Studiul național privind integrarea proiectelor eTwinning în Curriculumul Național pentru învățământul gimnazial în anul școlar 2023-2024 a pornint de la un sondaj inițiat de membrii grupului eTwinning Together for Student Progress and Success/ Împreună pentru Progresul și Succesul Elevilor school-education.ec.europa.eu/en/group/together-student-progress-and-success. Acesta s-a adresat cadrelor didactice din România care au implementat cel puțin un proiect eTwinning în anul școlar 2023-2024, cu elevi înscriși în învățământul gimnazial (clasele V-VIII).
Scopul sondajului a fost de a identifica și promova abordări didactice inovatoare pentru dezvoltarea competențelor-cheie ale viitorului absolvent de gimnaziu, prin intermediul schimbului de experiență, bune practici și resurse digitale.
La acest sondaj au răspuns profesori eTwinning din 23 de județe.
Astfel, 72% dintre respondenți au menționat faptul că au implementat în anul 2023-2024 cel puțin un proiect eTwinning, implicând elevii în planificarea proiectului și în procesul de luare a deciziilor. Au implicat elevii în procesul de luare a deciziilor (96%)și au implementat cel puțin un proiect eTwinning.
În cadrul proiectelor eTwinning, au fost dezvoltate competențe prin intermediul proiectelor eTwinning astfel: competenţă de citire, scriere şi înţelegere a mesajului (48%); competenţă în multilingvism(85%); competenţă antreprenorială (40%); competenţă matematică şi competenţă în ştiinţe, tehnologie şi inginerie (38%); competenţă digitală, inclusiv de siguranţă pe internet şi securitate cibernetică (87%); competenţă personală, socială şi de a învăţa să înveţi (65%); competenţă civică, juridică şi de protejare a mediului (44%); competenţă de sensibilizare şi exprimare culturală (81%).
De asemenea Limba şi literatura română este o disciplină complexă, care cuprinde, în manieră integrată trei componente. Acestea au fost aplicate în cadrul proiectelor eTwinning astfel: componenta lingvistică, aparţinând ştiinţelor limbii, care asigură uzul corect și eficient al limbii (73%) componenta interrelaţională, aparţinând ştiinţelor comunicării (85%), componenta estetică şi culturală, aparţinând literaturii ca artă a cuvântului (69%).
La planificarea, implementarea, evaluarea și prezentarea către public a unui proiect eTwinning au fost folosite următoarele grade de integrare: intradisciplinar (18%), multidisciplinar (76%), interdisciplinar (23%), transcdisciplinar (84%).
Acțiunea eTwinning este un program educaţional care pune la dispoziţia profesorilor din Europa un spaţiu online, o platformă prin care să se dezvolte parteneriate şcolare, sunt o cale spre o abordare europeană a parcursurilor didactice şi spre o mai uşoară integrare într-o societate înclinată spre tehnologie.
Se recomandă predarea modernă și este important să înţelegem cum profesori din alte ţări abordează anumite conţinuri, cum se pot forma anumite competenţe prin colaborare şi
cooperare.