A ști pentru a acționa și a acționa pentru a trăi (Proiect educativ)

Una dintre provocările noastre ca dascăli și care aparține implicit perioadei prin care trecem este pregătirea copiilor și a tinerilor pentru a se integra în funcțiunile practice ale societății democratice, prin crearea sentimentului răspunderii față de sine, pentru a-și făuri singuri, prin efort propriu, condiția unei vieți decente, demne și împlinite.

Ca profesor de biologie am inițiat și coordonat la nivelul școlii proiectul educativ „A ști pentru a trăi!”, proiect care s-a desfășurat în parteneriat  cu Crucea Roșie Română. Obiectivele pe care mi le-am propus vizează dezvoltarea sentimentului solidarității umane față de cei aflați în suferință, îmbunătățirea sănătății fizice și psihice, însușirea cunoștințelor de bază despre Mișcarea Internațională de Cruce Roșie și Semilună Roșie, despre istoria Societății Naționale de Cruce Roșie din România, despre Principiile Fundamentale ale Crucii Roșii, însușirea cunoștințelor de bază și deprinderilor practice privind prevenirea accidentelor și acordarea corectă a primului ajutor  premedical, promovarea ocrotirii mediului înconjurător, dezvoltarea competențelor de lucru în echipă.

Elevii înscriși în acest proiect au avut și au ocazia de a participa la concursul pentru sănătate și prim ajutor „Sanitarii pricepuți” organizat de Crucea Roșie Română. Participarea la acest concurs presupune organizarea în echipe de intervenție formate din 5 elevi și un alt elev care va juca rolul victimei. La concurs, echipajul simulează o situație de urgență în care sunt implicate victime, iau decizii pentru a interveni fără a-si pune viața în pericol, ierarhizează urgențele în ordinea intervenției și intervin propriu-zis prin aplicarea diferitelor tehnici învățate: tehnica hemostazei, a bandajelor compresive, de fixare sau protecție, tehnicile de imobilizare a fracturilor, de izolare a arsurilor și de acordare a suportului psihologic victimelor implicate în accidentul simulat.

În spatele acestei prestații de acordare a primului ajutor se află ore de instruire teoretică și practică efectuate și cu sprijinul voluntarilor de la Crucea Roșie. Astfel, elevii noștri află și învață despre voluntariat.

Conform legii române, voluntariatul este activitatea de interes public desfășurată din proprie iniţiativă de orice persoană fizică, în folosul altora, fără a primi o compensație materială. Activitatea de voluntariat este reglementata în România prin Legea 195/2001.

Voluntariatul în cadrul Mișcării de Cruce Roșie și Semilună Roșie este o activitate:

  • motivată de consimţământul liber al persoanei care  face voluntariat și nu de dorinţa unui câștig financiar sau material sau de presiuni externe de natura socială, economică sau politică;
  • desfășurată în beneficiul categoriilor și comunităţilor vulnerabile și în concordanţă cu Principiile Fundamentale ale Mișcării Internaţionale de Cruce Roșie și Semilună Roșie (umanitate, imparțialitate, neutralitate, independență, voluntariat, unitate, universalitate);
  • organizată de reprezentanţi recunoscuţi ai Societăţii Naţionale de Cruce Roșie.

Printre voluntarii de azi ai Crucii Roșii Române Botoșani se află și foștii elevi ai școlii noastre care au participat la proiectul ”A ști pentru a trăi!”, ceea ce reprezintă pentru noi, dascălii, metaforic, obiective atinse și competențe formate ale adulților de mâine.

O altă realizare a acestui proiect o reprezintă intervenția promptă și corectă a echipajelor de sanitari pricepuți în situațiile reale de urgență apărute în școala noastră, atunci când, din nefericire, au loc diferite accidente. Deși nu este vorba de o simulare, ei își păstrează calmul și profesionalismul dobândit și ajută colegii aflați în suferință.

Iată ce relatează o elevă aflată în suferință: „Totul s-a petrecut la ora de educație fizică. A fost o zi nu tocmai pe placul meu. Mă aflam în sala de sport când am avut parte de un accident. Făcând o mișcare forțată în prinderea unei mingi, m-am ales cu o entorsă la genunchi. M-am așezat brusc jos, fără voia mea. Durerea cauzată era insuportabilă. Mă simțeam rău și nu puteam să mă mișc. Am beneficiat de ajutorul colegilor mei, care fac parte din echipa «Sanitarii pricepuți». Aceștia mi-au sărit în ajutor. S-au sfătuit și au acționat imediat. Au făcut rost de cele necesare și  mi-au imobilizat piciorul, folosind o atelă și pansamente. Deși nu eram în întregime conștientă, simțeam cum durerea mi se atenua. M-au ajutat să mă deplasez până la mașină, de unde am fost transportată la Urgențe. «Sanitarii pricepuți» au primit laude și aprecieri, atât din partea doctorului, cât și din partea celorlalți, dovedind că sunt un grup unit, solidar, care acționează cu responsabilitate și în cazurile reale. Le sunt recunoscătoare pentru efortul depus!” (O. Alina, elevă în clasa a VIII-a).

Iată ce spun cei aflați în tabăra salvatorilor:

„Cred că înainte de această experiență nu aveam nici o idee legată de bandaje, comprese sau cum se utilizează o trusă de prim ajutor. Chiar cred că aș fi leșinat la o singură picătură de sânge vărsată de o victimă. ”Sanitarii Pricepuți” m-au făcut mai puternică, mai sigură pe mine și m-au învățat ce înseamnă munca în echipă. Mă bucur că am învățat cum să acționez în situații critice, în care cei din jur au nevoie de un «sanitar priceput» în preajmă. Consider acest concurs cea mai frumoasă și interactivă cale de a învăța cum să ne ajutăm semenii!”  (A. Olivia, elevă în clasa a VIII-a).

„Experiența Sanitarii Pricepuți a reprezentat pentru mine cel mai bun mod de învățare prin combinarea muncii cu relaxarea. E greu să vorbesc la persoana întâi singular în această situație, pentru că toate încercările de care am avut parte în cadrul acestui proiect le-am trăit împreună cu echipajul. În toate momentele am fost uniți. Toți pentru unul și unul pentru toți!
Consider că această experiență a contribuit și la viitoarea mea viață ca adult deoarece voi putea rezolva cu mai mult curaj problemele care se vor ivi și nu voi mai avea temeri cauzate de neprevăzut!” ( M. Georgiana, elevă în clasa a VIII-a).

„Sanitarii Pricepuți pentru mine a reprezentat o metodă de a-i ajuta pe oamenii din jur în caz de vreo problemă. Acesta nu este un concurs în care cea mai bună echipă câștigă, ci reprezintă de fapt un test în care se dovedește care echipă este pregătită să dea o mână de ajutor. Decât să vezi pe cineva rănit, care se luptă să trăiască, așteptând să vină Ambulanța, mai bine intervii și ai șansa să salvezi o viață!
Prin aceste activități am învățat să ne (auto)cunoaștem mai bine și să comunicăm mai bine cu cei din jurul nostru.” ( P. Andrei, elev din clasa a VII-a).

Proiectul educativ „A ști pentru a trăi!” este privit de elevi ca o oportunitatea de dezvoltare personală, o modalitate interactivă de a învăța acordarea primului ajutor medical, o cale de a discerne dacă o situație este sau nu o situație de urgență, o provocare de învăța lucrul în echipă, o experiență care te pregătește pentru viață, devenind mai puternic, mai responsabil, mai sigur pe propriile forțe, și de ce nu, o ocazie de a defini un alt model de ideal educațional.

Bibliografie
• Macavei Elena – Pedagogie. Teoria educației, editura Aramis
• Psihopedagogie – Universitatea Al. I. Cuza Iași
• Manual European de Prim Ajutor – București 2012
• www.crucearosie.ro

 

prof. Mirela Liliana Antoche

Școala Gimnazială Nr. 6 Grigore Antipa, Botoșani (Botoşani) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mirela.antoche

Articole asemănătoare