Studiu de caz privind importanța utilizării platformelor de învățare în dezvoltarea formatului blended-learning

Învățarea este un proces de modificare relativ permanentă a comportamentelor, cognițiilor sau emoțiilor unui subiect, pe baza observațiilor și experiențelor succesive pe care le parcurge acesta într-o anumită perioadă de timp. Leontiev spunea că învățarea e „procesul dobândirii experienței individuale de comportare”. Adică, datorită învățării nu se acumulează numai informație, ci se formează gândirea, sentimentele, voința – personalitatea. Tot ceea ce nu este înnăscut este învățat, se formează în experiența cu mediul social și cel natural. Perioada actuală a oferit sistemului educațional românesc noi dimensiuni prin introducerea platformelor educaționale, a aplicațiilor online, a RED-urilor.

Crearea și publicarea de resurse educaționale contribuie și la dezvoltarea profesională și personală a autorilor lor. Un profesor ce este și creator de resurse este un profesor mai bun. Orice resursă de învățare este deschisă dacă este disponibilă într-un format accesibil și sub o licență liberă, adică una ce permite accesul gratuit, utilizarea, adaptarea si redistribuirea de către alte persoane cu restricții limitate sau fără restricții.

Din experiență personală, informațiile provenite prin intermediul aplicațiilor educaționale sunt prețioase și utile pentru că schimbă radical abordările tradiționale ale educației și pregătirii pretutindeni în lume, deoarece dezvoltarea sistemelor de tehnologia informației și a comunicării înseamnă alocarea de timp și resurse care, pe termen lung, se transformă în beneficii importante atât pentru unitatea de învățământ, cât și pentru formabil/educabil, indiferent de vârsta cronologică a acestuia.

Instruirea combinativă (Blended Learning) este forma de instruire în care metodele tradiționale de instruire sunt combinate cu cele care utilizează tehnologia. Beneficiile  aduse de utilizarea blended-learning-ului, atât în instituții educaționale (școli, universități), cât și în companii, sunt numeroase, astfel că dezvoltarea creativității copiilor, cunoștințele dobândite sunt pe termen lung, studiul putând avea loc de acasă sau oriunde, în orice moment al zilei, creșterea eficienței de învățare prin implementarea unor metode moderne, ca de exemplu cursuri în format audio-video, experimentare prin simulări, jocuri, creșterea abilităților de comunicare între elevi și de muncă în echipă, testarea elevilor se poate face într-un mod centralizat, periodic, prin rapoarte  și statistici generate automat de către computer.

În acest sens, DigitalEdu.ro, eTwining.ro, Twinkl, ScoalaIntuitext.ro, LMS JA Learn (JA Romania) etc, au furnizat accesarea facilă a informațiilor și au permis  totodată atingerea tuturor obiectivelor propuse.

În anul școlar 2021-2022, am realizat pe platforma eTwinning proiecte educaționale interactive, al căror interes s-a concretizat în materiale didactice autentice, puse la dispoziția tuturor cadrelor didactice implicate în derularea proiectelor. Elevii cu care am lucrat în cadrul proiectului au realizat  fotografii, colaje, inscripționarea unui tricou cu mesaje specifice temei.

Un alt proiect educațional pe care l-am derulat împreună cu elevii  a fost pe platforma LMS JA Learn (JA Romania). Am realizat un set de activitati cu materiale de pe aceasta platforma, in cadrul disciplinei Dezvoltare personala. Lectiile desfasurate au fost urmatoarele: Comunitatea, Ce sa fie magazinul gol?, Construirea unei comunitati, Angajatii si impozitele, Cum circula banii.

Așadar folosirea metodelor didactice interactive produce un demers didactic captivant, motivant, benefic și pentru profesori și pentru elevi, atât pe plan social, cât și cognitiv. Profesorii constructiviști sunt cei care mediază între învățarea curentă și nevoile emergente ale elevilor lor. De asemenea, oferă elevului flexibilitate în gândire, dar și în ceea ce privește organizarea timpului de lucru, ajută elevii să se concentreze pe tot parcursul lecției, crește interesul elevilor pentru lecție, îi încurajează spre munca individuală, dar și pentru munca pe grupe.

În concluzie, platformele educaționale deschise creează un impact major privind calitatea învățământului contribuind în mod corespunzător la modernizarea și alinierea obiectivelor și programelor învățământului românesc la cel european. Rezultatele obținute prin aceste analize se pot valorifica prin implementarea de proiecte și programe în scopul creșterii eficienței și calității învățământului românesc la standarde europene. Prin urmare, utilitatea folosirii acestor platforme educaționale deschise și manifestarea interesului acestora pentru folosirea lor în lecții cu scopul de a crește eficiența și valoarea demersului didactic contribuie și la formatul blended-learning.

Bibliografie
1. Cucoș, C. (2016), Pedagogie, Editura Polirom, Iași
2. Ionescu, M., Radu, I., (2004), Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj Napoca

Resurse web
1. www.wikipedia.ro
2. www.wordwall.ro
3. www.twinkl.ro
4. https://digitaledu.ro

 

prof. Olimpia Jagura

Școala Gimnazială Nr. 37, Constanța (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/olimpia.jagura

Articole asemănătoare