Beneficiile inteligenței artificiale în educație

Inteligența artificială (IA) s-a transformat rapid dintr-un concept futurist într-o parte integrantă a vieții noastre de zi cu zi, iar educația nu face excepție. În 2025, tehnologiile IA revoluționează peisajul academic, oferind oportunități fără precedent de învățare personalizată, eficiență administrativă și rezultate educaționale îmbunătățite. De la sistemele inteligente de îndrumare până la gestionarea sălii de clasă bazată pe inteligență artificială, impactul inteligenței artificiale este profund și de anvergură.

Profesorii  pot utiliza acum IA pentru a analiza cantități mari de date, oferind informații care conduc la decizii și strategii informate. În plus, inteligența artificială înlătură barierele educaționale datorită instrumentelor care sprijină elevii cu nevoi și stiluri de învățare diverse. Pe măsură ce IA evoluează, potențialul său de a transforma educația crește, creând terenul pentru un viitor în care învățarea este mai personalizată, incluzivă și mai eficientă.

Inteligența artificială nu mai este doar o promisiune pentru viitor, ci îmbunătățește în mod activ educația de astăzi. Prin integrarea inteligenței artificiale în sălile de clasă, educatorii pot personaliza experiențele de învățare, pot eficientiza sarcinile administrative și pot oferi un sprijin mai eficient elevilor. Învățarea devine interactivă și mai captivantă prin conținut gamificat și platforme de învățare adaptive. Pot crea chestionare și simulări interactive care răspund la contribuțiile elevilor, menținând  elevii motivați și implicați.

Cu ajutorul inteligenței artificiale, conținutul educațional se modelează pe stilul și ritmul unic de învățare al fiecărui elev, analizează răspunsurile elevilor în timp real pentru a adapta lecțiile în mod dinamic, permițând fiecăruia să stăpânească conceptele cu propria viteză.

Inteligența artificială îmbunătățește jocurile educaționale prin crearea unor experiențe de învățare captivante ce pot oferii sarcini și provocări care se adaptează la răspunsurile elevilor, promovând participarea activă și înțelegerea subiectelor complexe.

Săli de clasă virtuale 3D ajută elevii să interacționeze cu colegii de clasă și profesorii.  Mediile virtuale îmbunătățesc experiența de învățare dincolo de metodele tradiționale, oferind oportunități de învățare interactivă și experimentală. Tururile virtuale bazate pe inteligență artificială le permit  elevilor să exploreze diferite părți ale lumii din sălile de clasă, creând excursii virtuale captivante, lărgindu-le orizonturile elevilor și îmbunătățindu-le înțelegerea culturală. Pot reproduce scenarii din viața reală în medii virtuale, permițând elevilor să efectueze experimente și să învețe prin experiență practică, oferă laboratoare virtuale în care elevii pot explora și experimenta în siguranță concepte științifice. Experiențe de învățare devin mai eficiente prin lecții interactive și feedback în timp real.

Inteligența artificială distruge barierele dintre subiecte, promovând învățarea interdisciplinară demonstrând aplicațiile în viața reală ale diferitelor teorii, ajutând elevii să înțeleagă interconexiunea dintre diferitele domenii de studiu.

Tehnologiile de asistență bazate pe inteligența artificială sprijină elevii cu dizabilități, asigurând un mediu de învățare mai incluziv. Instrumente precum software-ul de recunoaștere a vorbirii transcriu cuvintele rostite în text, ajutând elevii cu dizabilități, cum ar fi deficiențe de auz sau dislexie, să participe mai deplin la clasă, transformând vorbirea în text și invers.

Inteligența artificială analizează cantități mari de date educaționale pentru a oferi profesorilor informații utile. Anumite platforme  urmăresc performanța elevilor în diverse valori, ajutându-i pe profesori să identifice lacunele de învățare și să își ajusteze strategiile de instruire să-și planifice curricula în consecință. Astfel, curriculum-ul rămâne relevant, cuprinzător și aliniat cu obiectivele de învățare, sugerând actualizări bazate pe cele mai recente nevoi și standarde educaționale.De asemenea, oferă pregătire personalizată pentru test prin analizarea performanței elevilor și prin adaptarea întrebărilor practice și a planurilor de studiu pentru a se concentra pe domeniile în care aceștia au nevoie de cele mai multe îmbunătățiri, crescându-și astfel șansele de succes.

Instrumente automate de notare și evaluare folosesc inteligența artificială pentru a evalua sarcinile și pentru a oferi feedback detaliat, simplificând procesul de notare, asigurând coerența și economisind timp profesorilor. IA poate nota, de asemenea, evaluări mai abstracte, cum ar fi eseuri, analizând conținutul pentru coerență și relevanță.Inteligența artificială (IA) automatizează notarea, programarea și generarea de rapoarte, reducând semnificativ volumul de muncă al profesorilor, oferă o notare consecventă și obiectivă a temelor, în timp ce software-ul de programare AI ajută la optimizarea orelor de curs și a  alocării resurselor. Instrumentele IA îi ajută pe profesori să gestioneze comportamentul și implicarea în clasă, urmărind comportamentul elevilor și recompensând acțiunile pozitive, ceea ce ajută la menținerea unui mediu de clasă productiv și motivat.

Inteligența artificială îmbunătățește securitatea și integritatea evaluărilor prin supravegherea avansată și detectarea plagiatului, verifică originalitatea articolelor și a sistemelor de supraveghere susținute de IA, monitorizează condițiile de examen pentru a preveni înșelăciunea, asigură integritatea academică și originalitatea muncii elevilor.

De asemenea, inteligența artificială sprijină învățarea continuă și dezvoltarea profesională pentru profesori prin recomandarea de resurse și cursuri personalizate bazate pe obiectivele carierei și nevoile de predare ale acestora. Îi ajută să creeze lecții digitale și materiale de studiu, simplifică planificarea lecțiilor, creează evaluări, scriu planuri educaționale individualizate (IEP) și multe altele pentru a moderniza învățarea și a eficientiza instruirea.

Platformele bazate pe inteligență artificială pot gestiona volume mari de date și pot oferi experiențe de învățare personalizate unui număr tot mai mare de cursanți, asigurând accesibilitatea și coerența în educație. Revoluționează educația cu instrumente de ultimă oră care îmbunătățesc predarea și învățarea de la personalizarea experiențelor până la optimizarea sarcinilor administrative.

Platformele bazate pe inteligență artificială evaluează nivelurile de abilități ale elevilor în timp real și adaptează conținutul de instruire pentru a satisface nevoile individuale. Aceste sisteme adaptează lecțiile în mod dinamic pe baza răspunsurilor elevilor, oferind căi personalizate pentru a ajuta elevii să stăpânească conceptele în propriul ritm, promovând participarea activă și înțelegerea subiectelor complexe.

Prin intermediul inteligenței artificiale elevii pot învăța și conștientiza mai ușor problemele sociale, cum ar fi schimbările climatice și sărăcia, oferind o înțelegere emoțională profundă alături de cunoștințele teoretice, promovând acțiunea față de provocările globale.

În general, se speră că inteligența artificială va ajuta, în cele din urmă, educatorii să facă progrese continue în abordarea unei game largi de factori fizici, cognitivi, academici, sociali și emoționali care pot afecta învățarea elevilor și să asigure că toți elevii au șanse egale în educație, indiferent de statutul lor social, clasă, rasă, sex, sexualitate, origine etnică sau dizabilități fizice și mentale.

Așadar, există un optimism considerabil în privința ideii că, pe măsură ce inteligența artificială devine o parte integrantă a clasei, profesorii vor fi mai bine echipați pentru a oferi o experiență de învățare individualizată pentru fiecare elev.

Bibliografie
1. Adina Magda Florea, Principii de Etică în Inteligența Artificială, în „Etica inteligenței artificiale. Cât de inteligent putem utiliza inteligența artificială?”, Comisia Națională a României pentru UNESCO, disponibilă www.cnr-unesco.ro/uploads/media/f951_etica_ai.pdf
2. Parlamentul European, Orientările UE privind etica în domeniul inteligenței artificiale,https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2019/640163/EPRS_BRI(2019)640163_EN.pdf

 

prof. Marilena-Violeta Grecu

Palatul Copiilor, Drobeta Turnu-Severin (Mehedinţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/marilena.grecu

Articole asemănătoare