Cum putem construi un context sănătos de învățare pentru comportamentele copiilor?

Disciplinarea este un proces de învățare a comportamentelor. Copii se nasc cu potențialul de învățare de noi comportamente însă au nevoie de un context structurat pentru a învăța care sunt cele potrivite sau adecvate într-o situație sau alta. Modul în care adultul reacționează într-un anumit context (de exemplu, felul în care se comportă când este furios sau supărat), reprezintă pentru copil un context de învățare involuntară.

Emoțiile ne ajută să relaționăm cu cei din jur, să ne integrăm și acest lucru ne face unici. Emoțiile ne învață ce este important în viața noastră, de la persoanele la care ținem, până la opiniile pe care le avem. Este important să învățăm care este originea emoțiilor, cum ne afectează comportamentul și pe al celor din jurul nostru și de ce se manifestă într-un anumit mod.

De aceea, munca cu copiii necesită o atenție deosebită pentru dezvoltarea abilităților de identificare și gestionare a emoțiilor. A rămâne stăpân pe situație reprezintă un deziderat pentru fiecare dintre noi.

Comportamentele părinților și educatorilor sunt principala sursă de învățare comportamentală a copiilor. Reacțiile noastre ca adulți, emoționale și comportamentele sunt modele de învățare pentru copil!

Pentru a asigura însă o învățare sănătoasă, este nevoie să ne propunem voluntar să asigurăm copilului un context de învățare adecvat. Implicarea părinților și educatorilor scade riscul învățării neadecvate a comportamentelor noi. De exemplu, dacă un copil observă un adult care reacționează când este furios prin agresiune verbală sau fizică, va învăța că acesta este modul firesc de reacție într-o astfel de situație. În consecință, copilul învață o modalitate neadecvată de gestionare a unei emoții negative. Emoțiile negative au valoare formativă importantă și necesară și contribuie la dezvoltarea copilului.

Comportamentul copilului este astfel o reflecție a ceea ce a învățat până în acel moment și ne oferă o imagine a abilităților pe care le are și a celor de care încă au nevoie de un context de învățare. A identifica corect o reacție a copilului într-un context dat, reprezintă un sprijin important pentru procesul de învățare.

Una dintre erorile cele mai frecvente în relația cu copilul, este modul în care noi, ca adulți, părinți sau educatori, interpretăm comportamentul copiilor. Semnificația pe care o dăm comportamentului copilului, determină modul în care ne raportăm la o anumită situație, felul în care reacționăm – emoțiile pe care le simțim (ex. suntem furioși, enervați sau triști) precum și comportamentele pe care le avem (ex. plângem sau ridicăm tonul etc.).

Semnificațiile pe care le atribuim unui comportament și modul în care percepem și interpretăm contextul în care apare comportamentul copilului determină tipul de reacție emoționalã și comportamentală pe care îl avem într-un context anume.

Comportamentul copilului este o reflecție a abilităților pe care le are dezvoltate până în acel moment. De exemplu, comportamentul timorat sau retras al unui copil în situații sociale poate avea mai multe semnificații: poate fi o manifestare a lipsei lui de abilități de interacțiune socială sau poate fi o manifestare a tipului lui de reactivitatea neurofiziologică (temperament) în situații noi, cu persoane necunoscute, poate fi un rezultat al feedback-urilor negative pe care le-a primit până în acel moment și care au determinat o percepție negativă despre sine, care îl face neîncrezător și nesigur.

Identificarea corectă a situațiilor, grija pentru dezvoltarea abilităților emoționale reprezintă un punct de plecare în construirea relației cu copilul.

Percepția pe care o au părinții despre cauzele comportamentului copilului influențează modul în care ei reacționează pentru a modifica comportamentul.

Formarea unei atitudini corecte despre cauza comportamentului copilului este esențială.

Bibliografie
Petrovai D., Botiș A., Tudose D., Constandache S. – Vârsta preșcolară – ghid pentru părinți, Organizația Salvați Copiii România – București, Speed Promotion, 2008
kidshealth.org/en/teens/understand-emotions.html
www.ecmhc.org/ideas/emotions.html
www.verywellmind.com/emotions-4157165

 

prof. Natalia Ana Silaș

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/natalia.silas

Articole asemănătoare