Școala online la gimnaziu – avantaje și dezavantaje

Trăim niște vremuri în care, vrem sau nu, tehnologia este tot mai prezentă în viața noastră. Nu se mai poate nega, de asemenea, faptul că generațiile actuale sunt identificate cu era internetului. În calitate de dirigintă la o clasă de a VIII-a și profesor de matematică, am discutat cu elevii pe tema școlii online – avantaje și dezavantaje.
În acest text, voi reda câteva opinii personale ale elevilor mei, dar și câteva idei concretizate în avantaje și dezavantaje, pe care le-am dedus în urma activității cu elevii sau au fost evidențiate de specialiști, profesori sau părinți.

Elev 1
Avantaje: „putem să ne vedem în continuare cu colegii pe Zoom, să învățăm, chiar dacă stăm acasă”
Dezavantaje: „unele lecții sunt prea greoaie și stăm mult în fața unui ecran de telefon”

Elev 2
Avantaje: „program mai lejer, ore un pic mai scurte, fără emoțiile de la clasă, fără stânjeneala de a rezolva un exercițiu în fața colegilor, mai puțin stres”
Dezavantaje: „lipsa socializării, unele lecții sunt greu de înțeles”

Elev 3
Avantaje: „putem continua lecțiile și pe perioada carantinei , mai mult timp pentru noi, termene mai bune de predare a lecțiilor”
Dezavantaje: „afectarea vederii, dat fiind faptul că urmărim mult dispozitivele online, poziția incomodă pe scaun, lipsa disciplinei impuse de domnii profesori”

Elev 4
Avantaje: „scutesc mult timp, nu pierd vremea cu naveta, nu mai mănânc pe fugă, sunt în confortul și liniștea casei mele”
Dezavantaje: „nu reușesc tot timpul să stau concentrat la atât de multe informații primite”

Ținând cont de părerile părinților, ale specialiștilor și nu în ultimul rând ale profesorilor, putem contura câteva avantaje și dezavantaje ale învățământului online.

Avantaje

1. Distribuirea rapidă a informației și materialelor didactice pentru elevi/ părinți, (teme, materiale, link- uri, explicații, sarcini, etc) . Personal, am constatat ce mult am progresat în domeniul tehnologiei, am fost nevoită sa folosesc mult tutorialele online și am reușit să privesc lecțiile predate la școala și dintr-o altă perspectivă. Am urmărit  videoclipuri cu lecții și am constatat că predarea după metodologia clasică ar putea fi uneori cu mijloace mai atractive.
Am studiat informațiile după un program propriu, oriunde și oricât. Informațiile rămân online și pot fi accesate oricând.
2. Lipsește obligativitatea respectării unui program monoton (ora de trezire mult mai devreme, teama de a nu întârzia la ore). În mediul online, ora se poate și reprograma mult mai ușor.
3. Învățarea independentă și interacțiunea- profesorul învață multe lucruri de la noua generație de nativi digitali, iar ei la rândul lor se documentează foarte repede cu informațiile necesare.

Dezavantaje – limite

1. Activitate mult mai intensă a profesorului , dar și a elevului. Pentru profesor, mult mai multă informare, volum mare de corectat de teme , mult timp pentru încărcarea materialelor  pe platforme educaționale, iar pentru elev notificările de pe dispozitivele online nu se mai opresc.
2. Lipsa comunicării verbale/ fizice. Folosirea în exces a mediului virtual duce la o oarecare robotizare. Dispar parcă sentimentele, afecțiunea, mimica, gesturile, aprecierile verbale, observațiile imediate și la obiect etc.
3. Suntem limitați ca și dascăli în ceea ce privește menținerea elevilor implicați, motivați, aceasta fiind o reală problemă. Nu avem cum să evaluăm dacă un elev a înțeles lecția, dacă transcrie pe caiet toate informațiile predate, dacă își face singur temele sau dacă apelează pentru aceasta tot la metode online. De asemenea, evaluarea elevilor pe baza lucrărilor scrise este una cât se poate de subiectivă. Suntem limitați în a oferi feedback elevului, în timp real.
4. O persoană este într-un anumit context în care nu are acces la internet sau nu își poate permite acest lucru. Nu toate lumea are acces la tehnologie, iar dacă are, de multe ori conexiunea nu este aceeași pentru toți. Aceasta este o situație ce nu poate fi controlată.

Concluzii

Dacă putem să trezim interesul elevului pentru studiu, dacă vom avea și programe școlare care să ne ajute să dezvoltăm partea de creativitate a elevului și nu memorarea mecanică a unor cunoștințe, mai mult sau mai puțin utile pentru viață, atunci înseamnă că în tehnologie avem un real câștig.

Învățământul online determină valențe formative, este modern , rapid, asigură diferențierea învățării, are o plajă largă de aplicabilitate, dar… lipsesc sentimentele, încurajările, empatia, foșnetul caietului și al elevului în bancă, scârțâitul cretei sau al marker-ului pe tablă, zâmbetul sincer al elevului și al profesorului.

Evident, profesorul de azi, vrea sau nu, trebuie ușor-ușor să se transforme în profesor digital, să se plieze pe particularitățile elevilor, pe necesitățile societății actuale.

 

prof. Irina-Maria Albu

Școala Gimnazială Nicolae Drăgan, Galda de Jos (Alba) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/irina.albu1

Articole asemănătoare