CDȘ „Copilăria în perioada comunistă”. O abordare inovativă a istoriei recente

Regimul comunist a reprezentat una dintre cele mai întunecate pagini din istoria națională. Acest regim totalitar, care s-a autoproclamat ca fiind noua civilizație, superioară regimurilor democratice din vestul Europei și Statele Unite ale Americii, a forțat populația să trăiască într-un univers închis, represiv și dezumanizant, lipsind-o totodată de cele mai elementare drepturi și libertăți cetățenești.

Ultimul deceniu al regimului comunist din România a reprezentat punctul culminant în umilirea poporului român datorită sărăciei și a restricțiilor impuse acestuia. Raționalizarea alimentelor și cozile interminabile la orice produs alimentar, lipsa căldurii și a electricității, programul TV redus la două ore, cenzura presei, lipsa libertății cuvântului au marcat societatea civilă din România dar și  viața privată a fiecărei familii.

„Fiecare generație face istoria sa nu pe ruine, ci pe achizițiile generației precedente. Fiecare moment al prezentului proiectează sub un alt unghi trecutul, descoperind aspecte neprevăzute.” – Charles Samaran

Prin elaborarea acestui curs opțional, mi-am propus să îi provoc pe elevi să descopere ei înșiși, prin apelul la metodologia și instrumentele specifice istoriei orale, copilăria așa cum au trăit-o sau au perceput-o părinții și bunicii lor în perioada regimului comunist al lui Nicolae Ceaușescu și cu precădere în anii `80.

Pentru adulții de azi, cei  care au copilărit în anii `80,  cele mai mari bucurii ale copilăriei au fost primirea în dar a unei biciclete Pegas, petrecerea vacanței în tabăra de la Năvodari, vizionarea a câte 10 minute de desene animate în fiecare duminică, jocurile de-a v-aţi ascunselea, șotron, elastic, rațele şi vânătorii pe strada din fața blocului sau a casei, ascultarea unei povești la pick-up. De asemenea, de neuitat sunt  gustul ciocolatei Rom, a înghețatei Polar și a sucului Brifcor.

Acele vremuri nu sunt foarte îndepărtate și ele pot fi readuse în actualitate prin apelul la memoria părinților, rudelor, vecinilor și a profesorilor.

Parcurgând  acest curs opțional, elevii  au oportunitatea nu doar să descopere o parte din istoria recentă a României dar și să cunoască ororile trăite de părinții și bunicii lor prin intermediul amintirilor lor, a fotografiilor de familie și a  mass- mediei timpului realizându-se astfel un dialog inter-generațional cu un impact pozitiv asupra procesului educațional și a dezvoltării abilităților lor de viață.

Competențele generale vizate prin parcurgerea acestui curs opțional sunt:

  • Utilizarea critică și reflexivă a limbajului de specialitate și a surselor istorice
  • Folosirea autonomă și responsabilă a instrumentelor necesare educației permanente

Competențele specifice vizate sunt următoarele:

  • Folosirea surselor istorice în vederea descoperirii elementelor de continuitate şi schimbare în procesele istorice
  • Explorarea surselor istorice prin utilizarea instrumentelor specifice gândirii critice
  • Realizarea unor proiecte individuale sau de grup prin utilizarea resurselor multimedia
  • Aplicarea unor tehnici de muncă intelectuală care valorizează cooperarea, disciplina şi perseverenţa
  • Folosirea perspectivelor multiple şi a capacităţilor de analiză critică pentru luarea deciziilor pe bază de argumente şi dovezi pertinente

Conținuturi cursului optional sunt structurate în patru teme mari:
A. Anii ’80. Context politic și economic
a. Criza politică și economică
b. Criza alimentară și programul de alimentație raționala
c. Cultul personalității
B. Educaţia în ultimul deceniu al regimului comunist
a. Şcoala
b. Şoimii patriei, pionerii şi UTC-iştii
c. Serbările şcolare şi demonstraţiile patriotice
d. Revistele şcolare: Cutezătorii, Şoimii patriei
e. Programele de reciclare
f. Practica agricolă
g. Vacanţele. Taberele şcolare
C. Viaţa privată în anii ‘80
a. Familia. Traiul cotidian
b. Generaţia cu cheia la gât
c. Prietenii de la bloc. Jocurile copilăriei
d. Literatura pentru copii
e. Programele radiofonice  şi TV
f. „Cinematograful” de acasă
g. Sărbătorile religioase. Moş Gerilă vs. Moş Crăciun
h. Mărcile comuniste care ne-au marcat copilăria
D. Tranziţia spre democraţie
a. Decembrie 1989 în memoria părinţilor noştri
b. Blue-jeans, Coca- Cola, Liceenii Rock and Roll…

Exemple de activități de învățare:
a. Vizionare de filme documentare și inițierea unor discuții pe marginea acestora.
Resurse:

  • Canalul Youtube
  •  https://www.filmedocumentare.com/tag/comunism/
  •  https://www.iiccmer.ro/category/filme-documentare/
  • Vizionarea de emisiuni T.V. și filme din perioada comunistă urmate de analize și discuții.

Resurse:

  • https://www.youtube.com/watch?v=5ZCHXNFXE2I

c. Analiza fotografiilor de familie și a imaginilor din presa vremii
d. Lectura și analiza literaturii epocii
e. Analiza manualelor școlare
f.  Întâlniri-dezbateri cu membrii ai organizațiilor civice
g. Ancheta
h. Interviul liber
i. Interviul structurat
j. Studiu de caz
k. Vizite (cartere de blocuri construite în perioada comunistă, pe platforma unei fabrici,  la Memorialul Sighet)

Exemplele de activități de învățare au fost gândite astfel încât să îi antreneze pe elevi, în mod direct și activ, în procesul de cercetare/ investigare și reconstituire a trecutului (a copilăriei în perioada comunistă), prin apelul la metodele și instrumentele specifice istoriei orale (anchete, dezbateri cu invitați-martori, interviul structurat, analiza fotografiilor de familie, analiza presei timpului, vizite, vizionări de filme documentare etc).

Modalități de evaluare:
– Proiectul realizat în format digital (individual sau pe grupe)

Aplicații digitale utile pentru realizarea proiectelor:
–  www.artsteps.com/- pentru realizarea unor expoziții virtuale interactive cu obiecte și imagini reprezentative pentru perioada comunistă;
en.actionbound.com/ – pentru realizarea unor trasee/ parcursuri sub forma unei ,,vânători de comori”  cu locuri și obiecte-simbol pentru perioada comunistă;
plickers.com/ pentru realizarea de secvențe de învățare interactive/ quiz-uri pe baza unor coduri QR generate de aplicație;
www.voki.com/- pentru crearea de avatare personalizate, care spun un text scris, înregistrat ad-hoc sau încărcat ca fișier audio;
bubble.us  – pentru realizarea unor hărți conceptuale colaborative online;
www.flipsnacks.com/ – pentru realizarea unor proiecte sub forma unor cărți virtuale;
www.fotojet.com/ – pentru realizarea unor colaje digitale text și imagine;
www.storyjumper.com/ – pentru redactarea unor povești, interviuri, studii de caz sub forma unor cărți digitale;

În concluzie, am gândit structura acestui curs opțional astfel încât, prin parcurgerea lui de către elevi, acesta să contribuie la formarea profilului absolventului învățământului gimnazial. Prin parcurgerea lui, elevii vor  descoperi, prin cercetarea și investigare proprie, o parte din trecutul familiei/ a comunității din proximitate și din istoria recentă a României, se vor implica în discuții și dezbateri, vor fi încurajați să își exprime punctele de vedere și să le argumenteze, vor lucra în echipe, își vor asuma sarcinile de lucru, și  vor realiza produse intelectuale (produse ale proiectelor) în format digital, exersându-și competențe digitale.

 

prof. Camelia Costantea

Școala Gimnazială, Viișoara (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.costantea

Articole asemănătoare