Utilizarea tablelor inteligente

Din ce în ce mai multe școli din România (și nu numai) sunt dotate cu table inteligente. Opiniile profesorilor care utilizează aceste table sunt amestecate: majoritatea au o părere buna, dar exită și un număr semnificativ de profesori care le critică. De aceea, în acest articol încerc să fac o analiză cât mai obiectivă a utilității acestor table inteligente.

Tablele inteligente ne permit să afișăm imagini sau filme pe care nu le putem prezenta pe o tablă clasică. La o oră de biologie, putem afișa o imagine sau un film cu girafa sau ce alt viețuitor avem de studiat în acel moment, la o oră de geografie putem să accesăm Google Maps și să mărim zona care ne interesează, sau putem folosi aplicații interactive la materiile la care există asemenea aplicații și lista exemplelor ar putea continua. Din acest punct de vedere, am putea spune că e un avantaj.

Totuși există și profesori care le critică și vom analiza pe rând aceste critici ale lor. O primă categorie de profesori critică tablele inteligente este cea a profesorilor pe care nu i-a învățat nimeni să le folosească și de aceea cred că e important ca în paralel cu achiziția acestor table să existe și niște cursuri de formare pentru profesorii care trebuie să lucreze cu ele pentru a elimina acest gen de probleme.

O categorie mult mai răspândită este a celor care își fac prezentări tip Power Point în care scriu toată lecția și apoi afișează aceste prezentări în timpul orei. Acest gen de prezentări au defectul de a fi groaznic de plictisitoare pentru elevi și de aceea constatăm că la sfârșitul orei, aceștia fie nu rețin nimic, fie rețin doar detalii nesemnificative (de exemplu culoarea slide-urilor).

Eu evit total să folosesc prezentările, dar pentru cei care din anumite motive preferă acestă formă de expunere, sugestia este să nu mai pună toată lecția în prezentare ci să se limiteze la câteva slide-uri cu imagini suport și idei principale, iar restul lecției să îl expună oral.

O idee și mai bună este să folosiți aplicații interactive, care să atragă atenția elevilor.

Dacă predați o materie STEM, puteți folosi laboratoarele virtuale care se găsesc la phet.colorado.edu/en/simulations/filter, vascak.cz/physicsanimations.php?l=ro, walter-fendt.de/html5/phro/ și pe alte site-uri de specialitate. Puteți inclusiv să vă creați propriile aplicații interactive pe learningapps.org sau pe alte platforme specializate. Acest lucru este valabil pentru toate materiile.

De asemenea, filmele educative de pe diferite platforme pot aduce un plus pentru lecțiile dumneavoastră și am văzut ca există asemenea filme toate materiile. În felul acesta putem evita plictiseala produsă de prezentările Power Point și îi putem menține pe elevi implicați în actul didactic.

Există și situații în care tabla clasică este încă mai bună decât tabla inteligentă. O astfel de situație este rezolvarea de probleme. Tabla inteligentă are o suprafață limitată pe care putem să scriem și de aceea nu încape toată rezolvarea problemei. În schimb, o tablă clasică de dimensiuni mari ne poate oferi spațiul necesar pentru acest lucru.

Același lucru este valabil și când trebuie să demonstrăm o teoremă în fața elevilor și în general, în situațiile în care trebuie să scriem mult pe tablă. Soluția este să avem în clasă două table (una smart și una clasică) și să le folosim pe rând, în funcție de necesități.

O soluție pentru viitor ar fi ca producătorii de table inteligente să ofere și modele de dimensiuni mai mari, pe care să te poți desfășura ca pe o tablă normală.

În concluzie, putem spune ca utilizarea tablelor inteligente este de un real folos în procesul educativ, iar pentru problemele care mai apar uneori există soluții care ne permit să le depășim.

Bibliografie
1. N. Davidovitch, R. Yavich, „The Effect of Smart Boards on the Cognition and Motivation of Students”, Higher Education Studies; Vol. 7, No. 1; 2017
2. O. Korkmaz, I. Cakil, „Teachers’ difficulties about using smart boards”, Procedia – Social and Behavioral Sciences 83, 2013
3. F. Bıçak, „Investigation of the views of teachers toward the use of smart boards in the teaching and learning process”, Journal of Pedagogical Research, 3(1), 2019
4. S. Aktas, A. Aydin, „The effect of the smart board usage in science and technology lessons”, Eurasian Journal of Educational Research, 64,  2016

 

prof. Bogdan Gherasim

Colegiul Național Ion Neculce (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/bogdan.gherasim

Articole asemănătoare