiile interactive, platformele de generare vizuală și instrumentele bazate pe inteligență artificială pot sprijini educatorii în crearea unor experiențe de învățare captivante, adaptate nevoilor fiecărui copil. Atunci când sunt integrate cu discernământ și în complementaritate cu relația umană, tehnologiile digitale devin catalizatori ai unei educații incluzive, expresive și relevante.

Pentru ca aceste oportunități să se transforme în experiențe de învățare valoroase, este esențial ca integrarea tehnologiei să fie realizată cu responsabilitate pedagogică și creativitate.

Un exemplu de activitate  care integrează tehnologia cu dezvoltarea socio-emoțională ar putea fi  „Emoția, exact așa cum o văd eu!”. Copiii sunt invitați să exploreze emoțiile printr-o abordare creativă și personalizată. Se începe cu o discuție despre emoții, însoțită de fișe ilustrate, cartonașe sau emoticoane. Fiecare copil alege o emoție și creează o scurtă poveste care o reflectă (ex.: „Azi, iepurașul Leo s-a simțit surprins pentru că…”; „Azi iepurașul Leo s-a simțit speriat pentru că…”). Educatoarea introduce descrierea copilului într-o aplicație de generare de imagini bazată pe inteligență artificială (Bing Image Creator, Microsoft Designer etc): „Un iepuraș alb, cu ochii mari, surprins, este într-o pădure cu flori albastre.” Imaginea generată este afișată pe ecran, iar copilul își povestește emoția pornind de la această reprezentare. Se discută despre cum a fost recunoscută emoția în imagine, se stimulează exprimarea verbală și empatia: „Cum crezi că s-a simțit iepurașul?”.

Activitatea urmărește dezvoltarea competențelor socio-emoționale (recunoașterea și exprimarea emoțiilor, empatia, autoreglarea), a limbajului oral (formularea de propoziții, povestirea coerentă), precum și familiarizarea cu instrumente digitale într-un mod educativ și creativ. Se stimulează gândirea simbolică, capacitatea de reflecție și exprimarea identitară.

Această activitate valorifică potențialul inteligenței artificiale pentru a sprijini exprimarea emoțiilor, empatia și dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară. Prin generarea de imagini personalizate pe baza descrierilor oferite de copii, aceștia își pot vizualiza trăirile, pot construi povești autentice și pot reflecta asupra propriilor stări emoționale într-un mod ludic, accesibil și profund conectat cu realitatea lor interioară. Activitatea demonstrează cum tehnologia, utilizată cu responsabilitate pedagogică, poate deveni un instrument valoros în sprijinul unei educații incluzive, expresive și centrate pe copil.

Integrarea tehnologiei în educația timpurie, realizată cu sensibilitate pedagogică și deschidere către inovație, oferă noi perspective asupra învățării. Educatoarea devine facilitator al unei experiențe educaționale autentice, în care fiecare copil este încurajat să se exprime, să creeze și să se conecteze cu propriile emoții. Tehnologia nu înlocuiește relația umană, ci o potențează, oferind un cadru dinamic și incluziv pentru dezvoltarea globală a copilului.

 

prof. Mădălina Balea

Grădinița Nr. 272 (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/madalina.balea