Studiu: Impactul activităților outdoor asupra elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES)

În ultimele decenii, interesul pentru impactul activităților în aer liber asupra dezvoltării copiilor a crescut semnificativ. Elevii cu cerințe educative speciale (CES) reprezintă un grup deosebit de vulnerabil, pentru care mediul educațional tradițional poate fi adesea insuficient sau inadecvat. Acești elevi, cu diverse dificultăți de învățare, tulburări comportamentale sau de dezvoltare, pot beneficia în mod deosebit de pe urma activităților outdoor. Acest studiu explorează beneficiile acestor activități și impactul lor asupra dezvoltării fizice, mentale și sociale a elevilor cu CES.

Metodologie

Studiul a fost realizat pe o perioadă de șase luni, implicând un grup de 30 de elevi cu CES cu vârste cuprinse între 7 și 14 ani. Participanții au fost selectați din trei școli diferite și au fost împărțiți în două grupuri: un grup de intervenție, care a participat la activități outdoor săptămânal, și un grup de control, care a continuat activitățile educaționale obișnuite în interior. Activitățile outdoor au inclus drumeții, jocuri de echipă, grădinărit și observație naturală. Evaluările au fost realizate folosind chestionare standardizate, interviuri cu profesori și părinți, și observații directe.

Rezultate

1. Îmbunătățirea sănătății fizice
• Activitate fizică crescută: Elevii din grupul de intervenție au arătat o creștere semnificativă a nivelului de activitate fizică. Participarea regulată la drumeții și jocuri de echipă a contribuit la îmbunătățirea condiției fizice generale, coordonării și echilibrului.
• Sănătate generală: Părinții au raportat o frecvență redusă a problemelor de sănătate minoră, cum ar fi răcelile și infecțiile, în rândul copiilor care au participat la activitățile outdoor.

2. Beneficii mentale și emoționale
• Reducerea stresului și anxietății: Contactul cu natura și activitățile fizice au avut un efect calmant asupra elevilor. Chestionarele privind nivelurile de stres și anxietate au indicat o reducere semnificativă a acestor simptome în grupul de intervenție comparativ cu grupul de control.
• Îmbunătățirea atenției și concentrării: Activitățile în aer liber au dus la îmbunătățiri notabile în atenția și capacitatea de concentrare a elevilor, aspecte esențiale pentru performanța academică.

3. Dezvoltarea abilităților sociale
• Interacțiuni sociale pozitive: Activitățile de grup în aer liber au favorizat cooperarea și colaborarea între elevi. Observațiile au arătat că elevii au dezvoltat abilități de comunicare și relaționare mai bune, fiind mai dispuși să colaboreze și să ajute colegii.
• Îmbunătățirea încrederii de sine: Participarea la activități care presupun depășirea unor provocări (ex. drumeții dificile) a crescut încrederea în sine a elevilor, aceștia arătând mai multă inițiativă și independență.

4. Impact asupra performanței academice
• Motivație și angajament: Elevii din grupul de intervenție au arătat un nivel crescut de motivație și angajament față de activitățile școlare. Profesorii au raportat o participare mai activă la lecții și o atitudine pozitivă față de învățare.
• Îmbunătățirea performanțelor școlare: Testele academice periodice au arătat o îmbunătățire modestă, dar semnificativă, în rezultatele școlare ale elevilor din grupul de intervenție comparativ cu grupul de control.

Discuții și concluzii

Rezultatele acestui studiu subliniază beneficiile considerabile ale activităților outdoor pentru elevii cu CES. Aceste activități nu numai că îmbunătățesc sănătatea fizică și mentală a elevilor, dar contribuie și la dezvoltarea abilităților sociale și la creșterea performanței academice. Contactul regulat cu natura și implicarea în activități fizice și sociale variate creează un mediu de învățare mai holistic și mai incluziv.

Pentru a maximiza aceste beneficii, se recomandă integrarea regulată a activităților outdoor în curriculum-ul școlar pentru elevii cu CES. Profesorii și educatorii ar trebui să fie instruiți în planificarea și implementarea acestor activități, asigurându-se că ele sunt adaptate nevoilor și capacităților fiecărui elev.

În concluzie, activitățile outdoor reprezintă o resursă valoroasă pentru educația elevilor cu cerințe educative speciale, contribuind la o dezvoltare echilibrată și armonioasă a acestora. Continuarea cercetărilor în acest domeniu este esențială pentru a înțelege pe deplin potențialul acestor intervenții și pentru a le optimiza în beneficiul elevilor.

Bibliografie
1. Richard Louv: Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder
2. David Sobel: Children’s Special Places: Exploring the Role of Forts, Dens, and Bush Houses in Middle Childhood
3. Ken Gilbertson, Timothy Bates, Terry E. Williams, Matthew W. VanderWoude: Outdoor Education: Methods and Strategies

 

prof. Ramona Budihală

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Sf. Vasile, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ramona.budihala

Articole asemănătoare