Rolul poeziei în dezvoltarea limbajului la vârsta preșcolară

Dezvoltarea limbajului în perioada preșcolară este esențială pentru formarea competențelor de comunicare ale copiilor. La vârsta  preșcolară, copiii receptează cu plăcere textele literare în versuri, fiind atrași la de frumusețea lor artistică și caracterul accesibil, de sonoritatea cuvintelor şi a asocierilor de cuvinte, de ritm, rimă, de prezența interjecțiilor onomatopeice. Uneori aceste elemente sonore facilitează memorarea, stimulează atenția auditivă. Poezia oferă un cadru ritmic care sprijină recunoașterea și repetarea cuvintelor, contribuind la dezvoltarea competențelor lingvistice. Prin repetarea versurilor copii învață structuri gramaticale, învață să pronunțe corect cuvintele și să recunoască relații semantice între diferite expresii. Acest lucru este esențial pentru înțelegerea sensurilor și pentru îmbogățirea vocabularului.

Treptat, preșcolarii ajung să înțeleagă sensurile poetice, mesajele ascunse, învățămintele ce se desprind din versurile poeziilor, valorile culturale sau morale pe care acestea le transmit. Ascultând și memorând poezii copii de vârstă preșcolară își lărgesc orizontul de cunoaștere, își îmbogățesc  percepțiile despre fenomenele naturii, se familiarizează cu aspecte ale naturii în diferite anotimpuri, își dezvoltă o gamă bogată de sentimente, modelându-se astfel simțul estetic și  lingvistic care la această vârstă este în formare. De asemenea prin intermediul textelor literare în versuri se urmărește îmbogățirea mijloacelor de limbaj, dezvoltarea limbajului, stimularea unor procese psihice ca imaginația, gândirea, intuiția.

Totodată, poezia pentru copii are o tematică diversificată: natura și viețuitoarele, copilăria, activitățile cotidiene, istoria, religia  care invită copiii să exploreze lumea din jurul lor prin imagini poetice și metafore. Acestea dezvoltă imaginația, gândirea abstractă și capacitatea de a se exprima creativ. Participarea la activități precum recitarea sau crearea de poezii scurte stimulează curiozitatea și creativitatea.  Dintre autorii români care au scris volume adresate în special copiilor amintim: Otilia Cazimir, Elena Farago, Tudor Arghezi, George Coșbuc, Gellu Naum, Ana Blandiana, Vasile Alecsandri, George Topârceanu, Octavian Goga, Nina Cassian.Deoarece poezia pentru copii îndeplinește o funcție preponderant cognitivă, tema naturii și a viețuitoarelor este abordată de scriitori, care reușesc să redea într-un limbaj nuanțat, subiectiv, metaforic, figurat, conotativ ,dar totuși, accesibil caracteristici ale vieții necuvântătoarelor și aspecte din toate ciclurile naturii.

Enumerăm câteva poezii despre natură și viețuitoare pe care le-am abordat intr-un mod interactiv și integrat în cadrul diferitelor tipuri activităților din grădiniță: Zdreanță – Tudor Arghezi, Gândăcelul, Cățelușul șchiop – Elena Farago, De pe-o bună-dimineață, Pentru tine, primăvară – Otilia Cazimir, Balada unui greier mic (fragment)- George Topîrceanu, Oaspeții primăverii – V. Alecsandri, Toamna – Octavian Goga, Somnoroase păsărele –Mihai Eminescu ajutând astfel  copiii să-și extindă vocabularul într-un mod plăcut și natural și să își dezvolte creativitatea.

Poezia este prezentă în viața copilului de vârstă preșcolară mai ales în cadrul activităților extracurriculare de tipul serbări școlare, programe artistice, șezători literare, cluburi de lectură de poezie, dar și în cadrul unui opțional de literatură pentru copii, în activitățile curriculare desfășurate în grădiniță în care s-a avut în vedere memorarea poeziilor pentru exersarea pronunției.

Abordarea poeziilor în cadrul domeniului limbă și comunicare a avut întotdeauna în vedere alegerea poeziei în raport cu puterea de înțelegere a copiilor, cu tema anuală de studiu, tema săptămânii sau proiectul tematic aflat în desfășurare și s-a făcut prin diferite tipuri de activități: memorizări, jocuri cu rime pentru consolidarea vocabularului și asocierilor de cuvinte, metoda cadranelor prin care s-a urmărit ilustrarea/desenarea imaginilor evocate de versuri, compunerea de poezii scurte pentru stimularea creativității și gândirii critice, metoda predicțiilor, cu timpul copiii reușind să facă diferența între versuri și proză.

În concluzie, poezia are un rol esențial în dezvoltarea limbajului și îmbogățirea vocabularului la copiii preșcolari. Prin caracteristicile sale ritmice și imaginative, ea facilitează învățarea și contribuie la dezvoltarea armonioasă a copilului. Introducerea poeziei în activitățile zilnice este o modalitate eficientă și plăcută de a sprijini creșterea lingvistică, emoțională și socială a celor mici.

Bibliografie
Roșu-Stoican, O., (2014) Literatura pentru copii și tineret. Îndrumător pentru student și cadre didactice din învățământul primar și preșcolar, Editura SITECH, Craiova.
Norel, M., Bota A., (2012)  Didactica domeniului experiential limbă și comunicare, Editura ASCR, Cluj –Napoca

 

prof. Elena Alisa Zaharescu

Școala Gimnazială Nr. 24, Timișoara (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.zaharescu

Articole asemănătoare