Dezvoltarea creativității școlarului mic în era digitală

În ultimele decenii, educația s-a aflat într-un proces de transformare profundă, impulsionat de avansul tehnologic rapid. Era digitală nu doar că a schimbat modul în care informația este accesată și procesată, dar a deschis noi orizonturi în ceea ce privește modul în care creativitatea poate fi cultivată și exprimată în contextul educațional. Creativitatea este adesea văzută ca o abilitate fundamentală pentru succesul în secolul XXI, fiind esențială pentru inovare, adaptabilitate și rezolvarea problemelor complexe.

La nivelul învățământului primar, dezvoltarea creativității devine un obiectiv central, deoarece această etapă reprezintă o perioadă critică în formarea gândirii creative. În același timp, tehnologiile digitale oferă resurse și metode inovatoare care pot transforma modul în care creativitatea este cultivată în rândul școlarilor mici. Acest articol își propune să exploreze impactul tehnologiilor digitale asupra dezvoltării creativității la școlarii mici, analizând atât oportunitățile, cât și provocările pe care aceste tehnologii le prezintă.

Creativitatea este adesea definită ca abilitatea de a genera idei noi și valoroase, de a vedea lucrurile din perspective diferite și de a conecta concepte aparent disparate într-un mod inovator. În contextul educațional, creativitatea nu se limitează la arte, ci este văzută ca o competență transversală care poate fi aplicată în toate disciplinele. La școlarii mici, creativitatea se manifestă în principal prin joc, explorare și experimentare, activități care permit copiilor să testeze idei, să își exprime emoțiile și să își dezvolte abilitățile cognitive.

Conform teoriei socio-culturale a lui Lev Vygotsky, creativitatea este influențată de contextul social și cultural în care copilul se dezvoltă. Vygotsky subliniază importanța interacțiunii sociale și a mediului educațional în stimularea creativității, sugerând că copiii învață și devin creativi prin colaborare și prin participarea la activități culturale semnificative. În era digitală, aceste interacțiuni și activități sunt extinse dincolo de spațiul fizic al clasei, implicând platforme digitale care oferă noi oportunități pentru exprimarea creativă.

Tehnologiile digitale au transformat aproape toate aspectele vieții moderne, inclusiv educația. În ceea ce privește creativitatea, aceste tehnologii oferă instrumente puternice care permit copiilor să creeze, să experimenteze și să inoveze într-un mod care ar fi fost imposibil fără accesul la aceste resurse. Aplicațiile de creație grafică, platformele de programare vizuală precum Scratch, și software-urile de editare video sunt doar câteva exemple de instrumente care pot fi utilizate pentru a stimula creativitatea în rândul școlarilor mici.

Aplicațiile și platforme digitale cele mai utilizate în ciclul primar care vizează dezvoltarea creativității sunt:
• Scratch
• Canva
• StoryJumper

Scratch este o platformă de programare vizuală care permite copiilor să creeze povești interactive, animații și jocuri. Utilizând un limbaj de programare bloc-based, copiii pot învăța concepte fundamentale de programare într-un mod intuitiv, dezvoltându-și în același timp creativitatea și gândirea critică. Studiile au arătat că utilizarea Scratch în școli poate îmbunătăți abilitățile de rezolvare a problemelor și poate încuraja elevii să exploreze idei creative într-un mediu sigur și de susținere (Resnick, 2007).

Canva este o platformă de design grafic online care permite utilizatorilor să creeze postere, prezentări, infografice și alte materiale vizuale. Pentru școlarii mici, Canva oferă o modalitate simplă și accesibilă de a explora designul vizual, de a învăța despre compoziție și de a exprima idei într-un mod vizual. Utilizarea Canva în clasă poate ajuta la dezvoltarea simțului estetic și la înțelegerea modului în care imaginile și textul pot fi combinate pentru a comunica eficient.

StoryJumper este o aplicație care permite copiilor să creeze și să publice propriile cărți digitale. Prin utilizarea acestei platforme, copiii pot scrie povești, adăuga imagini și crea cărți digitale personalizate. Această activitate nu doar că stimulează creativitatea literară, dar dezvoltă și competențele digitale ale copiilor, oferindu-le o experiență completă de creare și publicare a conținutului.

Tehnologiile digitale nu doar că oferă noi modalități de exprimare creativă, dar schimbă și modul în care copiii percep și interacționează cu lumea. Accesul la o varietate de resurse și informații prin intermediul internetului poate extinde orizonturile copiilor, inspirându-i să exploreze noi idei și să dezvolte soluții inovatoare. În plus, tehnologiile digitale permit personalizarea experienței de învățare, oferind copiilor oportunitatea de a învăța și de a crea în propriul lor ritm și în funcție de interesele lor individuale.

Cu toate acestea, este important de menționat că utilizarea excesivă a tehnologiei poate avea și efecte negative asupra dezvoltării creativității. Un studiu realizat de Cheng și Ma (2020) arată că dependența de tehnologie poate limita imaginația copiilor și poate reduce timpul petrecut în activități fizice sau în interacțiuni sociale directe, care sunt, de asemenea, esențiale pentru dezvoltarea creativității. Astfel, este esențial ca profesorii și părinții să gestioneze cu atenție utilizarea tehnologiei, asigurând un echilibru între activitățile digitale și cele tradiționale.

Profesorul joacă un rol central în integrarea eficientă a tehnologiilor digitale în educație și în stimularea creativității copiilor. În era digitală, profesorii nu mai sunt doar transmițători de cunoștințe, ci devin facilitatori ai învățării, ghidând copiii în explorarea și utilizarea resurselor digitale. Pentru a face acest lucru eficient, profesorii trebuie să fie bine pregătiți și să aibă o înțelegere profundă a modului în care tehnologiile digitale pot fi utilizate pentru a sprijini creativitatea.

Unul dintre cele mai eficiente moduri de a stimula creativitatea este prin învățarea bazată pe proiecte. Acest tip de învățare implică elevii în activități complexe, care necesită gândire critică, colaborare și creativitate. Prin utilizarea tehnologiilor digitale, profesorii pot facilita proiecte care implică crearea de conținut multimedia, dezvoltarea de aplicații simple sau proiectarea de soluții inovatoare la probleme reale.

Jocurile digitale pot fi utilizate pentru a stimula creativitatea și gândirea critică într-un mod captivant și motivant. Jocurile care implică rezolvarea de probleme, construcția de lumi virtuale sau dezvoltarea de strategii oferă copiilor oportunitatea de a experimenta și de a explora într-un mediu sigur și controlat. În plus, jocurile educative pot fi personalizate pentru a se potrivi cu nevoile și interesele fiecărui copil.

De asemenea, profesorii pot încuraja elevii să își documenteze progresul creativ prin crearea de portofolii digitale. Aceste portofolii pot include lucrări de artă digitală, proiecte multimedia, povestiri interactive și alte forme de exprimare creativă. Portofoliile digitale nu doar că permit elevilor să își monitorizeze propriul progres, dar oferă și o modalitate de a prezenta munca lor în fața colegilor, părinților și altor profesori.

Deși tehnologiile digitale oferă oportunități semnificative pentru dezvoltarea creativității, există și provocări care trebuie abordate. Una dintre cele mai mari provocări este formarea insuficientă a profesorilor în utilizarea tehnologiilor digitale. Pentru a depăși această problemă, este esențial ca școlile și instituțiile de formare a profesorilor să ofere cursuri și ateliere care să le permită acestora să își dezvolte competențele digitale și să învețe cum să integreze eficient tehnologia în predare.

O altă provocare este accesul inegal la tehnologie. Nu toți copiii au acces la dispozitive digitale sau la internet de calitate, ceea ce poate crea discrepanțe în dezvoltarea creativității. Pentru a aborda această problemă, școlile ar trebui să investească în resurse tehnologice care să fie disponibile tuturor elevilor și să asigure accesul egal la aceste resurse.

Dezvoltarea creativității la școlarii mici în era digitală reprezintă o provocare și o oportunitate semnificativă pentru sistemul educațional. Tehnologiile digitale oferă instrumente puternice care pot stimula creativitatea și pot transforma modul în care copiii învață și se exprimă. Cu toate acestea, pentru a valorifica pe deplin potențialul acestor tehnologii, este esențial ca profesorii să fie bine pregătiți și să poată integra tehnologia într-un mod care să sprijine creativitatea și dezvoltarea holistică a copiilor. Pentru a atinge acest obiectiv, este recomandat ca:

  • Instituțiile de formare a profesorilor să includă în curriculum cursuri dedicate utilizării tehnologiilor digitale în educație.
  • Școlile să asigure accesul egal la resursele tehnologice pentru toți elevii.
  • Profesorii să adopte strategii care echilibrează utilizarea tehnologiei cu metodele tradiționale de învățare, asigurând un mediu educațional diversificat și stimulant.
  • Cercetătorii să continue să studieze impactul tehnologiilor digitale asupra creativității și să dezvolte noi metode și instrumente pentru a sprijini creativitatea în rândul școlarilor mici.

În concluzie, deși provocările sunt semnificative, beneficiile utilizării tehnologiilor digitale pentru dezvoltarea creativității în educație sunt considerabile. Prin pregătirea adecvată a profesorilor și asigurarea unui acces egal la tehnologie, putem contribui la formarea unei generații de elevi creativi și inovatori, capabili să facă față provocărilor viitorului.

Bibliografie
•  Cheng, V. M. Y., & Ma, Y. K. (2020). The Impact of Technology on Creative Thinking Skills in Elementary School Students. Journal of Educational Technology & Society, 23(2), 125-138.
•  Resnick, M. (2007). Sowing the Seeds for a More Creative Society. Learning & Leading with Technology, 35(4), 18-22.
•  Robinson, K. (2011). Out of Our Minds: Learning to be Creative. Capstone.
•  Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

 

prof. Claudia Bîrgăoanu

Școala Gimnazială Iordache Cantacuzino, Pașcani (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/claudia.birgaoanu

Articole asemănătoare