Violența la adolescenți

Violența fizică este prezentă în școli, în casele oamenilor .Violența verbală se găsește peste tot, pe rețelele de socializare sau chiar la elevii de școală primară. Cele mai multe violențe petrecute în mediul școlar sunt lovirile, motivele acestora sunt neimportante  și nu justifică acest comportament. Un alt tip de violență este bullying-ul care presupune  intimidare, umilire. Bullying-ul este considerat o formă de violență fizică și psihologică. Există copii care trăiesc acasă într-o atmosferă cu violențe, alcool, lipsa afecțiunii și atenției părinților. Un  copil care are o relație bună acasă cu părinții niciodată nu va avea rolul de agresor într-un grup. Inteligența emoțională este calitatea care elimină bullying-ul din viața copiilor.

Cu cât copilul are mai multă încredere în sine, cu atât  este mai puțin afectat emoțional. Violența nu trebuie tolerată, pentru că generează la rândul ei violență.

Unii copii practică violența întrucât au fost martorii unor acte de violență acasă, vizionează filme violente la televizor, jocuri la calculator care conțin violență. Violența în rândul copiilor se mai poate datora și lipsei unor părinți care să le ofere afecțiune și atenție. Din cauza lipsei de afecțiune, copiii se simt goi pe dinăuntru, nu au  încredere în sine iar pasul până la un comportament violent este doar o chestiune de timp.

Pentru a reuși să-și controleze accesele de furie și violență, copilul are nevoie de îndrumarea și supravegherea unui specialist. Viețuirea într-o familie cu un singur părinte sau  absența unui tată poate determina o stare de agresivitate care poate să determine consumul  de consumul de alcool și droguri. Pentru a putea să venim în ajutorul acestor copii, trebuie să găsim cauzele și, împreună cu un specialist, să găsim căi care duc la eliminarea agresiunii.

Un factor important care poate influența comportamentul agresiv la copii este atât sărăcia și nivelul scăzut de trai, precum și consumul de alcool în familie. Deși partea masculină este mai predispusă la agresiuni  fizice, în ultimii ani, violența comisă de femei este din ce în ce mai frecventă. În școlile de la oraș sunt raportate mai multe  incidente violente decât în școlile rurale. Elevii care au rezultate slabe pe parcursul anilor de gimnaziu prezintă un risc mai crescut de comportament agresiv în timpul liceului. Ei nu se gândesc la consecințele pe termen lung atunci când comit un act de violență. În mediul școlar agresivitatea se manifestă prin intimidare, atac fizic, răspândire de zvonuri false și dăunătoare, porecle, glume dure, umilire.

Familia și școala trebuie să formeze o echipă în scopul de a educa un comportament anti-bullying. Un rol important îl are și prezența unui psiholog școlar care poate evalua dar și remedia probleme identificate  atât la victimă cât și la agresor. Trebuie să fim atenți la reacțiile copiilor încă din copilărie  întrucât lipsa de acasă pe perioade lungi nu este benefica copiilor .Vedem uneori ,noaptea cum orașul e plin de  grupuri de copii de 14-15 ani, iar părinți indiferenți care nu știu pe unde umblă copilul lor. Responsabilitatea este a părinților de a controla  activitățile  si comportamentul copiilor.

Bibliografie

– Institutul de Științe ale Educației, UNICEF – „Violența în școală”, București, 2005
– Ferreol, Gilles, Adrian, Neculau – Violența. Aspecte psihosociale, Iași, Editura Polirom, 2003

 

prof. Adriana Ioana Golda

Liceul Tehnologic Crișan, Crișcior (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adriana.golda

Articole asemănătoare