Goosechase sau cum să transformăm o activitate de învățare într-o activitate dinamică și provocatoare

Goosechase este o platformă online care permite profesorilor crearea unor liste de sarcini de lucru și provocări pentru elevi, altfel spus misiuni de tip ,,vânătoarea de comori”. Ea poate fi accesată la adresa goosechase.com . Aplicația este foarte asemănătoare cu Actionbound dar spre deosebire de aceasta, Goosechase este gratuită în varianta education. Pentru a putea rezolva sarcinile de lucru, elevii, împărțiți în echipe, își vor instala pe telefon  aplicația Gpoosechase app. Personal m-am familiarizat cu această platformă în cadrul cursului de formare ,,Digital Resources for Teachers (WEB 2.0. Tools)”, curs  finanțat prin programul Erasmus+, desfășurat la Paris, în perioada 1-6 iulie 20204 (acreditarea Erasmus+ nr. 2020-1-RO01-KA120-SCH-095551).

Cum creăm o misiune?

Etapa 1. Crearea sarcinilor de lucru sau a provocărilor. Cadrul didactic va crea misiunea care va conține sarcini de lucru și provocări adaptate vârstei elevilor. Platforma conține opțiunea de încărcare a unor texte, poze, scurte filme și coordonate GPS. De asemenea, el va seta data de desfășurare a misiunii și durata acesteia. Durata va fi setată în funcție de dificultatea misiunii și numărul de sarcini de lucru.

Etapa 2. Crearea echipelor.  Elevii vor fi împărțiți în echipe, aleatoriu sau după anumite reguli stabilite de cadru didactic și/sau elevi. Cadru didactic crează, pe platformă, echipele pe care le denumește pentru o mai ușoară gestionare a activităților. Pot fi atașate echipelor și poze sau imagini reprezentative pentru denumirea acestora.

Etapa 3. Instalarea aplicației Goosechase app. pe telefonul mobil de către elevi și alăturarea echipelor. Elevii își vor intala aplicația din magazinul telefonului mobil. Odată instalată aplicația, elevii vor acționa ca ,,guest” ( oaspete), își vor selecta echipa și vor introduce codul format din litere și litere – furnizat de cadru didactic- pentru a se alătura acestora.

Etapa 4. Desfășurarea misiunii. După accesarea platformei, fiecare echipă va trebui să realizeze cât mai multe misiuni. Acestea  pot avea statutul de obligatoriu sau opțional. Fiecărei misiuni îi este alocat un număr de puncte, în funcție de importanța sau dificultatea îndeplinirii sale. În funcție de cerința introdusă de cadru didactic, elevii vor trebui să introducă dovezi ale  rezolvării/îndeplinirii misiunii precum poze, locație ( coordonate GPS), selfie de grup în fața unui obiectiv identificat și/sau informații despre o locație, clădire, statuie, etc. sau chiar o scurtă filmare urmată de transmiterea acestora ( upload).

Rolul cadrului didactic. Cadru didactic este  coordonatorul jocului. El ste cel care crează misiunile, verifică alăturarea fiecărui elev echipei desemnate și poate testa funcționalitatea misiunilor create prin  rularea unui joc de testare. De asemenea, el asigură accesul participanților la joc prin opțiunea share, încurajează echipele prin mesajul  Distează-te! și punctează misiunile finalizate cu succes de către fiecare echipă.  De asemenea, el are opțiunea de a depuncta echipa/echipele care nu respectă regulile stabilite sau  nu îndepliesc corect misiunile . Ca de exemplu:  identifică eronat un obiectiv sau încarcă o poză de pe internet și nu realizată la fața locului.

Rolul elevilor. Elevii se vor alătura, individual, echipei din care fac parte. Fiecare echipă își va desemna un lider care va încărca sarcinile de lucru finalizate.

Avantajele utilizării platformei online Goosechase. Goosechase este o aplicație care crează premisele unei activități de învățare extrem de dinamice și interactive. Dintre ,,punctele tari” ale activității de învățare create prin apelul la aplicația  goosechase aș enumera:

  • realizarea, de către cadul didactic, a unui design al jocului adaptat particularităților de vârstă ale elevilor sau resurselor existente în școală, în comunitate sau în zona în care urmează să se desfășoare activitatea;
  • ușurința adaptării activității de învățare ( misiunii) și în spațiile indoor (ex.  în bibliotecă, în centru de documentare și informare);
  • ușurința monitorizării, în timp real, a progreselor echipelor participante de către cadru didactic și a transmiterii feedback-ului.

Limitele platformei. Platforma, în varianta gratuită, are anumite constrângeri. Elevii pot fi împărțiți în maximum trei echipe. Este numărul maxim permis de un cont educațional free. De asemenea, activitatea echipelor constituite din elevi mai mici trebuie supervizate de adulți, în cazul în care aceasta se desfășoară într-un spațiu liber, mai extins.

În final,  voi enumera 5 sarcini de lucru (provocări) din cadrul unei misiuni create pentru descoperirea trecutului municipiului Turda, așezare a cărei vechime coboară până în antichitate. Această misiune, care are în total 10 sarcini de lucru obligatorii și 2 opționale,  o voi utiliza, ca activitate de învățare extracurriculară, pentru elevii clasei a VIII-a, în cadrul programului național ,,Școala altfel”, în anul școlar viitor.

Misiunea 1. Biserica romano-catolică ( 100 puncte)
Biserica romano-catolică este unul dintre cele mai importante monumente istorice din municipiul Turda. Realizați un selfie în care să surprindeți și biserica și precizați stilul arhitectonic căruia îi aparține. Misiune obligatorie

Misiunea 2. Palatul Princiar ( 100 puncte)
Identificați locația GPS a Palatului Princiar din Turda și numiți instituție culturală pe care o găzduiește în prezent. Misiune obligatorie

Misiunea 3. Clădirea Primăriei Turda ( 100 puncte)
Identificați anii între care a fost ridicată clădirea istorică care găzduiește Primăria municipiului Turda și stilul arhitectonic căruia îi aparține. Misiune obligatorie

Misiunea 4. Statuia doctorului Ioan Rațiu ( 100 puncte)
Realizați o poză cu statuia doctorului Ioan Rațiu și numiți piața în care este amplasată și anul în care a fost inaugurată. Misiune obligatorie

Misiunea 5. Statuia Lupa Capitolina ( 100 puncte)
Realizați un selfie în care să suprindeți și statuia Lupa Capitolina și mențonați ce simbolizează aceasta. Misiune obligatorie

În concluzie, platforma online Goosechase este extrem de versatilă și permite crearea unor misiuni extrem de captivante pentru elevi în cadrul programelor naționale ,,Școala Altfel” , ,,Săptămâna Verde” sau cu prilejul organizării unor excursii sau tabere școlare.

 

prof. Camelia Costantea

Școala Gimnazială, Viișoara (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.costantea

Articole asemănătoare