Terapii și activități asistate de animale. Program bazat pe activități asistate de animale – studiu de caz

Terapia asistată de animale este termenul care pare a se fi impus în ultimii ani în literatura de specialitate pentru a defini “o intervenție direcționată, cu scop bine definit, în care un animal care întrunește anumite criterii este parte integrantă a unui proces de tratament” (Delta Society, 2005; Rusu, 2008 ). Pet Partners (fosta Delta Society), cea mai mare organizație din Statele Unite ce oferă programe formative și certificări în acest domeniu, face astfel distincția între „terapie asistată de animale (TAA)” și „activități asistate de animale (AAA)”, ultimele fiind definite ca activități cu animale cu rol predominant recreațional, educațional și/sau terapeutic de îmbunătățire a calității vieții umane, fără însă ca acestea să aibă un scop bine definit, fără să se cuantifice în vreun fel rezultatele interacțiunilor cu animalul și fără să existe necesitatea prezenței unor profesioniști în domeniul sănătății (Delta Society, 2005).

Studiu de caz. Introducere

Andrei este elev în școala noastră, are serioase întârzieri în învățare. Ciclul primar a fost încadrat în Școala Gimnazială „A”, dar a întâmpinat diferite probleme de învățare, a rămas repetent in clasa a V-a după care a fost reorientat spre Centrul Școlar de Educație Incluzivă.

Are 13 ani, el este în clasa a V-a. El are dislexie și deficiente intelectuale legate de abilitățile de lectură, recunoașterea sunetelor și a literelor, ortografia și scrisul. Întâmpină probleme de concentrare, când primește o sarcină de lucru are nevoie de support si sprijin pentru rezolvarea ei iar timpul de rezolvare este mai lung, întâmpină dificultăți de relaționare si colabora cu colegii și cu profesorii. Logopedul crede că Andrei poate fi ajutat în îmbunătățirea abilităților de lectură privind corectitudinea, fluența și înțelegerea conținuturilor, ca și asocierea dintre litere și sunete atunci când citește, prin folosirea interacțiunii cu un animal care să îl ajute sa conștientizeze toate aceste lucruri. Andrei interacționează rar cu colegii, este destul de izolat și singuratic, ii lipseste motivatia si interesul pentru activitatile școlare deoarece are probleme în înțelegerea sarcinilor care i se dau. Andrei este institutionalizat (CTF. Tompa) inca de la varsta de 7 ani. El interacționează cu educatorii si personalul angajat la DGASPC și cooperează când se lucrează cu el individual, dar are tendința de a evita întrebările sau răspunsurile lui sunt foarte scurte. Reprezentantii DGASPC-ului apeleaza deseori la cadrele didactice atunci cand au de intocmit chestionare care vizeaza informatii despre elev, lucrand cu el individual si incercand sa-I captam atentia pentru a putea obtine informatii si opinii din partea lui. Andrei iubește foarte mult animalele și indrăgește să aibă grijă de ele. La CTF Tompa detine un caine, de care este responsabil, acesta il hraneste si timpul liber si-l petrece in compania lui. Andrei a fost evaluat inițial la lectură folosind povestirea Dumbrava minunata de M. Sadoveanu, Din lumea celor care nu cuvanta de E. Garleanu. Textele din carte se referă la povestiri din lumea animalelor. Au fost mai multe greșeli pe care le-a făcut Andrei în timpul evaluării inițiale.

Obiective cheie și beneficii ale sesiunii/ programului

1. Cognitive- Cititul în limba română (el are dificultăți în a citi și de a face legătura dintre grafeme și foneme ca și în corelarea sunetelor cu literele, precum și înțelegerea textului pentru a decodifica mesajul unui text.
2. Psihologice- Imbunătățirea capacitatii de memorare si concentrare (are probleme în înțelegerea înțelesului cuvintelor și la scris).
3. Emoționale- ridicarea gradului de a rezolva sarcinile singur (să ducă la bun sfârșit sarcinile de lucru și să ia decizii singur)

Această sesiune are beneficii cognitive, psihologice și emoționale.

Selectarea animalului, planificarea și pregătirea

Profesorul-educator împreună cu logopedul s-au gândit la cel mai potrivit animal cu care Andrei ar putea interacționa pentru a-l ajuta sa-și îmbunătățească abilitățile de lectură și scris, iar decizia comună a fost să se folosească un iepure.

Iepurele școlii, Iepurilă, care a fost îmblânzit are o bună relație cu copiii, deoarece a mai fost folosit și în alte activități ale școlii cu clase de elevi sau individual, in programul Scoala Atfel elevii claselor primare si gimnaziale aveau sarcini de îngrijire a iepurașului: hrana, plimbat, joc in gradina senzoriala. Iepurilă fost pregătit pentru sesiunea de lectură cu Andrei. A fost desensibilizat printr-o expunere treptată la mediul din școală și prin participarea la diferite ore pe diferite obiecte cu copii.

După evaluarea inițială, Andrei a fost introdus în grupul țintă al programului de Intervenție Asistata de Animale. Echipa din școală (logopedul si profesorul-educator) a decis să facă 10 lecții de citire cu Andrei folosind iepurele. La prima lecție, Andrei a făcut cunoștință cu Iepurilă, și s-a familiarizat cu el. El a observat comportamentul iepurelui, înfățișarea și i s-a dat voie să-l hrănească și să se joace cu el. Apoi I s-a spus ca Iepurila va fi însoțitorul lui în timpul orelor de lectură. I s-a prezentat apoi materialul de citit – povestirea Dumbrava minunata de M. Sadoveanu.

A fost pregătit un plan de lecție  incluzând activități care să fie corelate cu obiectivele cheie, stabilite la începutul programului, acestea incluzînd cititul cu iepurele, identificarea sunetelor și literelor, recunoașterea consoanelor și vocalelor, recunoașterea diferitelor sunete, grupuri de sunete/ litere, creșterea independenței de acțiune, și luarea de decizii cu ajutorul iepurelui și facilitatorului.

O fișă de evaluare a riscurilor a fost pregătită iar reprezentantii legali au luat la cunostinta. Cabinetul de logopedie a fost pregatit pentru majoritatea orelor. Iepurele a fost adus într-o cusca speciala și un covoraș absorbant pentru animale de companie a fost pus și în cușcă și pe podea pentru a fi așezat iepurele când va fi scos . Un recipient cu apă a fost atașat de zăbrelele cuștii pentru ca iepurele să poată bea când are nevoie. Doua cutii: una mare si una mica  au fost plasați lângă cușcă. O tabla magnetic cu litere a fost așezate pe masă pentru a fi folosita mai târziu pe parcursul sesiunii. Ușa cuștii a fost deschisă astfel încât Andrei să poată lua iepurele și să ajungă la el.

Înainte de începerea activității, iepurele a fost periat pentru a i se înlătura excesul de păr iar podeaua cuștii a fost curățată. Iepurele a fost examinat pentru a i se stabili starea de sănătate și pentru a elimina orice sursă de stres astfel încât iepurele să nu se simtă amenințat ca să nu zgârie copilul sau să-l muște. El a fost de asemenea hrănit înainte. Facilitatorul i-a urat bun venit lui Andrei. Băiatul știa că va lucra cu iepurele din nou și era foarte nerăbdător.

Activități și metodologie

Andrei a fost întrebat de către logoped despre starea lui emoțională. Andrei a spus că era fericit să fie acolo și că de abia așteaptă să îl vadă din nou pe Iepurilă. Iepurele a fost adus în clasă în cușca lui care a fost plasată în fața băiatului pe bancă. Andrei a fost încurajat să imite mișcările iepurelui, ceea ce băiatului I s-a părut foarte amuzant. Facilitatorul a scos iepurele din cușcă arătându-i lui Andrei cum să umble cu el. Băiatului i s-a dat voie să mângâie iepurele și apoi sa-l ia în brațe cu delicatețe. A fost din nou întrebat cum se simte și ce simte față de iepure. Andrei a spus că iepurele este moale și blând și că îi place.

Andrei a fost anunțat de facilitator că este timpul să înceapă lectura și i s-a reamintit fragmentul din povestire pe care Andrei deja îl citise, cu greșelile aferente, în sesiunea anterioară. A fost întrebat dacă își mai amintește ceva din text, personaje, acțiuni, etc. Apoi i s-a cerut să citească iar textul iepurelui care-l va asculta cu atenție. Numărul de greșeli de citire a fost notat pe grafic comparativ cu rezultatele evaluării inițiale și cele ale primei sesiuni. Ori de câte ori băiatul citea greșit un cuvânt era încurajat să se corecteze singur. Pe o tăbliță, Andrei  primea câte o față zâmbitoare de iepure de câte ori se corecta singur.

După ce a terminat de citit și a fost apreciat pentru progresul său, lui Andrei i s-au dat niște jetoane cu litere. După ce băiatul a recunoscut literele, a fost încurajat să găsească în text cuvinte în limba română cu acele litere. Andrei a găsit literele și le-a citit. Cuvintele erau cele citite greșit de Andrei mai înainte. Apoi lui Andrei i s-a cerut sa identifice cuvintele cu vocală inițială și pe cele cu consoană. El a pus cuvintele cu vocale în cutia mare și pe cele cu consoană în cutia mica.

Andrei a primit apoi o fișă cu informații despre iepuraş: nume, greutate, lungime, orele de masă, mâncarea folosită, cantitatea de apă utilizată pentru recipient. I s-a cerut să citească informațiile de pe fișă, apoi să-I pregătească iepurelui exact cantitățile scrise pe fișă. El a umplut recipientul cu apă măsurând cantitatea cu un alt recipient gradat. A pregătit bucățile de morcov cerute cu ajutorul facilitatorului care a tăiat morcovul după cele spuse de băiat. A numărat bucățile de morcov și i le-a dat iepurelui.

Andrei a avut apoi voie să mângâie iepurele și să se joace cu el pe podea. Apoi băiatul și facilitatorul sau dus în grădina școlii pentru a curăța cușca.

După aceea, Andrei a fost felicitat de cât de bine s-a descurcat pe durata sesiunii, a fost întrebat din nou cum se simte și dacă i-ar mai plăcea să lucreze cu iepurele la lectură sau la alte obiecte. Andrei a răspuns pozitiv, spunându-i că de abia așteaptă asta. S-a spălat pe mâini și s-a dus la el în clasă.

Rezultatele studiului

Pentru evidențierea progresului, au fost vizate următoarele repere: 1. Corectitudinea citirii, 2. Îmbunătățirea memoriei, 3. Creșterea independenței de acțiune.

Andrei a făcut progrese comparativ cu sesiunile anterioare la toate obiectivele cheie. Îmbunătățirea a fost de 20% față de sesiunea anterioară. Acest lucru înseamnă un progres constant care aveau să decidă următorii pași care vor fi urmați.

Corectitudinea citirii. Deși Andrei a făcut greșeli de citire, el a înregistrat un progres față de sesiunea anterioară. Dacă la evaluarea inițială a înregistrat 30 de cuvinte citite greșit din 100 din paragraful dat din povestire, la prima sesiune greșelile au fost doar 20 și în sesiunea a doua doar 10 cuvinte au fost citite greșit. După terminarea sarcinilor de lucru privind scris-cititul din cadrul sesiunii a doua, Andrei a putut scrie și citi corect 8 din 10 cuvinte pe care le citise greșit mai înainte. Acest lucru înseamnă că Andrei poate merge mai departe cu sesiunile de citire cu următoarele paragrafe din povestire. Andrei s-a simțit relaxat, zâmbitor și dornic să facă progrese în cadrul activităților de lectură cu iepurele, deoarece interacțiunea cu animalul i-a oferit o susținere fără a fi judecat pentru greșelile sale și nici nu s-a simțit atît de rușinat atunci când a făcut greșelile ca atunci când citea în fața clasei și colegilor.

Îmbunătățirea memoriei și retenția. După ce a citit textul lui Andrei I s-a cerut să recunoască sunete și litere și să le coreleze pentru a deveni mai conștient de sensul și ortografia cuvintelor și să-și amintească mai ușor când le va întâlni din nou. El a operat cu termini precum vocale și consoane, exersând recunoașterea lor în cuvinte diferite. El a recunoscut 7 din cele 10 vocale sau consoane inițiale din cuvintele date și a greșit trei dintre ele.

Creșterea independenței de acțiune. Lui Andrei i s-a cerut să citească informațiile de pe fișa despre caracteristicile corporale ale iepurelui și dieta lui. După aceea el a avut libertatea să pregătească iepurelui cantitatea potrivită de hrană și apă umplând recipientul și măsurând lichidul si numărând bucățile de morcov. Apoi el a fost încurajat sî meargă afară să curețe cușca iepurelui. Acest lucru l-a făcut să se simtă mândru și mult mai interesat în a se angaja în activități, deoarece I s-a permis să ia propriile decizii.

Concluzii

Se poate observa că obiectivele cheie pentru Andrei s-au îmbunătățit ȋn timpul celei de a doua sesiuni. La începutul sesiunii el a citit gresit 10 cuvinte comparativ cu 30 la evaluarea initială, deci progresul a fost de 20 de cuvinte . După ce a exersat citirea cuvintelor, ortografia și scrisul, el a făcut un progres de 80% pe sesiune deoarece a reușit să citească corect din nou 8 din 10 cuvinte. Progresul și observarea activităților care au fost lucrate cu Andrei au fost folosite în planificarea următoarelor sesiuni. Andrei urma a fi evaluat și fără iepure în cadrul clasei lui pentru a se observa îmbunătățirile in citire și ȋn ce privește răspunsul emoțional.

Evaluare și recomandări

Facilitatorul a fost mulțumit de faptul cum Andrei a colaborat în ducerea la bun sfârșit a sarcinilor de lucru ale sesiunii. El a fost interesat să facă tot ce putea și a rămas concentrate asupra sarcinilor pe tot parcursul sesiunii, fapt care nu se întâmplase anterior în clasă. Prin repetarea și conștientizarea ortografiei cuvintelor, pronunției și înțelesului el si-a îmbunătățit remarcabil fluența în lecturarea textului. Deși facilitatorul a fost puțin preocupat de faptul că iepurele ar putea distrage atenția lui Andrei cu mișcările lui și că băiatul ar putea să dorească mai mult să se joace cu iepurele decât sa facă sarcinile de lucru, dar acest lucru nu s-a întâmplat și chiar și atunci când Andrei a dorit să se joace și să interacționeze cu animalul, acest lucru a fost un pozitiv din partea lui deoarece s-a simțit mai relaxat și nu a perceput activitățile de învățare ca pe o povară sau constrângere El a fost preocupat doar să-și ducă la bun sfârșit sarcinile de lucru cu mai multă corectitudine pentru a fi apreciat și să aibă voie să se joace cu animalul și să aibă grijă de el , deci dorința lui de a se implica social a crescut. Progresul lui a putut fi observat și înregistrat  astfel pot fi planificate activități în următoarele sesiuni pentru a atinge obiectivele cheie.

Bibliografie

1. Coord. Rusu A.S., (2017). Interactiunile asistate de animale. De la cunostinte interdisciplinare la practica, Ed. Presa Universitara Clujeana.
2. Rusu, A. S. (2008). Conceptualizarea legăturii om-animal. Fundamentare teoretică a terapiei asistate de animale. in Rusu, A. S. (coord.) Interacţiunea om-animal. Elemente de etologie aplicată şi terapie asistată de animale (pp.9-26). Cluj: Presa Universitară Clujeană
3. ***Ghid pentru integrarea animalelor in educatie (2017). Proiect Erasmus+
4. ***http://hipoterapie.blogspot.com/

 

prof. Angela Băncilă

Centrul Școlar de Educație Incluzivă, Sighetu Marmației (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/angela.bancila

Articole asemănătoare